Fa En سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 6 دقیقه

اقتصادهاي بزرگ جهان از لاينحل ماندن بحران بدهي امريكا وحشت زده اند

اقتصادهاي بزرگ جهان از لاينحل ماندن بحران بدهي امريكا وحشت زده اند

خطرات آثار مخرب و تكان دهنده بحران بدهي هاي دولت آمريكا بر كل اقتصاد جهان، عصبيتها را در جهان از آسيا گرفته تا اروپا برانگيخته و بازارهاي جهاني را به وحشت افكنده است.

یکشنبه 9 مرداد 1390 ساعت 23:1

روزنامه نيويورك تايمز در شماره روز شنبه خود به بررسي اجمالي آثار مخرب بحران ديون ملي امريكا بر اقتصاد كل جهان پرداخته و آن را موجب برانگيخته شدن عصبيتها در سراسر جهان از پكن گرفته تا بروكسل دانسته و اشاره مي كند كه بزرگترين اقتصادهاي جهان بشدت دلواپس لاينحل ماندن اين بحرانند و از آن بيمناكند كه مبادا اين گرفتگي، آثار زيانبار موازي خود را بر اقتصاد اين كشورها بر جاي گذارد.

نيويورك تايمز ريشه اصلي اين نگراني را در يكه تاز بودن دلار به عنوان واحد پول پذيرفته شده در معاملات جهاني دانسته و شرح مي دهد: براي كشورهاي جهان گزينه ديگري به جاي دلار و يا امنيت خزانه داري امريكا وجود ندارد حتي اگر اقتصاد امريكا متحمل وضعيت تنزل رتبه اعتباري شود.

در ادامه گزارش آمده است: چين كه با 116 هزار ميليارد دلار داراي بزرگترين ذخيره ارزي درجهان است ، روزجمعه بشدت رهبران سياسي امريكا را مورد عتاب قرار داد و خواستار مسئولييت پذيري آنها و خاتمه دادن به دعواهاي حزبي براي حل اين مشكل عظيم شد.

خبرگزاري دولتي - شين هوا- روزجمعه در بخش اظهار نظرهايش در مطلبي راجع به كشمكش ميان دمكراتها و جمهوريخواهان آمريكا پيرامون موضوع ديون دولت نوشت: زشت ترين بخش از اين حماسه اين است كه در مبارزه ميان الاغ و فيل، زيست سالم ساير كشورها هم در خطر تهديد قرار گرفته است.

شين هوا نوشت كه رفتار غيرمسئولانه رجال مملكتي درواشنگتن اين خطر را به دنبال دارد كه نه تنها اقتصاد شكننده امريكا را كه در وضعيت بازپروري از بحران چند سال قبل بسر مي برد ، دچار خفگي كند بلكه گلوي اقتصاد كل جهان را نيز بفشارد.

در مواجهه با اين بحران، رفتار اروپايي ها كمي ديپلماتيك تر بوده است . مقامات اروپايي چند هفته قبل به رهبران سياسي امريكا نصيحت كردند كه وضعيت آشفته و مشوش بحران بدهي قاره امريكا را خيلي شفاف سروسامان دهند.

يكي از طراحان سياست در اروپا بدون ذكر نام در اين باب گفته است: اينك وقت آن است كه سوال شود چرا با موضوع بدهي هاي امريكا در قياس با بدهي هاي كشوري مانند پرتغال كه از حيث كسري بودجه در همان سطح و اندازه است به گونه اي بهتر رفتار مي شود؟

نگراني اروپاييان از اين است كه حل نشدن مشكل بالارفتن سقف استقراض دولت باعث تضعيف هرچه بيشتر دلار خواهد شد و در نتيجه يورو قوي تر از قبل خواهد گرديد و اين امر همه توان اروپاييان را براي كاركردن بر روي مشكلات خودشان دشوارتر خواهد كرد.

همين مشكل را ژاپن هم كه درميان بستانكاران امريكايي داراي دومين اقتصاد بزرگ به شمار مي رود متحمل است.

اقتصاد ژاپن كه در پي سونامي اخير بشدت متزلزل گشته است با مشكل ديون ملي امريكا دچار خسارات سنگين تري خواهد شد.

با توجه به عواقب شوم سياسي اين بحران هم بر اقتصاد داخل امريكا و هم بر كل جهان، بسياري از كشورهاي جهان انتظار دارند كه منازعات سياسي بر سر بحران بدهي با يك ترك مخاصمه حل و فصل گردد.

با اين وجود هيچ كس انتظار ندارد دولت امريكا به وضعيت عدم توانايي پرداخت ديونش سقوط كند.

نگراني ساير كشورهاي جهان از ضربه شديدي است كه سقوط امريكا در رده بندي اعتباري جهان بر پيكر اقتصاد آنها وارد خواهد آورد.

به اعتقاد كارشناسان اقتصادي، چين همچنان به خريد بدهي هاي امريكا ادامه خواهد داد چراكه صاحب بزرگترين مازاد تجاري در جهان است كه به دلار انجام مي گيرد.

اين مازاد بايد مجددا  در جايي امن سرمايه گذاري شود مانند خزانه داري آمريكا.

اما اين خزانه مانند قبل امن نيست و چين هم نيك به اين واقعيت آگاه است.

 شين هوا هشدار داده است كه چنانچه امريكا رده بندي  سه گانه A  خود را از دست بدهد چين هم خريد ديون امريكا را كاهش خواهد داد.

اما ساير بازارهاي در اروپا و ژاپن از ميزان نقدينگي چين برخوردار نيستند .

يكي از طراحان برجسته سياست در اروپا كه از ذكر نامش خودداري ورزيده است در اين باب اظهار داشته است : تا زماني كه دلار واحد پول برتر است بخش خصوصي چاره ديگري جز اينكه بدهي هاي دولت امريكا را به گردن بگيرد پيش رو ندارد.

برخي كارشناسان معتقدند كه امكان دارد چين نقدينگي بيشتري را روانه اروپا و يا ژاپن نمايد و بازارهاي متكي به دلار بيشتري را خريداري نمايد و ضمن آن اقدام به اصلاح سيستم هاي مالي خود كند تا از متراكم شدن حجم دلار در خزاينش جلوگري نمايد.

ژاپن هم دلايل بسياري براي عصبانيت دارد.

تنزل رتبه اعتباري امريكا در جهان مي تواند اعتماد سرمايه گذار را در ديون خود ژاپن به لرزه دراورد ديوني كه رشدي قارچ گونه داشته و دو برابر اقتصاد 5 هزار ميليارد دلاري اين كشور را تشكيل مي دهد.

در اروپا هم سطح نگراني بالاست.

اگر ارزش يورو همچنان در مقابل دلار تضعيف شده همچنان قوت بگيرد ، كشورهاي بحران زده اي مانند ايرلند و حتي اقتصادهاي سالم مانند المان به سختي خواهند توانست از تنزل رتبه اعتباري امريكا كمر راست كنند . از آن بدتر كشمكش برسر بحران بدهي در و اشنگتن، پيش از اين هم بر گران شدن استقراض دولت افزوده است و اين موضوع براي كشورهاي بزرگي مانند ايتاليا و اسپانيا كه داراي ديون بالاتري اند خطرآفرين است.

در بروكسل مقر اتحاديه اروپا هم يكي از مقامات اين اتحاديه بدون ذكر نام عنوان كرده است: ما نگرانيم كه موضوع بدهي هاي دولت امريكا عدم اطمينان جهاني را موجب شود و حل بحران بدهي اروپا را دشوارتر از آنچه كه هست نمايد.

تجارت هم از پس لرزه اي اين بحران خواهد لرزيد.

فردريش آيشنر رئيس ارشد اجرايي كارخانجات خودروسازي ب.ام.و BMW آلمان با بحراني خواندن خطر عدم حصول توافق ميان رهبران امريكا براي حل بحران بدهي هاي ملي اين كشور گفته است:طبيعتا اين مشكل مي تواند منتهي به يك ركود عميق در بارازهاري مالي جهان شود با عواقبي غيرقابل پيش بيني . كشورهاي جهان به خصوص غرب آماده پذيرش يك بحران دوم مالي نيستند.

تعداد بازدید : 1024

ثبت نظر

ارسال