Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 23 دقیقه

صنعت آلومینیوم ۱۰ سال اخیر را چگونه سپری کرد؟

صنعت آلومینیوم ۱۰ سال اخیر را چگونه سپری کرد؟

باشگاه آلومینیوم: چین و آمریکا به ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکننده و واردکننده آلومینیوم در دنیا محسوب می‌شوند. واردات آلومینیوم خام آمریکا در سال ۲۰۲۳، بیش از چهار میلیون تن یعنی حدود ۱۵ درصد از کل تجارت آلومینیوم دنیا بوده است. همچنین چین با تولید ۴۱ میلیون تن، معادل ۵۸ درصد از کل تولید دنیا در این سال را به خود اختصاص داده است. در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، قیمت آلومینیوم به‌ طور کلی افزایشی بوده و اقتصاد‌‌های بزرگ دنیا در این امر تاثیرگذار هستند. از دلایل افزایش قیمت آلومینیوم طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ می‌توان به عواملی همچون رشد صنعت خودروسازی چین و جنگ اوکراین اشاره کرد؛ همچنین عواملی مانند کاهش رشد تولید ناخالص داخلی چین، افت رشد اقتصاد جهانی، افزایش عرضه و رشد بهای نفت منجر به کاهش قیمت آلومینیوم شدند.

پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 10:39

به گزارش باشگاه آلومینیوم، آلومینیوم به دلیل دارا بودن ویژگی‌هایی مانند سبکی و دوام بالا، یک فلز منحصر‌ به‌ فرد و کلیدی در صنعت به‌ شمار می‌رود. آلومینیوم فراوان‌ترین فلز روی ‌زمین است که بیش از ۸ درصد از جرم هسته زمین را تشکیل می‌دهد. از طرفی، سومین عنصر شیمیایی رایج در کره زمین پس از اکسیژن و سیلیکون محسوب می‌شود. ترکیبی از خواص مذکور در کنار قابلیت بازیافت چندباره آلومینیوم، آن را به‌ عنوان بهترین گزینه برای استفاده در بسیاری از صنایع تبدیل کرده است.

آلومینیوم و آلیاژهای آن‌ را می‌توان ذوب و دوباره استفاده کرد؛ بدون این‌که به خواص آن آسیبی برسد. دانشمندان تخمین زده‌اند که یک کیلوگرم قوطی آلومینیومی بازیافتی می‌تواند در مصرف تا هشت کیلوگرم بوکسیت، چهار کیلوگرم فلوراید و ۱۵ کیلووات ساعت برق صرفه‌جویی کند. اگرچه آلومینیوم محکم‌ترین فلز دنیا نیست اما آلیاژ آن با سایر فلزات به افزایش استحکام این فلز کمک می‌کند. آلیاژهای این عنصر از قابلیت جوشکاری، پرس‌کاری، ماشین‌کاری، لحیم‌کاری سخت و لحیم‌کاری نرم برخوردارند. همچنین به‌ صورت پروفیل‌های ساختمانی اکسترود شده، ورق، تسمه، فویل، مفتول و میله در بازار وجود دارند. قابل ذکر است که برخی از آلیاژهای آلومینیوم قابلیت جوشکاری ندارند.

چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز آلومینیوم در جهان شناخته می‌شود که بیش از نیمی از تولید جهانی این فلز را به خود اختصاص داده است. همچنین آمریکا بزرگ‌ترین واردکننده فلز آلومینیوم در جهان به حساب می‌آید. به نقل از سازمان مطالعات زمین‌شناسی آمریکا (USGS)، تولید جهانی آلومینیوم اولیه از ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲، به ۷۰ میلیون ‌تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است. همچنین ظرفیت تولید آلومینیوم در سال گذشته میلادی، به ۷۹ میلیون ‌تن افزایش یافت؛ این در‌حالی است که ظرفیت تولید در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسیده است. چین با تولید ۴۱ میلیون ‌تن آلومینیوم در سال ۲۰۲۳، توانست همچنان پیشرو در تولید آلومینیوم جهان باقی بماند. این کشور در سال مذکور از حدود ۹۱ درصد ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تنی خود استفاده کرده است.

میزان تولید چین در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و میزان ظرفیت تولید نیز ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام شده بود. هند با تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن و روسیه با سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن آلومینیوم در سال ۲۰۲۳، در رتبه های دوم و سوم تولیدکنندگان این محصول در جهان قرار گرفتند؛ این در‌حالی است که میزان ظرفیت سالانه تولید آلومینیوم این کشورها در سال گذشته میلادی، به‌ ترتیب حدود ۶ میلیون تن و چهار میلیون تن اعلام شده است.

از آلومینیوم به‌ عنوان فلز قرن یاد می‌شود که مصرف آن به تنهایی از مجموع مصرف سایر فلزات غیرآهنی بیشتر است و پس از فولاد، بیشترین میزان تولید و مصرف در جهان را در اختیار دارد. به همین دلیل این محصول یکی از تجاری‌ترین فلزات نیز به‌ شمار می‌رود؛ به‌ طوری که سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن از آن در سطح جهان تجارت می‌شود. روند تجارت شمش آلومینیوم در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ در نمودار یک قابل مشاهده است.

مطابق با آنچه در نمودار یک مشاهده می‌شود، تجارت شمش آلومینیوم در بازه زمانی مورد بررسی رشد داشته است؛ به‌ طوری که تقریبا در ۱۰ سال منتهی به سال ۲۰۲۳ به‌ جز دو استثنا، هر ساله تجارت این محصول روند افزایشی داشته است. در سال ۲۰۱۹ به‌ دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی، رکود در بخش خودروسازی و ساخت‌وساز و در نتیجه آن افت تقاضا در بازارهای جهانی آلومینیوم و افزایش موجودی انبارها، تجارت این محصول تا ۲۰ میلیون و ۳۳۶ هزار تن کاهش یافت. در‌ نهایت بعد از طی دوره‌ شوک بازار، تجارت شمش آلومینیوم به حالت سابق برگشته و روند افزایشی خود را ادامه داده است؛ به‌ طوری‌ که میزان تجارت شمش آلومینیوم در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ از مرز ۲۷ میلیون ‌تن نیز گذشته است اما این پایان روند افزایشی شمش آلومینیوم نبوده بلکه در سال ۲۰۲۳ تجارت این محصول با ثبت رکوردی جدید، به حدود ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

تغییرات جهانی قیمت آلومینیوم

آلومینیوم به‌ عنوان یک فلز پرکاربرد و پرمصرف از اهمیت بالایی برخوردار است و صنایع بسیار زیادی تحت‌الشعاع تغییر قیمت آن قرار می‌گیرند؛ از این رو تغییرات قیمت این محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، به‌ دلیل انتشار اخبار افزایش موجودی انبارها و همچنین کاهش موقعیت‌های خرید، این محصول با کاهش قیمت در بازارهای جهانی مواجه شد؛ ضمن اینکه با سقوط بهای نفت و تزریق یک جو تردید به بازارهای جهانی در کنار کاهش حجم تولیدات صنعتی چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور، قیمت شمش آلومینیوم روند نزولی را تجربه کرد؛ به‌ نحوی که میانگین قیمت بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به میزان یک هزار و ۷۱۰ دلار بر تن رسید.

در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ با افزایش میزان تولید، تصور بر آن بود که قیمت آلومینیوم مانند دو سال گذشته روند کاهشی را تجربه کند اما به‌ دلیل رشد صنایع خودروسازی کشور چین که علاوه‌ بر بزرگ‌ترین تولیدکننده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این محصول نیز به‌ شمار می‌رود، تقاضای این کشور برای آلومینیوم بیشتر شد و در نتیجه آن موجودی انبار آلومینیوم کاهش یافت که همین موضوع باعث افزایش قیمت آلومینیوم به میانگین دو هزار دلار بر تن در سال ۲۰۱۸ شد.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به‌ دلیل افزایش عرضه توسط چین و به‌ دنبال آن نگرانی در خصوص اینکه این عرضه بیش از اندازه باعث پیشی گرفتن عرضه از تقاضا می‌شود، قیمت آلومینیوم کاهش یافت؛ به‌ طوری که میانگین قیمت این محصول تا پایان سال ۲۰۱۸ به میزان یک هزار و ۷۹۲ دلار بر تن و تا پایان سال ۲۰۱۹ به مقدار یک هزار و ۷۰۲ دلار بر تن رسید.

متوسط قیمت آلومینیوم از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲، روند افزایشی قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است؛ به‌ طوری که متوسط قیمت در سال ۲۰۲۱ به حدود دو هزار و ۴۸۰ دلار بر تن رسید؛ همچنین قیمت این محصول در سال ۲۰۲۲ با رشد حدود ۹ درصدی، به دو هزار و ۷۰۳ دلار بر تن رسید.

یکی از دلایل این رشد قیمت، جنگ اوکراین بود که باعث مشکلاتی در عرضه گاز به اروپا شد. با کاهش تولید در اروپا، نگرانی‌ها در خصوص کمبود آلومینیوم، باعث افزایش چشمگیر قیمت جهانی شمش آلومینیوم شد. در سال ۲۰۲۳، قیمت آلومینیوم به دو هزار و ۲۵۲ دلار بر تن رسید که از دلایل این کاهش قیمت می‌توان به افزایش تولید کشور چین اشاره کرد.

منبع:‌فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 231

ثبت نظر

ارسال