Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 3 دقیقه

روند صادرات آلومینا در جهان؛ عدم زیرساخت‌های کافی، مانع از ورود گینه به بازار آلومینا شده است

روند صادرات آلومینا در جهان؛ عدم زیرساخت‌های کافی، مانع از ورود گینه به بازار آلومینا شده است

باشگاه آلومینیوم: هزینه‌های حمل برای آلومینا بسیار کمتر از حمل بوکسیت بوده؛ چرا که به‌ازای تولید هر تن آلومینیوم اولیه، بیش از 6 تن بوکسیت نیاز است؛ در حالی که 2 تن آلومینا قابلیت تولید یک تن آلومینیوم را دارد. این امر سبب شد تا بزرگ‌ترین صادرکنندگان و فروشندگان آلومینا در جهان، خود از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بوکسیت باشند. همچنین از آنجا که جغرافیای تولید بوکسیت در جهان عمدتا محدود به مناطق خاصی است، جغرافیای تولید آلومینا نیز تقریبا از همین امر تبعیت می‌کند.

پنجشنبه 6 دی 1397 ساعت 6:51

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، روند مصرف به تجارت آلومینا در چین و جهان به غیر از چین، روندی معکوس یکدیگر بوده است؛ به‌طوری که از سهم واردات در تأمین آلومینای مورد نیاز چین طی سال‌های گذشته کاسته شده، در حالی که در سایر نقاط جهان این روند صعودی و افزایشی بوده است. دلیل اصلی این امر را می‌توان مازاد ظرفیت ذوب آلومینیوم در چین دانست که از تمایل بر سرمایه‌گذاری در این بخش کم کرده است.

تولید آلومینا در مقایسه با بوکسیت، حاشیه سود بسیار بیشتری را دارد. از همین رو، در صورتی که زیرساخت‌های لازم مهیا باشد، تمایل برای تبدیل بوکسیت به آلومینا و فروش آن بسیار بیشتر است. ضمن اینکه هزینه‌های حمل برای آلومینا بسیار کمتر از حمل بوکسیت خواهد بود؛ زیرا به‌ازای تولید هر تن آلومینیوم اولیه، بیش از 6 تن بوکسیت نیاز است؛ در حالی که 2 تن آلومینا قابلیت تولید یک تن آلومینیوم را دارد.

این امر سبب شده تا بزرگ‌ترین صادرکنندگان و فروشندگان آلومینا در جهان، خود از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بوکسیت باشند. همچنین از آنجا که جغرافیای تولید بوکسیت در جهان عمدتا محدود به مناطق خاصی است، جغرافیای تولید آلومینا نیز تقریبا از همین امر تبعیت می‌کند. بدین ترتیب، با در نظر گرفتن آلومینیوم محتوی قابل استحصال از بوکسیت و آلومینا، می‌توان گفت که تجارت آلومینا رونق بیشتری دارد؛ طی 5 سال گذشته، حجم متوسط تجارت آلومینا در سطح جهان، به‌ازای آلومینیوم محتوی قابل استحصال حدود 22 میلیون تن بوده است؛ در حالی که این میزان برای بوکسیت حدود 14 میلیون تن برآورد می‌شود.

در نمودار، حجم تجارت و مهم‌ترین صادرکنندگان آلومینا در جهان طی 2 دهه گذشته نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، در طول 2 دهه اخیر، استرالیا همواره بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده آلومینا در سطح جهان بوده، در عین حال، این کشور بزرگ‌ترین تولیدکننده بوکسیت نیز به‌شمار می‌رود. پس از استرالیا، برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده آلومینا محسوب می‌شود. هر چند که در جهان غیر از چین، پس از استرالیا، گینه به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده بوکسیت شناخته می‌شود، اما عدم وجود زیرساخت‌های لازم در این کشور، مانع از تولید آلومینا در آن شده است. پس از برزیل، کشور جامائیکا صادرکننده برتر آلومینا در جهان بود. لازم به اشاره است که بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید آلومینا در این کشور، متعلق به شرکت روسی روسال است که در حال حاضر به‌خاطر قدیمی بودن تجهیزات، با نرخ بهره‌برداری پایینی فعالیت می‌کند. تحریم‌های آمریکا علیه شرکت روسال نیز که منجر به افزایش هزینه‌های این شرکت شده، به این امر دامن زده است.

تعداد بازدید : 815

ثبت نظر

ارسال