Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 44 دقیقه

بررسی عملکرد فنوال در دی ماه؛

افزایش 8 درصدی میزان درآمد مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم/ توقف سه ماه صادرات

افزایش 8 درصدی میزان درآمد مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم/ توقف سه ماه صادرات

باشگاه آلومینیوم: میزان تولیدات مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم در دی ماه نسبت به آذر ماه افزایش 13.7 درصدی را تجربه کرد. همچنین افزایش نرخ فروش اکثر محصولات تولیدی، موجب شد که درآمد این کارخانه حدود 8 درصد رشد پیدا کند.

دوشنبه 14 بهمن 1398 ساعت 7:22

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، همان‌طور که در نمودار 1 آمده، مجموع تولیدات شرکت نورد آلومینیوم در آذر ماه به میزان یک هزار و 104 تن بوده که با کاهش 13.7 درصدی در دی ماه به میزان یک هزار و 125 تن رسیده است؛ البته نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، رشد 28.7 درصدی را شاهد هستیم.

شرکت نورد آلومینیوم در حوزه‌هایی همچون ورق کامپوزیت، ورق آلومینیومی، کلد، کویل و تسمه فعال است و همچنین محصولات درجه 2، محصولات کارمزدی و صادراتی را نیز تولید می‌کند؛ البته سهم عمده‌ای از سبد تولیدی این شرکت مربوط به حوزه ورق است که در دی ماه، میزان تولیدات این محصول 407 تن بود.

شرکت نورد آلومینیوم بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ورق و کویل در کشور است که بیشترین سهم تولیدات کارخانه‌های پایین‌دستی آلومینیوم، به آن اختصاص دارد. در دی ماه وضعیت بازار مواد اولیه آلومینیومی در کشور به گونه‌ای بود که بیشتر شرکت‌های تولیدکننده محصولات آلومینیومی به تولید محصولات کارمزدی که ریسک فروش کمتری دارد تمایل پیدا کردند و طبق بررسی‌های به عمل آمده سهم تولید محصولات کارمزدی در این ماه افزایش چشمگیری داشته است.

همچنین، مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم به دلیل تولیدات متنوعی که در صنعت آلومینیوم دارد، همواره بازارهای سایر کشورها را در نظر داشته و بخشی از تولیدات خود را به صادرات  اختصاص می‌داد که متاسفانه در سال جاری به دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال ارز و تحریم‌های وضع شده، امکان فعالیت این شرکت در زمینه صادرات به شدت کاهش یافته است.

روند نزولی تولید ورق

تولید ورق شرکت نورد آلومینیوم در دی ماه علی‌رغم افزاش قابل توجه میزان تولیدات در این ماه 16 درصد، نسبت به آذر ماه، کاهش داشته و از 485 تن به 407 تن رسیده است که این روند کاهشی دو ماه است که موجب افت فعالیت شرکت نورد آلومینیوم در حوزه ورق شده است، همچنین این میزان تولید نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته که 176 تن بوده، 131 درصد رشد را نشان می‌دهد.

گفتنی است، تولید ورق کامپوزیت این شرکت از 494 تن به حدود صفر رسیده است که این کاهش چشمگیر میزان تولید در حوزه کامپوزیت مطابق با نیاز بازار است؛ به این خاطر که با توجه به رکود ساختمان‌سازی در کشور، عدم تمایل مدیران شرکت نورد آلومینیوم به فعالیت در این حوزه قابل پیش‌بینی است، همچنین قوانینی که در جهت محدودیت استفاده از کامپوزیت پانل‌ها تصویب و صادر کرده‌اند نیز موجب شده، میزان تولیدات و در نهایت فروش شرکت در این حوزه به صورت چشمگیری کاهش یابد.

با کاهش میزان فعالیت این شرکت در زمینه تولید ورق در دو ماه اخیر، میزان تقاضا برای خرید این محصول شرکت نورد آلومینیوم، نیز کاهش یافت؛ در نهایت فروش ورق این شرکت از 468 تن در آذر ماه به 419 تن در دی ماه رسید؛ به این ترتیب، شرکت نورد آلومینیوم افت 10.3 درصدی را در حوزه فروش ورق تجربه کرد، اما با این حال میزان فروش شرکت سه درصد بیشتر از میزان تولید بوده است.

نرخ فروش ورق در دی ماه نسبت به آذر ماه روند رو به رشدی را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که از 27 هزار و 796 تومان به ازای هر کیلوگرم، با رشدی بالغ بر 4.1 درصد به 28 هزار و 946 ریال به ازای هر کیلوگرم رسید که البته این میزان افزایش مبلغ فروش، نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، حدود 16.7 درصد رشد داشت.

رشد 28.5 درصدی تولید کویل

کویل تولید شده در مجموعه کارخانه‌های نورد آلومینیوم در آذر ماه، 113 تن بود که با 28.5 درصد افزایش میزان تولید به 145 تن در دی ماه رسید، در حالی که میزان تولید این کارخانه نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افت قابل توجهی داشته است؛ به گونه‌ای که این شرکت در مدت زمان مشابه در سال 1397، 274 تن تولید داشته که افت 47 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

میزان فروش کویل شرکت نورد آلومینیوم، در دی ماه 151 تن بود که نسبت به فروش 122 تنی آذر ماه، رشد 23.7 درصدی داشت؛ البته این میزان فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 44 درصد افت را نشان می‌دهد. چنانچه عملکرد شرکت نورد آلومینیوم نشان می‌دهد، تقاضا برای خرید کویل در دی ماه بیشتر از میزان تولید، است.

نرخ فروش کویل تولید شده این کارخانه، در دی ماه 2.2 درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافت به گونه‌ای که از 29 هزار و 910 تومان به ازای هر کیلوگرم به 30 هزار و 579 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

افزایش 66.5 درصدی تولید تسمه

میزان تولید تسمه کارخانه نورد آلومینیوم در دی ماه سال جاری، 244 تن بود و نسبت به آذر ماه که میزان فعالیت این کارخانه حدود 150 تن بود، شاهد رشد 62.4 درصدی در این زمینه بوده‌ایم؛ البته این میزان تولید تسمه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 108درصد رشد داشته، به گونه‌ای که تولید این محصول در دی ماه سال گذشته 117 تن بود.

گفتنی است، میزان فروش این محصول 66.5 درصد نسبت به آذر ماه که کارخانه نورد آلومینیوم 147 تن فروش داشته، افزایش یافته است؛ البته این میزان رشد نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، حدود 140 درصد است.

روند نزولی فروش کلد

میزان تولیدات شرکت نورد آلومینیوم در زمینه کلد در آذر ماه سال جاری، 255 تن بود که در دی ماه کاهش چشمگیری در زمینه تولید این محصول شاهد نیستیم. این میزان تولید، نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز دارای رشدی قابل ملاحظه است؛ تولیدات این کارخانه نسبت به دی ماه سال 1397 که میزان تولید این محصول 126 تن بود، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

مبلغ فروش کلد در دی ماه، 1.2 درصد نسبت به آذر ماه افت داشته و از 35 هزار و 128 ریال به ازای هر کیلوگرم در آذر ماه به 34 هزار و 723 ریال به ازای هر کیلوگرم در دی ماه رسید.

افزایش میزان تولید محصولات کارمزدی

شرکت نورد آلومینیوم در زمینه تولید محصولات کارمزدی، فعالیت خود را در دی ماه 1398، نسبت به ماه گذشته (آذر ماه)، 146درصد افزایش داد؛ میزان تولید این محصولات در آذر ماه 83 تن بود که در دی ماه به 204 تن افزایش یافت؛ همچنین میزان تولید محصولات کارمزدی نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 92 درصد افزایش یافت، به گونه‌ای که در سال گذشته، 106 تن بود.

نرخ فروش محصولات کارمزدی برخلاف سایر محصولات تولید شده این شرکت در دی ماه، کاهش یافت و از هشت هزار و 705 تومان به ازای هر کیلوگرم به هفت هزار و 469 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که افتی 14.2 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین نرخ فروش این محصولات نسبت به سال گذشته (دی ماه 1397)، 14 درصد کاهش یافته است.

تولیدات محصولات صادراتی متوقف شد

شرکت نورد آلومینیوم در زمینه تولید محصولات صادراتی سه ماه است که هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است و از آبان ماه صادرات محصولات تولید شده در شرکت را متوقف کرده است البته با توجه به مشکلات انتقال ارز و بانکی که برای این شرکت به وجود آمده است، عدم فعالیت در این حوزه قابل پیش‌بینی بود.

  

میزان تولید محصولات 28.7 درصد نسبت به سال گذشته، افزایش یافت

همان‌گونه که در نمودار شماره 2 آمده است، کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در دی ماه 1398، جمعا حدود یک هزار و 255 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی تولید کرد که 204 تن آن کارمزدی بود. کل تولیدات این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن 13.7 درصد افزایش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 28.7 درصد رشد پیدا کرد.

شرکت کارخانجات تولیدی نورد آلومینیوم در دی ماه 1398، حدود یک هزار و 272 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی فروخت که 204 تن آن از محصولات کارمزدی بود. کل فروش این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن 14.6 درصد افزایش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 16.1 درصد رشد پیدا کرد.

شرکت کارخانجات تولیدی نورد آلومینیوم در دی ماه 1398، جمعا حدود 346 هزار و 212 میلیون ریال از محل فروش، درآمد کسب کرد که نسبت به ماه پیش از آن هشت درصد افزایش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 19.5 درصد رشد پیدا کرد.

 

تعداد بازدید : 1003

ثبت نظر

ارسال