Fa En پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 32 دقیقه

تحریم آلومینیوم روسیه و اختلال در انتقال انرژی به اتحادیه اروپا

تحريم آلومينيوم روسيه و اختلال در انتقال انرژي به اتحاديه اروپا

باشگاه آلومینیوم: اتحادیه اروپا آماده تحریم آلومینیوم روسیه شده است اما این تصمیم ممکن است به‌طور جدی بر صنعت انرژی اتحادیه اروپا تأثیرگذار باشد.

شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 11:27

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از رویترز، این فلز در خودروهای الکتریکی به‌کار می‌رود تا وزن آنها را کاهش دهد. بسیاری از شرکت‌های خودروساز اروپایی نظیر مرسدس، پورشه و BMW به‌دنبال سرمایه‌گذاری بر تولید آلومینیوم با ردپای کربنی پایین هستند. علاوه بر صنعت خودروسازی، آلومینیوم در صنایع تجدیدپذیر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این فلز در صنایع تجدیدپذیر در تولید کابل‌های انتقال نیرو استفاده می‌شود.

بیشتر شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال تولید آلومینیوم "سبز" هستند اما هنوز نیمی از آلومینیوم تولیدشده در جهان ازطریق سوخت زغال سنگ تأمین می‌شود. آلومینیوم روسیه رقیب بزرگی برای صنعت آلومینیوم جهان است چراکه از هیدرو انرژی رودخانه‌های سیبری برای تأمین انرژی خود استفاده می‌کند. ردپای کربنی این آلومینیوم 70 درصد کمتر از متوسط کربن تولیدشده در حالت عادی است.

از پایان سال گذشته، اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی برای تولید صنعتی فلزات قرار داده است. سالهاست که روسیه به‌عنوان بزرگترین تأمین‌کننده انرژی به اروپا عمل کرده است.

سال گذشته با اعمال تعرفه مالیاتی بر صنعت آلومینیوم روسیه، صادرات این کشور کاهش داشته است. با این وجود هنوز 0.5 میلیون تن آلومینیوم از روسیه به اروپا صادر می‌شود که 8 درصد از نیاز اروپا را تأمین می‌کند.

درحال‌حاضر شرایط در بازار آلومینیوم اروپا بسیار پیچیده شده است. طی چند سال گذشته بیش از 50 درصد از ظرفیت آلومینیوم اولیه اروپا تعطیل شده که علت آن افزایش قیمت برق بوده است. الکتریسیته به‌عنوان سر منشأ تولید آلومینیوم، تعیین‌کننده قیمت این فلز است. تولید‌کنندگان اروپایی فلز آلومینیوم که از انرژی هیدروالکتریک در اروپا جهت تولید آلومینیوم استفاده می‌کنند، نمی‌توانند حجم تولید خود را به اندازه‌ای رسانند که بتوانند تولیدشان را جایگزین آلومینیوم روسیه کنند.

در نبود فلز روسیه، مشتریان اروپایی، آلومینیوم موردنیاز خود را از فروشندگان خاورمیانه تأمین خواهند کرد که از آن جمله‌ می‌توان به امارات‌متحده‌عربی، عمان و سایر کشورها اشاره نمود. شایان ذکر است که آلومینیوم تأمین‌شده از این منطقه، ردپای کربنی بالا و همچنین هزینه حمل‌ونقل سنگینی از دریای سرخ دارد.

نتیجه‌گیری:

تحریم روسیه نه‌تنها برای این کشور عواقب منفی دارد بلکه روند عملکرد اتحادیه اروپا را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. اتحادیه اروپا مجبور است برای جایگزین‌سازی فلز روسیه از خاورمیانه و آسیا، فلز موردنیازش را تأمین کند. همچنین دیگر امکان تهیه آلومینیوم "سبز" از روسیه وجود نخواهد داشت و آلومینیومی با ردپای کربنی بیشتر وارد بازار اروپا خواهد شد.

از سوی دیگر، معضل تأمین انرژی است. انرژی موردنیاز صنایع فلزی اروپا که تا سال گذشته قسمت اعظم آن از روسیه تأمین می‌گردید، هم‌اکنون به اتحادیه اروپا منتقل نمی‌شود که این امر اتحادیه اروپا با مسأله مواجه کرده است.

در بلندمدت با توجه به موارد ذکرشده، پیش‌بینی می‌شود صنایع مختلف نظیر خودروسازی و ... در اروپا با مشکلات بزرگی مواجه شوند.

تعداد بازدید : 244

ثبت نظر

ارسال