Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 20 و 49 دقیقه

گِل قرمز حاصل از استخراج آلومینیوم به مواد سازنده بتن تبدیل می‌شود

گِل قرمز حاصل از استخراج آلومینیوم به مواد سازنده بتن تبدیل می‌شود

باشگاه آلومینیوم: محققان توانستند گِل قرمز حاصل از استخراج آلومینیوم را به مواد سازنده بتن تبدیل تبدیل کنند.

چهارشنبه 25 بهمن 1402 ساعت 12:27

به گزارش باشگاه آلومینیوم، استخراج آلومینیوم، منجر به انباشت میلیاردها تن زباله گِل قرمز سوخته شده است. با این حال، گزارش‌های اخیر که در مجلۀ نیچر منتشر شده نشان می‌دهد که یک فرآیند شیمیایی ساده می‌تواند آهن را از این ضایعات استخراج کند و باقیمانده را به یک مادۀ عمدتاً خوش‌خیم و مناسب برای ساخت بتن تبدیل کند.

اگر بتوان این فرآیند را در مقیاس صنعتی به کار بست و آن را مقرون به صرفه کرد، تولیدکنندگان می‌توانند از آن در تبدیل زباله‌ها به فولاد سازگار با محیط‌زیست استفاده کنند. برای این منظور محققان راهکاری یافته‌اند.

این فرآیند شامل استخراج آهن از گل قرمز با استفاده از کورۀ قوس الکتریکی و پلاسما با یون‌های هیدروژن است که در نتیجه گوی‌های آهن تقریباً خالص ایجاد می‌شود. علاوه بر این، ضایعات باقی‌مانده به موادی با پ‌هاش (pH) تقریباً خنثی تبدیل می‌شوند و بدین ترتیب برای استفادۀ ساختمانی ارزان خواهند بود.

این امر می‌تواند به طور بالقوه از گل قرمز موجود در سراسر جهان، صدها میلیون تن فولاد سازگار با محیط زیست به دست دهد.

هرچند کشف این فرایند اتفاق امیدوارکننده‌ای است، اما همچنان چالش‌هایی پیش روی پژوهشگران وجود دارد. مثلاً به مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگ نیاز است تا صرفۀ اقتصادی و توانایی جلوگیری از انتشار مواد سمی در طول فرایند آزمایش شود.

استفاده از انرژی‌های پاک برای تامین انرژی کوره‌های الکتریکی نیز می‌تواند هزینه‌ها را افزایش دهد. با این وجود، این رویکرد می‌تواند به طور قابل توجهی ردپای کربن در تولید فولاد را کاهش دهد و به هدف پایداری زیست محیطی صنایع کمک کند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از مجلۀ ساینس

تعداد بازدید : 402

ثبت نظر

ارسال