Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 57 دقیقه

تلاش آلومینای ایران برای افزایش تولید آلومینا

تلاش آلومینای ایران براي افزايش توليد آلومينا

باشگاه آلومینیوم: مدیر عامل شرکت آلومینای ایران از تلاش بی‌وقفه و همت جمعی کارکنان و مدیران این شرکت برای بی نیازی و خودکفایی کشور با فعالیت‌های نوآورانه و توجه به دانش بنیان‌ها سخن گفت.

پنجشنبه 24 اسفند 1402 ساعت 7:4

به گزارش باشگاه آلومینیوم، دکتر عبدالله شه بخش اظهار داشت: این شرکت آماده یک جهش بزرگ به سمت تولید پودرآلومینا در راستای بی نیازی و خودکفایی کشور از این محصول وارداتی است.

وی در خصوص نیاز کشور به این محصول استراتژیک صنعت با تاکید بر اینکه هم اکنون در کشور 800 هزار تن تولید شمش آلومینیوم داریم، افزود: با توجه به اینکه تولید هرتن شمش آلومینیوم 2 تن پودرآلومینا مصرف می کند نیاز فعلی کشوراز این محصول حدود یک میلیون و 600 هزار تن است.

وی با بیان اینکه این شرکت برای رفع بی نیازی کشور و افزایش تولید این محصول طرح‌هایی در دست اجرا دارد، تصریح کرد: اینک یک طرح 500 هزار تن تولید پودر آلومینا در حال اجرا داریم که با استفاده از بوکسیت‌های کم عیار موجود در داخل کشور و با تکنولوژی جدید قراراست انجام شود که طی آن ظرفیت تولید کارخانه به 750 هزار تن خواهد رسید که در این راستا در صدد هستیم بتوانیم وارد فاز بعدی شویم تا بخش اعظم بازار پودرآلومینا را تامین کنیم .

دکتر شه بخش خاطر نشان کرد: با ایجاد پلنت‌های کوچک تر در جاهای دیگری که معدن داریم نیز امکان افزایش تولید وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تلاش می کنیم با روش‌های جدید تولید را به بالای یک میلیون تن پودر آلومینا برسانیم که نیاز کشور را در این محصول از واردات کاهش دهیم و تولید پایداری داشته باشیم.

اجرای چندین طرح زیر بنایی / ایجاد نیروگاه‌ها

دکتر شه بخش در بخش دیگری از سخنانش به ایجاد چندین طرح زیر بنایی در این شرکت اشاره ای کرد و گفت: در سفر دکتر موثقی نیا تاکید شد که ایمیدرو در این طرح‌ها همکاری لازم را داشته باشد و سرمایه گذاری‌های خوبی انجام دهد.

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران در خصوص طرح‌های تامین برق با ایجاد نیروگاه حرارتی و بخار نیز گفت: این نیروگاه برنامه ریزی کرده است که 180 مگاوات تولید برق داشته باشد که کلنگ فاز اول آن با 90 مگاوات به زمین زده شد.

تولید برق پاک

وی همچنین بر تولید برق پاک در این شرکت تاکید کرد و افزود: یکی دیگر از طرح‌های شرکت آلومینا تولید برق پاک 30 مگا وات با طرح تولید برق از انرژی خورشید است که در این خصوص تمامی مجوز‌های مربوطه را نیز گرفته ایم و شروع به کار خواهیم کرد.

طرح بلند پروازانه شرکت آلومینا / تولید نیروگاه بادی

دکتر شه بخش در ادامه به طرح نیروگاه بادی این شرکت نیز اشاره ای کرد و گفت: این طرح پروژه ای بلند پروزانه است اما قابل اجرا است که هم اکنون نیز مطالعات آن را آغاز کرده ایم.

استفاده از آب خاکستری

دکتر شه بخش در ادامه اشاره ای به حل معظل آب کرده و گفت: اینک استان خراسان شمالی با خشکسالی‌های چند ساله مواجه است که کاهش بارش باران و برف موجب افت آب‌های سطحی و زیر زمینی در این خطه شده است که می طلبد صنایع برای تامین آب مورد نیاز به سمت آب‌های نامتعارف و آب خاکستری بروند تا نیاز آبی صنعت با این روش‌ها برطرف و آب‌های سالم در اختیار بخش شرب وکشاورزی قرار گیرد که در این میان شرکت آلومینای ایران این مهم را در برنامه اولویت دار خود قرار داده است.

وی افزود: در این راستا استفاده از پساب شهرهای گرمه و جاجرم برای این صنعت در دستور کار قرار گرفته است که زیر ساخت‌های این مهم را فراهم خواهیم کرد تا از آب استحصال شده بتوانیم بهره برداری لازم را در صنعت داشته باشیم.

ایجاد کارخانه سودکاستیک

دکتر شه بخش همچنین گفت: هم اکنون 100 هزار تن سودکاستیک از پتروشیمی بندر امام وارد می شود که حمل و نقل آن متحمل هزینه‌های زیادی است که در این رابطه تلاش می کنیم با ایجاد یک کارخانه این مواد را در داخل شرکت تامین کنیم.

افزایش بهره وری / کاهش هزینه‌های تولید

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران بر افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف این صنعت نیز تاکید کرد و افزود: در این راستا برنامه‌های خوبی به منظور افزایش کیفیت و نیز افزایش سبد محصولات با انجام طرح‌های بهره وری در شرکت تعریف کرده ایم و تلاش می‌کنیم به سمت صنعت چرخشی برویم.

وی در خصوص صنعت چرخشی تصریح کرد: با انجام این طرح سود از کارخانه خارج نخواهد شد، به طورمثال آبی که بخار می‌شود را دوباره استفاده خواهیم کرد، پودر آلومینیومی که وارد سطل زباله خواهد شد دوباره به چرخه تولید وارد خواهیم کرد و با بازگرداندن محصولات خارج شده به کارخانه باعث رشد اقتصادی شرکت خواهیم شد.

دکتر شه بخش تصریح کرد: در حال حاضر حدود 15 درصد پودر آلومینا در حین فعالیت از کارخانه خارج می شود که با برنامه‌های نوآورانه دوباره از سطل زباله به چرخه تولید بازمی گردد.

اقدام‌های نوآورانه شرکت / ورود نخبه‌ها

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران ادامه داد: اینک این شرکت از ایده تمامی نیروهای شرکت استفاده خواهد کرد حتی افراد ایده پرداز و نخبگان بیرون از مجموعه نیز با این شرکت همکاری دارند و می توانند نقطه نظرات خود بر محور دانش را برای بالا بردن کیفیت محصولات شرکت ارایه دهند .

وی با بیان اینکه در این مسیر شرکت آلومینا به سمت شرکت‌های دانش بنیان رفته است و حتی منجر به ایجاد قرار داد نیز شده است به طرح دانش بنیان کارخانه واسطه سنگین اشاره ای کرد و گفت: هشت شرکت دانش بنیان برای راه اندازی این کارخانه مشارکت کردند که هر کدام از آنان جداگانه بخشی را به سرانجام رساندند که در نهایت کارخانه پرعیار سازی بوکسیت‌های کم عیاربا ظرفیت 400 هزار تن ایجاد شد.

وی خوراک کارخانه را 850 هزار تن دانست و افزود: اگر بتوانیم تا 50 درصد را از کارخانه واسطه سنگین تامین کنیم اتفاق خوبی است که امیدوار هستیم محقق شود.

احصای 20 نیاز فناورانه

مدیر عامل شرکت آلومینای ایران برگزاری رویداد‌های تانا در حوزه صنعت را یادآور شد و تاکید کرد: در این رویداد 20 نیاز فناورانه را ارایه دادیم که خوشبختانه با استقبال خوب شرکت‌های دانش بنیان بازخوردهای خوبی داشت و هم اکنون همکاران ما مشغول مذاکره هستند تا بهترین‌ها را انتخاب کنند.

وی بر بومی سازی نیز تاکید کرد و گفت: اعتقاد داریم یک کارخانه با ایجاد تغییر ساختار و مدیریت مهندسی بومی می‌تواند ارتقا یابد که در این راستا در این شرکت توانسته ایم با بومی سازیُ بخشی از نیاز شرکت را که قبلا از خارج تامین می‌شد فراهم کنیم .

دکتر شه بخش با بیان اینکه هنوز هم محدودیت بوکسیت با کیفیت را داریم گفت: با این وجود تلاش می کنیم و خوشبختانه سال به سال نیز میزان تولیدات افزایش می یابد.

وی میزان هدف گذاری شرکت را تولید 235 هزار تن پودر آلومینا عنوان کرد و افزود: در این راستا 37 هزار و 500 تن آلومینوم تولید خواهیم کرد که با اضافه شدن کارخانه هیدرات این محصول نیز به سبد محصولات شرکت افزوده خواهد شد.

دکتر شه بخش در خصوص مشکلات قطعی برق و گاز و ناترازی کشور نیز گفت: این ناترازی در تولید تاثیر گذار است به طوری که در خصوص برق در تابستان و گاز در زمستان با محدودیت مواجه هستیم.

گفت: با وجود محدودیت‌های موجود به فکر سوخت دوم بوده ایم که در این راستا مازوت کارخانه در سال گذشته تحویل شد که با توجه به اینکه کیفیت آن پایین بود با دعوت از یک شرکت دانش بنیان توانسته ایم بهبود کیفیت را انجام دادیم.

وی گفت: آب گیری مازوت با شرکت دانش بنیان باعث شد کیفیت سوخت دوم را امسال افزایش دهیم در نتیجه ارزش گرمایی آن افزایش یافت که توانسته ایم با وجود محدودیت‌ها تولید را ثابت نگه داریم.

منبع:‌اترک

تعداد بازدید : 1192

ثبت نظر

ارسال