Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 42 دقیقه

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

قدر داشته‌‌های خود را نمی‌دانیم

باشگاه آلومینیوم: قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا، تولیدکننده راد و آلیاژهای آلومینیومی گفت: در حال حاضر برق، یکی از انرژی‌های پاک در جهان محسوب می‌شود که تاثیر قابل‌توجهی در توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های کشورها دارد. به همین دلیل اکنون هزینه برق در اکثر جوامع توسعه‌یافته بسیار بالاست و جلوگیری از اتلاف انرژی، موضوع مهمی به شمار می‌آید. خوشبختانه در ایران نیز تولیدکنندگان مفتول و هادی‌های آلومینیومی، محصولات باکیفیتی را در بازار عرضه می‌کنند که مانع از هدررفت انرژی می‌شود اما مصرف‌کنندگان و سازمان‌های دولتی تمایل زیادی به رفع موقتی و کم‌هزینه چالش‌ها از جمله موضوع مذکور دارند؛ همین موضوع باعث شده است که برخی از استان‌های کشور نسبت به هدررفت انرژی بی‌تفاوت بوده و آن را در دستور کار قرار ندهند.

دوشنبه 3 اردیبهشت 1403 ساعت 11:30

به گزارش باشگاه آلومینیوم، جواد اعتماد در گفت‌و‌گو با فلزات‌آنلاین در خصوص تاریخچه و زمینه فعالیت شرکت الکا مهر کیمیا، بیان کرد: این مجموعه از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در صنعت آلومینیوم آغاز کرد و سبد محصولات آن متشکل از مفتول آلومینیومی خالص و آلیاژی، هادی‌های تابیده شده و آلیاژ‌های آلومینیوم است. در این میان باید به این نکته اشاره کنم که بنیان‌گذاران شرکت از ابتدا با هدف‌ تامین نیاز بازار داخل به محصولات نامبرده در این زمینه سرمایه‌گذاری کردند و یکی از مهم‌ترین اهداف آن‌ها، تولید هادی‌های آلیاژی در ایران بود که در گذشته از طریق واردات تامین می‌شد. در حال حاضر علاوه بر شرکت الکا مهر کیمیا، دو مجموعه دیگر نیز مشغول به تولید هادی‌های آلیاژی هستند. البته ناگفته نماند که در آن زمان برخلاف سایر کشورها، استفاده از این نوع محصول خاص در ایران رایج نبود و در سال‌های اخیر تقاضا برای هادی‌های آلیاژی افزایش یافته است. در حالی که این محصول مزایای فراوانی دارد و می‌توان از آن در مناطق مرطوب، به خصوص استان‌های جنوبی کشور که همجوار با دریای خلیج فارس و عمان بوده و آب‌و‌هوای گرمی دارند، بهره‌ برد.

قضاوت با شما

وی با اشاره به تفاوت‌های‌ هادی‌های آلیاژی «AAAC» با هادی‌های «ACSR»، عنوان کرد: امکان استفاده از آلومینیوم خالص در هادی‌ها به خصوص هادی‌هایی در اوزان و قطر‌های بالاتر وجود ندارد زیرا این فلز از قدرت کشش کافی برخوردار نیست و باید در کنار فولاد قرار بگیرد؛ با توجه به این موضوع هادی‌های «Aluminium conductor steel reinforced (ACSR)» یا هادی‌های آلومینیومی تقویت شده با فولاد تولید شدند. در صورتی که در هادی‌های آلیاژی «(AAAC) All aluminum alloy conductor» فولاد حذف شده و آلومینیوم خالص تبدیل به آلومینیوم آلیاژی شده است؛ همین مسئله باعث می‌شود که وزن محصول بسیار کاهش یافته و مقاومت الکتریکی هادی‌های آلیاژی «AAAC» نسبت به هادی‌های «ACSR» کمتر باشد. به همین دلیل در مناطق جنگلی برای اینکه انحنای کابل بین دو دکل برق کاهش یابد، از این هادی‌های سبک‌وزن استفاده می‌کنند تا نیازی به قطع شاخ و برگ درختان نباشد. شایان ذکر است که در هادی‌های «ACSR»، بین فولاد و آلومینیوم پیل الکتریکی تشکیل می‌شود که در صورت ایجاد خراش روی آلومینیوم، عمق آن تا انتها افزایش می‌یابد. در نتیجه در آب‌و‌هوای گرم و مرطوب برای جلوگیری از این اتفاق، هادی‌ مذکور باید به روش خاصی شست‌و‌شو داده شود. این در حالی است که در هادی‌های آلیاژی «AAAC» به دلیل اینکه فقط فلز آلومینیوم به صورت آلیاژی استفاده شده است، عاملی برای تشکیل پیل الکتریکی وجود نداشته و نیازی به این اقدامات نیست. علاوه‌ بر اینکه هادی‌های آلیاژی تاب‌آوری بالایی در شرایط سخت آب‌و‌هوایی دارند، مقاومت آن‌ها در برابر سایش برخلاف آلومینیوم خالص بسیار بالاست.

قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا در همین راستا ادامه داد: مسلما هادی‌های آلیاژی مزایای فراوانی دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد اما در خطوط انتقال و فوق توزیع، مقاومت الکتریکی یکی از مولفه‌های مهم به شمار می‌آید که در صورت استفاده از این نوع هادی‌ها، میزان افت انرژی در خطوط انتقال کاهشی می‌شود. باید گفت که از نظر قیمت، هادی‌های آلیاژی «AAAC» با هادی‌های «ACSR» تقریبا در یک سطح قرار داشته و اختلاف جزئی میان آن‌ها وجود دارد که با در نظر گرفتن امتیازات متعدد هادی‌های آلیاژی، خرید این محصول دارای صرفه اقتصادی است. در نتیجه این پتانسیل در ایران وجود دارد که میزان مصرف هادی‌های آلیاژی رشد یابد و جایگزین سایر هادی‌ها شود. در همین راستا برخی از استان‌های کشور، طراحی کابل‌های خودنگهدار آلومینیومی را بر اساس هادی‌های نامبرده انجام می‌دهند که امیدواریم این روند سرعت بیشتری گرفته و مصرف‌کنندگان تقاضای زیادی برای هادی‌های آلیاژی داشته باشند. لازم به ذکر است که کشورهای حاشیه خلیج فارس که از نظر آب‌و‌هوایی شرایط یکسانی با استان‌ها جنوبی ایران دارند، حدود ۴۰ سال است که از این تکنولوژی بهره می‌برند اما در داخل، استفاده از این محصول آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

اعتماد در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه طولانی استفاده از هادی‌های آلیاژی در سایر کشورها، چه دلایلی مانع از رشد تقاضای این محصول طی سال‌های گذشته در ایران شده است، گفت: زمانی که ما به عنوان اولین تولیدکننده هادی‌های آلیاژی به شرکت توانیر مراجعه کرده و مزایای استفاده از آن را شرح دادیم، مسئولان این شرکت از تولید هادی‌های آلیاژی بسیار استقبال کردند زیرا تا آن زمان برخلاف نیاز شرکت توانیر به این محصول، سرمایه‌گذار و یا تولید‌کننده‌ای پیشنهاد تولید هادی‌های آلیاژی را نداده بود. همین مسئله باعث شد که این شرکت حمایت‌های زیادی از ما به عمل آورد و برق مورد نیاز برای راه‌اندازی کارخانه تامین شود اما با گذشت زمان، اقدامات حمایتی کمرنگ‌تر شد و سازمان‌های استانی با توجه به رویکردهای خاص خود، به جای رفع چالش‌ها به صورت اساسی و برای بلندمدت توجهی به اتلاف انرژی و استفاده از هادی‌های آلیاژی ندارند. ما هم در این شرایط برای معرفی محصولات خود و جذب مشتریان بیشتر، هر ساله در نمایشگاه‌ بین‌المللی برق تهران شرکت می‌کنیم اما باز هم اقدامات اجرایی در گرو تصمیمات نهادهای دولتی است.

توسعه‌ همه‌جانبه

وی در رابطه با استراتژی‌های شرکت الکا مهر کیمیا، ابراز کرد: در حال حاضر علاوه بر بازارهای داخلی، هادی‌های آلیاژی را به کشور عراق نیز صادر می‌کنیم اما در نظر داریم تا در سال جاری همگام با تولید محصولات جدید، بازارهای هدف (داخلی و خارجی) خود را گسترده‌تر کنیم. علاوه‌‌براین، در زمینه تحقیق، پژوهش و نوآوری نیز اقدامات خوبی انجام داده‌‌‎ایم و اجرای چند پروژه دانش‌بنیان در خصوص جایگزینی هادی‌های «ACSR» و حتی هادی‌های آلیاژی با محصولاتی با مزایا و هدایت الکتریکی بالاتر را در دستور کار داریم. البته تولید این هادی خاص در جهان مورد مطالعه قرار گرفته و برای کاربردهای خاصی از آن استفاده شده است اما این مجموعه توان خود را روی کاربردهای عمده متمرکز کرده است. باید خاطرنشان کنم که ما در سال ۱۴۰۳ به جای رشد کمی محصولات قدیمی، متنوع‌سازی تولیدات را دنبال می‌کنیم؛ در نتیجه با تعدد اقلام تولیدی، میزان درآمد و مجموع تولید شرکت الکا مهر کیمیا صعودی خواهد شد. در این میان ممکن است این سوال مطرح شود که آیا تولید محصولات جدید و سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اکنون میزان تولید مجموعه پاسخگوی نیاز بازار است و تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر، می‌تواند درآمد بیشتری برای ما به همراه داشته باشد.

قائم مقام شرکت الکا مهر کیمیا با اشاره به عملکرد مجموعه در سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: در سال گذشته شرکت الکا مهر کیمیا موفق به صادرات حدود چهار میلیون دلار از محصولات خود شد و فروش آن در بازارهای داخلی نیز به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. گفتنی است که در زمینه تولید هم نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد رشد بودیم و امیدواریم این روند در سال جاری هم ادامه پیدا کند. البته از تاثیرات چالش‌ها و معضلات مسیر تولید بر فعالیت‌های واحدهای تولیدی نمی‌توان غافل شد؛ یکی از مسائلی که بارها از سوی تولیدکنندگان مطرح و پیگیری شده است، عرضه پایین شمش آلومینیوم نسبت به میزان تقاضاست که باعث افزایش قیمت این فلز در داخل می‌شود. متاسفانه آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا توسط شرکت‌های تولیدکننده، به میزانی که متعهد شده‌اند نیست و این موضوع دو چالش را برای ما به همراه دارد. در وهله نخست، علی‌رغم اینکه بخشی از مواد معدنی مورد نیاز برای تولید این فلز از منابع داخلی تامین شده و هزینه تولید آن به سبب قیمت پایین انرژی در ایران مناسب است، مصرف‌کنندگان باید بهای بیشتری برای خرید آلومینیوم بپردازند؛ از سوی دیگر با خام‌فروشی آلومینیوم به کشورهای همسایه و افزایش قیمت تمام شده محصولات، رقابت با تولیدکنندگان خارجی دشوار و صادرات محدود می‌شود. به عنوان مثال اگر آلومینیوم با قیمت واقعی در کشور به فروش می‌رسید، صادرات چهار میلیون دلاری مجموعه به ۲۰ میلیون دلار افزایش می‌یافت.

تعداد بازدید : 380

ثبت نظر

ارسال