Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 35 دقیقه

هزینه‌های تولید، کمرشن است!

هزینه‌های تولید، کمرشن است!

باشگاه آلومینیوم: مدیر کارگاه آلومینیوم طوس، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه تولیدکنندگان به جای اینکه به فکر توسعه و افزایش میزان تولیدات خود باشند، به سبب افرایش هزینه‌های ثابت و متغیر، توان اولیه خود را هم از دست داده‌اند. این شرایط باعث شده تا تولیدکنندگان منطقه بتوانند به راحتی از تولیدکنندگان ایرانی پیشی بگیرند.

چهارشنبه 28 تیر 1402 ساعت 11:53

به گزارش باشگاه آلومینیوم، مدیر کارگاه آلومینیوم طوس، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه تولیدکنندگان به جای اینکه به فکر توسعه و افزایش میزان تولیدات خود باشند، به سبب افرایش هزینه‌های ثابت و متغیر، توان اولیه خود را هم از دست داده‌اند. این شرایط باعث شده تا تولیدکنندگان منطقه بتوانند به راحتی از تولیدکنندگان ایرانی پیشی بگیرند.

هادی فخاری در رابطه با شرایط تولیدکنندگان و وضعیت بازار مصرف، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگان به دلیل نوسان شدید قیمت مواد اولیه، از وضعیت خوبی برخوردار نیستند؛ اکنون ضایعات آلومینیومی با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم در بازار عرضه می‌شود و قیمت شمش و بیلت آلومینیومی، روزانه دستخوش تغییرات فراوانی می‌شود. لازم به ذکر است که این مجموعه بیشتر متمرکز روی تولید پروفیل‌هایی با مصارف صنعتی است زیرا به دلیل قیمت پایین پروفیل‌های ساختمانی، تولید آن‌ها برای ما توجیه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر تعداد تولیدکنندگان پروفیل‌های ساختمانی در استان‌های تهران و اراک بسیار بالاست؛ به همین دلیل در زمینه تولید پروفیل‌های صنعتی که تعداد تولیدکنندگان آن محدود هستند فعالیت داریم. البته باید اذعان کنم که حتی با وجود تعداد کم تولیدکنندگان پروفیل‌های صنعتی، وضعیت بازار مصرف این محصولات همچون پروفیل‌های ساختمانی در شرایط نامناسبی قرار دارد.

سنگینی قیمت‌ها بر دوش تولیدکنندگان

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های واحد‌های تولیدی، عنوان کرد: علاوه ‌بر چالش نوسان قیمت مواد اولیه و شرایط نامناسب بازار مصرف، هزینه‌های جانبی تولید و هزینه‌های خرید مواد مصرفی به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال قیمت یک بشکه روغن هیدرولیک ۲۰۰ لیتری، که در دستگاه‌های پرس اکستروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد، از یک میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین افزایش قیمت روغن هیدرولیک باعث شده تا تعداد محصولات بی‌کیفیت و تقلبی در بازار افزایش یابد؛ به طوری که برخی افراد سودجو با تصفیه روغن‌های سوخته و بسته‌بندی مجدد آن به نام برند‌های معروف، این محصولات نامرغوب را به تولیدکنندگان می‌فروشند.

مدیر کارگاه آلومینیوم طوس در همین راستا ادامه داد: قیمت فولاد در گذشته ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود اما اکنون با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در بازار عرضه می‌شود. به همین دلیل قیمت قالب‌هایی که برای تولید پروفیل استفاده می‌کنیم، بسته به اندازه‌ آن‌ها، از چهار تا پنج میلیون تومان به ۳۰ تا ۴۰ میلیون افزایش یافته است. در کنار افزایش قیمت، کیفیت قالب‌های فولادی بسیار کاهش یافته است؛ در گذشته تولیدکنندگان از قالب‌های سوئدی استفاده می‌کردند اما اکنون به ناچار از قالب‌های چینی و کره‌ای استفاده می‌کنند. همچنین قیمت یک کانتینر برای دستگاه‌های پرس اکستروژن که ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان بود، در حال حاضر به ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان جهش پیدا کرده است. کانتینر محفظه‌ای ثابت در دستگاه پرس اکستروژن است که بیلت آلومینیومی را نگه داشته و باعث انتقال آن به درون قالب می‌شود.

فخاری با بیان اینکه هزینه‌های تولید و دستمزد صنعتگران با یکدیگر تناسبی ندارد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه تولیدکنندگان پروفیل در استان‌های اراک و تهران با دستمزد‌های بسیار کمی محصولات خود را تولید می‌کنند، تولیدکنندگان سایر استان‌ها همچون ما که در استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت هستیم، توان رقابت با آن‌ها را نداشته و متحمل خسارت می‌شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون از محصولات شما کپی‌برداری شده است، ابراز کرد: بله در بازار مصرف بار‌ها شاهد این اتفاق بوده‌ایم اما متاسفانه برخی مشتریان با مراجعه به واحد‌های تولیدی و ارائه نمونه‌ای از محصولات، به دنبال خرید پروفیل با قیمت‌های پایین هستند. به همین دلیل کارگاه‌های غیرمجاز با تولید محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت، نظر آن‌ها را جلب کرده و باعث می‌شوند تا تولیدکنندگان محصولات باکیفیت، مشتریان خود را از دست بدهند.

عقبگرد تولیدکنندگان

مدیر کارگاه آلومینیوم طوس با بیان اینکه این صنعت به نیروی کار متخصص وابسته است، تصریح کرد: افرادی که در واحد‌های تولیدی مشغول به‌کار می‌شوند، باید از مهارت کافی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت پس از گذراندن یک دوره آموزشی می‌توانند در مجموعه مشغول به فعالیت شود. لازم به ذکر است که این واحد تولیدی ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۶۰ نفر دارد اما به دلیل مشکلات ذکر شده تعداد آن‌ها به ۴۰ نفر کاهش یافته است.

فخاری در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته ما با طراحی و ساخت یک دستگاه‌ پرس اکستروژن با توان بالاتر، به دنبال افزایش میزان تولید محصولات خود بودیم اما اکنون در فکر تعطیلی کارگاه هستیم. باید اضافه کنم که در حال حاضر تولیدکنندگان ایرانی به دلیل استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و عدم به‌روز‌رسانی آن‌ها، از تولیدکنندگان کشور‌های منطقه همچون ترکیه و امارات متحده عربی که از ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های به‌روز استفاده می‌کنند، عقب مانده‌اند.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 943

ثبت نظر

ارسال