Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 56 دقیقه

آغاز مصرف کنسانتره واسطه سنگین در مجتمع آلومینای ایران

آغاز مصرف کنسانتره واسطه سنگین در مجتمع آلومینای ایران

باشگاه آلومینیوم: طرح واسطه سنگین بوکسیت، از طرح‌‌‌های زیربنایی شرکت آلومینای ایران است که مطالعات آن از ۱۵ سال قبل با مشارکت خبرگان صنعت و دانشگاه شروع شد و پس از تست‌‌‌های آزمایشگاهی، پایلوت و مطالعات فنی اقتصادی، برای پیش فرآوری بوکسیت‌‌‌های کم عیار مناسب تشخیص داده شد.

دوشنبه 20 فروردین 1403 ساعت 10:41

به گزارش باشگاه آلومینیوم، فاز اجرایی این طرح از سال ۱۴۰۰ و با جذب‌ یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در قالب پیمان EPC آغاز شد. که خرداد ماه سال گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، استاندار خراسان شمالی، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران و جمعی از مسئولان کشوری و استانی راه‌اندازی شد و اکنون با همت و تلاش مدیران و پرسنل پرتلاش مصرف کنستانتره واسطه سنگین در مجتمع آلومینای ایران آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آلومینای ایران، احداث کارخانه فرآوری بوکسیت به روش واسطه سنگین با هدف پرعیار سازی بوکسیت های کم عیار و با توجه به محدودیت شرکت آلومینا در استفاده از منابع بوکسیت تعریف گردید که اجرایی شدن این پروژه در راستای تولید اقتصادی و پایدار بسیار حائز اهمیت می باشد.

دکتر عبدالله شه بخش اظهار داشت: به منظور بکارگیری کلیه کانه های آلومینیوم دار استخراج شده در معادن شرکت و با توجه به بالا بودن هزینه های اکتشاف و استخراج این ماده معدنی، نیاز به بررسی، تجزیه و تحلیل روش هایی است که بتوان استفاده بهینه ای از مواد معدنی موجود نمود.

وی با اشاره به چالش‌‌‌های تامین بوکسیت در ایران گفت: با توجه به کاهش ذخایر مرغوب بوکسیت، نیاز به روش‌های فناورانه‌‌‌ای است که بتوان از بوکسیت‌های کم عیار نیز برای تولید آلومینا به روش بایر استفاده کرد که بخشی از این هدف با اجرای این طرح محقق شد.

وی افزود: این طرح بدون ارزبری بوده و تمام مراحل طراحی، ساخت و نصب تجهیزات، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌‌‌سازی شده است.

دکتر شه بخش افزود: این در حالی است که هزینه‌‌‌های پیش‌فرآوری، به مراتب کمتر از هزینه‌‌‌های فرآوری مواد معدنی است و با بهره‌برداری از این طرح، ضمن صرفه‌جویی ۷۱۷ میلیارد ریالی در سال، برای ۷۲ نفر اشتغال ایجاد گردید.

مدیر مجتمع شرکت آلومینای ایران نیز در این رابطه اظهار داشت: احداث کارخانه فرآوری بوکسیت به روش واسطه سنگین با تدبیر و آینده نگری مدیران ارشد ایمیدرو و شرکت آلومینای ایران، پس از پانزده سال مطالعات فنی-اقتصادی و طی مراحل آزمایشگاهی و پایلوت، با اجرای فاز صنعتی ۵۰ هزار تن کنسانتره بوکسیت تولید گردید که طی سه روز گذشته، شش هزار تن از آن به مجتمع انتقال یافت.

مهندس محمدرضا حیدر افزود: خوشبختانه با بهره گیری از پتانسیل های مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و مشارکت شرکت های دانش بنیان، پیمانکاران و مشاوران داخلی و با اعتماد به متخصصین شرکت آلومینای ایران، طراحی و اجرای این طرح با کمترین هزینه و در موعد مقرر، به اتمام رسید، که بیانگر توان علمی، فنی و اجرایی کشور در حوزه کانه آرایی است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای مطالعات طرح جامع آلومینیوم کشور، با توجه به محدودیت بوکسیتهای پرعیار و فراوانی ذخایر کم عیار، امکان تامین پایدار بوکسیت مورد نیاز شرکت و اجرای طرحهای توسعه ای تولید آلومینا مهیا شده است.

وی افزود: عطف به سیاستهای اقتصاد مقاومتی، با توجه به هزینه های سربار حمل مواد معدنی، توسعه این طرح در معادن دوردست، ضمن ایجاد اشتغال منطقه ای، مشارکت مردم و بخش خصوصی را در استانهای بوکسیت خیز به دنبال خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به ارزیابی کامل طرح بتوانیم گام های بعدی را مطابق استراتژیهای کلان ایمیدرو و شرکت برداریم.

مدیر مجتمع شرکت آلومینای ایران یادآور شد: در حال حاضر آنچه به عنوان کنسانتره بوکسیت در حال مصرف است دارای مدول (A/S ) : ۴/۲۵ محتوای مفید آلومینا ( A-S) ۳۵/۵۵ ٪ ناخالصی‌های کربناته CaO+MgO) ۰/۹۶٪) و محتوای خالص آلومینا ۴۶/۵۰٪ است که از انحلال و ته نشینی مناسبی برخوردار است و پس از طی دوره برنامه ریزی شده، ارزیابی فنی و تحلیل اقتصادی آن ارائه خواهد شد.

معاون توسعه و بهره برداری معادن شرکت آلومینای ایران نیز در این رابطه اظهار داشت: این طرح در کوتاه مدت کمک می کند تا نسبت به ذخیره سازی خوراک اقدام گردد و نوسانات کیفی خوراک با کمک کنستانتره واسطه سنگین به حداقل برسد.

مهندس کامران هاشمی افزود: همچنین با اجرای این پروژه در دراز مدت نیز امکان استفاده از باطله های خردایش، زیر عیار حد فراهم می آید و مقدار ذخیره بوکسیت قابل مصرف افزایش می یابد.

وی به برنامه ریزی آینده واسطه سنگین نیز اشاره کرد که از مهمترین آنها امکان بکارگیری این روش برای دیگر انواع بوکسیت، نظیر بوکسیت شیلی و کائولنی است.

منبع: ماین نیوز

تعداد بازدید : 385

ثبت نظر

ارسال