Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 56 دقیقه

مدیر‌عامل ایرالکو:

در صورت تأمین برق موردنیاز، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را 12500 هزار تن ارتقا می‌دهیم/ برای حفظ بازارمان تلاش میکنیم تکنولوژی‌های جدیدی را وارد نماییم

در صورت تأمین برق موردنیاز، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را 12500 هزار تن ارتقا می‌دهیم/ برای حفظ بازارمان تلاش میکنیم تکنولوژی‌های جدیدی را وارد نماییم

در صورت تأمین برق موردنیاز، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را 12500 هزار تن ارتقا می‌دهیم/ برای حفظ بازارمان تلاش میکنیم تکنولوژی‌های جدیدی را وارد نماییم

شنبه 23 آذر 1398 ساعت 20:41

 در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه متالورژی (ایران متافو 2019)، خبرنگار باشگاه آلومینیوم ضمن حضور در شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) گفتگوی کوتاهی را با جناب آقای مهندس احمد مجیدی مدیرعامل محترم شرکت آلومینیوم ایران انجام داده است که با هم می‌خوانیم:

 

  • با توجه به اینکه در زمان تحریم‌های بین‌المللی قرار داریم و همچنین با توجه به اینکه آلومینیوم نیز تحریم شده است آیا فعالیت‌های این شرکت با مشکلاتی در این زمینه روبرو نشده است؟

قبلاً کارخانة آلومینیوم ایران توسط اروپایی‌ها تحریم شده بود ولی درحال‌حاضر کارخانه تحریم نیست و صرفاً فلز آلومینیوم تحریم شده است و هر چیزی که در ارتباط با این فلز باشد تحت تحریم قرار می‌گیرد ولیکن خوشبختانه درحال‌حاضر شرکت با صددرصد توان درحال تولید است.

 

  • با توجه به اینکه شرکت آلومینیوم ایران طبق شنیده‌ها ماهانه حدود ۳۰ هزار تن آلومینا نیاز دارد آیا در زمینة واردات با مشکلاتی مواجه نیستید و اینکه قیمت‌های آلومینا به چه‌صورتی است؟ چراکه شرکت‌های دیگری نیز هستند که آلومینا وارد می‌کنند و معتقدند اگر ایرالکو به قیمت بالا خرید کند موجب می‌شود ما هم مجبور به خرید به همان قیمت بالا شویم و اگر ایرالکو با آنها به تعامل برسد ما هم می‌توانیم ارزان‌تر خرید کنیم.

آیا امکان خرید آلومینا با قیمت کمتر هم وجود دارد؟

در ابتدای سال ۹۷ ما پودر آلومینا را ۶۷۵ دلار خریداری کرده بودیم و در حال حاضر چیزی که موجب شده که کارخانه پس از حدود ۸ سال به سوددهی برسد این است که توانستیم قیمت خرید مواد اولیه (آلومینا) را حدود ۲۰۰ دلار کاهش دهیم و خوشبختانه درحال‌حاضر علیرغم فشار تحریم و واسطه‌ها توانسته‌ایم خیلی ارزان‌تر از قبل آلومینا را خریداری کنیم و به تولید ادامه دهیم.

در کشور ما سه کارخانة تولید شمش و بیلت آلومینیوم وجود دارد و همانطور که همه می‌دانند آنها (شرکت المهدی) در این چندسال دچار مشکلاتی شدند که شکر خدا اخیراً برطرف شده و درحال راه‌اندازی دیگ‌های خود می‌باشند و امیدواریم هرچه زودتر به ظرفیت قبلی خود برسند اما درحال‌حاضر که المهدی به 20 درصد ظرفیت خود رسیده است ما ناچاریم که ۸۰ درصد شمش و بیلت موردنیاز کشور را تولید کنیم و واقعاً این کمک خداست که درحال‌حاضر توانسته‌ایم مواد اولیه‌مان را تامین کنیم و درحال‌حاضر ۸۰ درصد مواد اولیة موردنیازمان از خارج کشور تأمین می‌شود و تنها تأثیر تحریم‌ها بر فعالیت ما افزایش نسبی قیمت بوده است.

 

  • شما در صحبتی اشاره کرده بودید که درحال‌حاضر نیاز آلومینیوم در کشور بیش از ۲۵۰ هزار تن نیست، لطفاً کمی در این مورد توضیح دهید.
  •  

بله، به‌دلیل رکودی که در بعضی صنایع درحال‌حاضر وجود دارد به‌خصوص در صنعت خودروسازی، به هرحال درحال‌حاضر نیاز کمتری به آلومینیوم وجود دارد. برای مثال هر خودرویی که تولید می‌شود ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم آلومینیوم نیاز دارد و به‌دلیل کاهش تولید خودروسازان، طبیعی است که به آلومینیوم کمتری هم نیاز است و شرکت‌هایی که قطعات آلومینیومی و یا رینگ خودرو تولید می‌کردند نیز با کاهش تولید روبه‌رو شدند یا مثلاً در کشور حدود ۹۰۰ واحد ظروف سازی وجود دارد که به‌دلیل افزایش قیمت آلومینیوم و به‌دنبال آن افزایش قیمت ظروف، اخیراً بازار آنها کمتر با اقبال روبرو بوده و طبیعتاً آنها نیز کمتر تولید می‌کنند و در این بخش نیز نیاز به آلومینیوم کمتری وجود دارد و همه اینها نشانه‌ها و دلایلی است که به‌نظر من درحال‌حاضر سقف موردنیاز آلومینیوم در کشور حدود ۲۵۰ هزار تن بیشتر نیست.

 

  • شرکت آلومینیوم ایران چه بخشی از فعالیت‌هایش را به بازار داخل و چه میزان را به بازار خارجی و صادراتی معطوف کرده است؟

به‌نظر من درحال‌حاضر صادرات به‌هیچ‌وجه به صلاح کشور نیست، به‌دلیل اینکه آنچه ما تولید می‌کنیم صنایع داخلی به آن نیاز دارند اما ما برای تهیة مواد اولیه مجبور به تهاتر شمش و مواد اولیه هستیم و قیمت‌ها نیز درحال‌حاضر بد نیست.

 

  • درحال‌حاضر از پنج خط قدیم ایرالکو چند خط مشغول فعالیت هستند؟

از خطوط قدیمی ایرالکو درحال‌حاضر 2 خط و نیم فعال هستند و متأسفانه تاکنون هرچه برای دریافت ۴۰ مگاوات برق مکاتبه نموده‌ایم، جوابی دریافت نکرده‌ایم تا بتوانیم مابقی ظرفیت ممکن را راه‌اندازی کنیم و علیرغم اینکه امسال سال رونق تولید است و ما قادریم که درصورت تأمین برق موردنیاز، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را 12500 هزار تن ارتقا دهیم اما همکاری از طرف وزارت نیرو در این زمینه اتفاق نمی‌افتد که جای تأسف و تعجب دارد!!!

 

  • برنامة آندسازی خیرآباد به کجا رسیده است؟

امیدوار هستیم که تا پایان سال آینده قسمت پخت آن راه‌اندازی شود و لازم به توضیح است که ایرالکو ظرفیت تولید تمام آند موردنیاز برای خطوط خود را در داخل کارخانه دارد اما در زمینة پخت، ظرفیت پخت تنها ۸۰ هزار تن آند را داریم و این در حالی است که نیاز به ۱۱۰ هزار تن داریم و قرار بر این است که در داخل کارخانه آند تولید شود و در واحد خیرآباد پخته شود.

 

  • چندی پیش شنیدیم که ممکن است یک خط دیگر نیز به خطوط ایرالکو اضافه شود، آیا این خبر صحت دارد؟

ما اگر بخواهیم که بازار خودمان را حفظ نماییم حتماً باید به‌دنبال خطوط احیا با تکنولوژی‌های جدید بروز باشیم. درحالی‌که هم‌اکنون تکنولوژی تولید خطوط قدیمی ما ۶۷ کیلوآمپر است و مربوط به قبل از انقلاب هستند، در دنیا از خطوط ۶۴۰ کیلوآمپر استفاده می‌شود و حتی شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) با خطوط ۴۰۰ کیلوآمپر قرار است شروع به فعالیت نماید که در آن‌صورت طبیعی است که هزینه‌های تولید کمتری نسبت به ما داشته باشند و ممکن است بازار را از ما بگیرند؛ پس تلاش ما هم بر این است که به‌سرعت تکنولوژی‌های جدیدی را وارد نماییم تا هزینه‌های تولیدمان را کاهش دهیم و قطعاً یکی از این تکنولوژی‌ها، خطوط ۶۴۰ کیلوآمپری است.

 چینی‌ها توانسته‌اند خطوط تولید خود را ظرف ۲۲ سال از ۱۴۰ کیلوآمپر به ۶۴۰ کیلوآمپر برسانند و حتماً ما هم باید سعی کنیم که این خطوط را بیاوریم و البته با توجه به تحریم‌ها ممکن است که خطوط را به ما نفروشند که باید در این زمینه مذاکره نماییم.

 

با توجه به برگزاری هر دو سال یکبار کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران که در هتل المپیک تهران و با حضور تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ فعال داخلی و خارجی و همچنین جمع زیادی از کارشناسان ایرانی و خارجی این صنعت برگزار می‌شود، چه انتظار و پیشنهادی برای هرچه بهتر برگزارشدن این دوره که در تاریخ 2 و 3 اردیبهشت‌ماه ۹9 برگزار خواهد شد، دارید؟

باید توجه داشت که برگزاری هر کنفرانسی در کشور منافع مادی و معنوی خوبی برای صنایع داشته باشد و قطعاً اگر کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم نیز به شیوه‌ای برگزار شود که منفعتی را به صنعت آلومینیوم و شرکت آلومینیوم ایران به‌طور خاص داشته باشد قطعاً از حمایت ما نیز برخوردار خواهد بود.

برای مثال بزرگترین چالش شرکت آلومینیوم ایران درحال‌حاضر تأمین مواد اولیه است و بعد از آن عرضه و فروش محصولات مسأله ماست و اگر برگزاری این کنفرانس بتواند در این زمینه کمکی به شرکت ما بکند و بتوانیم راهکارهای جدیدی برای تأمین مواد اولیه داشته باشیم، قطعاً حمایت می‌کنیم.

برای مثال کشورهای آمریکای جنوبی مثل ونزوئلا و یا کشورهای آسیای میانه مثل قزاقستان، ترکمنستان ازبکستان و ... تولیدکنندة همین مواد هستند و اگر برگزاری این کنفرانس موجب شود که ارتباطات با این کشورها تسهیل شود، بسیار خوب است و به ما کمک می‌کند.

گزارش از: حسین سراجیان

تعداد بازدید : 1200

ثبت نظر

ارسال