Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 12 دقیقه

در نمايشگاه راه و صنايع وابسته؛ نخستين ربات كاوشگر زيردريايي كشور به نمايش درآمد

در نمايشگاه راه و صنايع وابسته؛ نخستين ربات كاوشگر زيردريايي كشور به نمايش درآمد

مديركل تأمين و نگهداري تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي اعلام كرد: نخستين يدك ربات زير دريايي كشور به نام كاوشگر خليج فارس براي نخستين بار در اولين نمايشگاه بزرگ راه و ترابري و صنايع وابسته به نمايش درآمد

یکشنبه 14 آذر 1389 ساعت 20:52
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

گزارش ايرنا به نقل از روابط عمومي وزارت راه و ترابري حاكي است؛ عبدالكريم رزازان گفت: اين كاوشگر براي آزمايش ديواره‌هاي اسكله بتني بنادر كاربرد دارد و با سنجش اثرات رانشي كشتي‌ها بر روي اسكله‌ها تاثيرات تخريبي را مشخص مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: در اين مدل دستگاه اندازه‌گيري و شبيه‌سازي فيزيكي اثر ورود كشتي‌ هاي نسل‌هاي هفتم و هشتم با ظرفيت كانتينري 6 تا 12 هزار به بنادر مي‌توان تاثير به كارگيري ترانسر كشتي‌ها براي سلامت ديواره بنادر را اندازه گرفت.

مديركل تأمين و نگهداري تجهيزات سازمان بنادر و دريانوردي افزود: سيستم آزمايشگاه زير آب نيز روي دستگاه طراحي شده است تا بتوان آثار چنين تاثيراتي را محاسبه و سپس آن را در يك سيستم نوين و تخصصي بررسي كرد.
رزازان اظهار داشت: اين كشتي‌ها به دليل داشتن پروانه‌هاي بسيار بزرگ موجب شسته شدن رسوبات كف دريا شده و گودال‌هايي را در كف ايجاد كرده كه آب را به پشت ديواره هدايت ‌مي‌كند و در نهايت موجب خم شدن ديواره اسكله شده و عمر آن را كاهش داده و ديواره را با مخاطرات زيادي مواجه ‌مي‌كند كه دستگاه مذكور ميزان فشار فيزيكي ورود كشتي ‌هاي نسل هفتم به بنادر را اندازه ‌گيري مي‌كند.

وي گفت: با توجه به بازار گسترده كاربرد اين دستگاه، در حوزه خليج فارس و اطراف سهم قابل توجهي براي ارائه خواهيم داشت و توليد آن در رقم‌هاي بالا، موجب اشتغال زايي خواهد شد.

رزازان افزود: ورود كشتي‌هاي كانتينر‌بر نسل هفتم به بسياري از بنادر جهان كه از دهه 1990 شروع شده است، سبب وارد شدن صدمات زيادي به ساختار سازه‌هاي دريايي شده و يا طول عمر آنها را كاهش داده است.

تعداد بازدید : 798

ثبت نظر

ارسال