Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 12 و 18 دقیقه

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان:

گره نرخ ارز به تحولات و اخبار سیاسی

گره نرخ ارز به تحولات و اخبار سیاسی

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان گفت: متاسفانه در ایران نرخ ارز به تحولات سیاسی گره خورده است که اخبار منفی و یا مثبت مسبب نوسان نرخ ارز می‌شود و‌ این امر به خصوص در حوزه صادرات بسیار مضر است و‌ باعث عدم تصمیم گیری و از دست دادن فرصت‌ها و بازارهای صادراتی می‌شود.

چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت 11:52

باشگاه آلومینیوم: نوسانات بی‌مورد نرخ ارز به ضرر تولید و به کام سوداگران ارزی است، لذا بانک مرکزی ایران باید در واقع تاثیر اخبار سیاسی مثبت و منفی بر بازار ارز را بازارگردانی و تعدیل نماید که امید است روزی نرخ ارز نه با تحولات سیاسی بلکه بر اساس پایه‌های اقتصادی نرخ ثابتی پیدا کند. به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از فلزات آنلاین، حسن منوری‌ قهرمانی اظهار داشت: شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان از سال 1372 تاکنون در تولید پروفیل‌های آلومینیومی فعالیت دارد. ظرفیت تولید این شرکت ماهانه 300 تن بوده که درحال‌حاضر با صد در صد ظرفیت، درحال تولید پروفیل آلومینیومی هستیم. در هر نوبت تولید 60 درصد از محصولات خود را صادر می‌کنیم. با وجود اینکه نوسانات نرخ ارز روی صادرات تمام صنایع تأثیرگذاری مستقیم دارد، تا به امروز در فروش صادراتی این شرکت وقفه‌ای ایجاد نکرده است و این امر را در هر نوبت به‌صورت کامل انجام می‌دهیم.

وی درخصوص چالش‌های سال 1399، بیان کرد: تاکنون مانند بسیاری از شرکت‌ها که برای صادرات محصولات خود چالش‌های زیادی را برسر راه خود تجربه می‌کنند، دچار مشکلی نشده‌ایم و درتلاش هستیم تا بتوانیم میزان صادرات خود را نیز افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان اذعان کرد: کمبود نقدینگی بزرگ‌ترین چالشی بود که در سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان ازجمله همین شرکت، با آن مواجه بوده‌اند. ضمن اینکه هنوز بخشی از مطالبات ما از فروش محصول توسط مشتریان پرداخت نشده است که این موضوع می‌تواند اثرات منفی بر فعالیت هر واحد تولیدی داشته باشد.

این تولیدکننده محصولات آلومینیومی خاطرنشان کرد: مواد اولیه مورد استفاده این شرکت برای تولید پروفیل آلومینیومی‌، شمش خالص است که آن‌را از بورس کالای ایران تهیه می‌کنیم. به هر میزان که بخواهیم شمش خالص آلومینیومی در بورس کالا وجود دارد و در تأمین آن با مشکلی روبه‌رو نیستیم.

قهرمانی درخصوص برنامه توسعه‌ای در سال 1400 اظهار کرد: در جهت گسترش فعالیت خود در سال 1400، درنظر داریم خطوط تولید خود را افزایش دهیم و با به‌روزرسانی و توسعه خطوط تولید، محصولات بیشتر و باکیفیت بالاتری تولید و روانه بازار داخلی و صادراتی کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان درباره تکنولوژی به‌کار رفته شده در خطوط تولید این شرکت گفت: در این شرکت از آخرین و به‌روزترین تکنولوژی دنیا استفاده شده که آن‌را از کشور ایتالیا تأمین کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ممکن است این سوال پیش آمده باشد که درصورتی‌که یکی از قطعات این دستگاه‌ها دچار مشکل شوند، به‌علت خارجی‌بودن آن‌، چطور این مشکل را برطرف می‌کنیم؟ باید گفت که در این شرایط، تکنسین‌های مستقر در شرکت به‌نحو احسن، تعمیرات را شروع می‌کنند و به‌علت داشتن مهارت کافی، زمان زیادی صرف انجام این کار نمی‌کنند. به این ترتیب، به بهره‌گیری از تکنسین‌های خارجی و یا واردات قطعات یدکی از خارج از کشور وابسته نیستیم.

این تولیدکننده درمورد ارزیابی عرضه و معامله صادراتی شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، تصریح کرد: بعد از گذشت مدت زمان زیادی، اولین عرضه صادراتی صورت گرفت که این یک کار بسیار ارزشمند تلقی می‌شود و به‌شدت برای صنعت آلومینیوم کشور می‌تواند مؤثر واقع شود؛ به شرط آنکه این روند ادامه پیدا کند و توقفی در انجام آن، صورت نگیرد.

قهرمانی درباره‌ی اینکه معاملات صادراتی در بورس کالا تا چه اندازه بر شفاف‌تر شدن امر صادرات کمک می‌کند، بیان کرد: این کار تا حد بسیار زیادی به شفافیت صادرات کمک خواهد کرد زیرا باعث روشن‌شدن و ثبات قیمت صادرات می‌شود.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان درباره تأثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده محصولات این شرکت، خاطرنشان کرد: بخشی از مطالبات ما که هنوز پرداخت نشده، مربوط به صادرات محصول بوده و این درحالی است که دلار روند کاهشی را طی می‌کند و این امر موجب ضرر برای ما خواهد بود.

وی تأکید کرد: اگر دولت بتواند ثبات قیمت ایجاد کند و حباب قیمتی را از بین ببرد، شرایط تولید و فروش برای تمام تولیدکنندگان ازجمله ما، بهتر خواهد شد زیرا نوسانات نرخ ارز و درپی آن، قیمت مواد اولیه و قیمت تمام‌شده محصول، چیزی جز ضرر برای ما ندارد.

وی در تکمیل صحبت خود درخصوص عدم وجود توانایی خرید شمش خالص از بورس کالا توسط برخی از تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: درخصوص به‌وجود آمدن این مشکل، باید گفت ممکن است این دسته از تولیدکنندگان کد بورسی دریافت نکرده باشند و یا فعالیت رسمی نداشته باشند و اسم واحدهای تولیدی خود را در سامانه به ثبت نرسانده باشند. لذا مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که این دو نمونه، ازجمله مشکلات موجود است.

تعداد بازدید : 797

ثبت نظر

ارسال