Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 45 دقیقه

نیازمند تحول اساسی در صنعت نسوز هستیم

نیازمند تحول اساسی در صنعت نسوز هستیم

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز اراک گفت: با توجه به هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و ۱٫۵ میلیون تن آلومینیوم در افق ۱۴۰۴، لازم است رفع چالش‌های موجود در صنعت نسوز کشور به ویژه تامین مواد اولیه در دستور کار دولت و سازمان‌های مربوطه قرار بگیرد تا فعالان این بخش بتوانند همگام با تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم کشور در مسیر توسعه گام بردارند.

چهارشنبه 1 آذر 1402 ساعت 15:20

به گزارش باشگاه آلومینیوم قدرت حبیبی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت فرآورده‌های نسوز اراک، تولید انواع آجرهای نسوز و جرم‌های ریختنی آلومینی و شامورتی است. ما فعالیت خود را از سال ۱۳۶۹ در ناحیه صنعتی شازند استان مرکزی آغاز کردیم و در حال حاضر ۹۰ نفر به طور مستقیم در مجموعه مشغول به‌کار هستند.

وی در ارتباط با کاربرد و مشتریان محصولات تولیدی شرکت فرآورده‌های نسوز اراک، عنوان کرد: آجرهای نسوز و جرم‌های ریختنی عمدتا در بدنه کوره‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از جمله این صنایع می‌توان به فولاد، سیمان، شیشه، چینی و… اشاره کرد. باید توجه داشت که مقاومت حرارتی آجرها و جرم‌های نسوز با یکدیگر متفاوت است و بر همین اساس، هر کدام از این محصولات در دماهای مختلفی استفاده می‌شوند. بیش از سه دهه از آغاز فعالیت شرکت فرآورده‌های نسوز اراک در صنعت نسوز کشور می‌گذرد و خوشبختانه طی این سال‌ها توانسته‌ایم با تولید نسوزهای مرغوب و باکیفیت، اعتماد مشتریان خود را جلب کنیم. شرکت‌های ملی فولاد ایران، صنایع فولاد هیربد زرندیه، فولاد پارسیان، فولاد صنعت بناب، فولاد پارس آرمان شفق، آلومینیوم ایران (ایرالکو)، فروآلیاژ خمین، فروآلیاژ سمنان و…، از جمله مشتریان تولیدات مجموعه به شمار می‌آیند.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز اراک در خصوص چالش‌های صنعت نسوز، مطرح کرد: تامین مواد اولیه، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم. بخش عمده بوکسیت و تبولار مورد نیاز فعالان این صنعت، از کشورهایی همچون چین، هند و گینه وارد می‌شود و آلومینای تولید شده در داخل نیز در اختیار شرکت‌های بزرگ آلومینیومی قرار می‌گیرد. در همین راستا ما طرح توسعه‌ای را در نظر گرفته‌ایم تا با اجرای آن بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز را خودمان تامین کنیم؛ اگرچه تحقق این مهم، مستلزم تامین سرمایه کافی‌ و حمایت‌های لازم از سوی دولت و وزارتخانه‌های مرتبط است اما متاسفانه هیچ اقدام مثبتی تا به امروز انجام نشده است. همچنین مذاکراتی با مسئولان دانشگاه علم و صنعت ایران انجام داده‌ایم تا بتوانیم بخشی از سرمایه مود نیاز را از این طریق تامین کنیم که باز هم به نتیجه مطلوب دست نیافته‌ایم. از طرفی همگام با تورم و افزایش مشکلات اقتصادی، بانک‌ها با معضل کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و به طبع آن، اخذ وام و تسهیلات حمایتی جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای به فرایندی دشوار و زمان‌بر تبدیل شده است.

نسوز، صنعتی استراتژیک و پراهمیت

حبیبی با تاکید بر اینکه نسوز، یک صنعت مادر است و فعالان این صنعت نباید دغدغه کمبود مواد اولیه داشته باشند، افزود: به ازای تولید هر تن فولاد و سیمان، به ترتیب هشت و ۱۶ کیلوگرم نسوز مصرف می‌شود که حاکی از اهمیت بالای نسوز در این صنایع است. از سوی دیگر، فولاد و سیمان، دو عامل بسیار مهم و تاثیرگذار در صنعت ساختمان‌سازی هستند و بنابراین اگر نسوز کافی در اختیار تولیدکنندگان فولاد و سیمان قرار نگیرد، ساخت‌وساز در مناطق مختلف کشور نیز با چالش روبه‎رو می‌شود. صنعت آلومینیوم نیز یکی از مصرف‌کنندگان عمده نسوز به شمار می‌آید و با توجه به توسعه روزافزون این صنعت در کشور، نسوز به میزان کافی باید در اختیار تولیدکنندگان شمش و محصولات آلومینیومی قرار بگیرد.

وی در ادامه به قطعی برق به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت نسوز در کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت تامین برق و گاز صنایع در روزهای گرم و سرد سال، چاره‌ای جز تعطیلی کارخانه و توقف تولید به مدت چهار ماه نداریم. ما از سه کوره تونلی برای پخت آجرهای نسوز در کارخانه استفاده می‌کنیم و اگر هنگام پخت این آجرها برق مجموعه قطع شود، روشن کردن و راه‌اندازی مجدد کوره‌ها زمان‌بر خواهد بود. در واقع حدود سه تا چهار روز زمان نیاز است تا کوره به دمای مد نظر (یک هزار و ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد) برای پخت آجرها برسد و هرگونه قطعی برق حین فرایند پخت باعث خواهد شد که کل فرایند تولید مختل شود. بنابراین در تابستان سال جاری، به ناچار تصمیم گرفتیم کارخانه را به مدت دو ماه تعطیل کنیم و در آن برهه زمانی، حدود ۴۰ نفر از کارگران ما بیکار شدند. علاوه‌براین، به تازگی بخشنامه محدودیت گاز صنایع در زمستان پیش رو، از جانب شرکت گاز به واحدهای صنعتی استان ابلاغ شده است و آنطور که به نظر می‌رسد، باید خود را آماده تعطیلی و توقف تولید به مدت دو ماه دیگر کنیم!

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز اراک با بیان اینکه برخلاف شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی که می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه‌های خودتامین اقدام کنند، شرکت‌های کوچک‌مقیاس توانایی مالی احداث نیروگاه را ندارند، اظهار داشت: دولت موظف است زیرساخت‌های لازم برای توسعه تولید در کشور را فراهم کند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تامین برق پایدار صنایع است. با این وجود، متاسفانه ما در حال خرید برق از کشورهایی همچون ارمنستان و ترکمنستان هستیم و مشخص نیست که چرا باید واردکننده برق از چنین کشورهایی باشیم!

جای خالی تحول در صنعت نسوز

حبیبی با تاکید بر اینکه در حالت کلی، وضعیت صنعت نسوز کشور مناسب است و برخی تولیدکنندگان نسوز، قابلیت رقابت با شرکت‌های مطرح اروپایی را دارند، خاطرنشان کرد: صنعت نسوز، نیازمند یک تحول اساسی بوده و دولت باید حمایت بیشتری از فعالان این صنعت به عمل آورد. همچنین توسعه اکتشافات و بهره‌برداری از معادن بوکسیت کشور باید در دستور کار سازمان‌های مربوطه قرار بگیرد. تحقق تولید ۵۵ میلیون تن فولاد و ۱٫۵ میلیون تن شمش آلومینیوم در افق ۱۴۰۴، مستلزم تامین نسوز کافی و مورد نیاز فعالان این دو صنعت است. بنابراین امیدواریم گلوگاه‌های موجود در صنعت نسوز کشور به ویژه چالش تامین مواد اولیه در آینده رفع شود و فعالان این صنعت هم‌پای تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم در مسیر توسعه گام بردارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه به منظور کنترل آلایندگی‌های موجود در شرکت فرآورده‌های نسوز اراک، بازدیدهای دوره‌ای و منظم در هر ماه توسط کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود، یادآور شد: طراحی و ساخت کوره‌های مجموعه توسط شرکت مهندسین مشاور آتشکار انجام شده است. ما با افتخار از کوره‌های ساخت داخل استفاده می‌کنیم و رضایت کافی از این کوره‌ها، چه از لحاظ کمی و چه کیفی داریم.

تعداد بازدید : 590

ثبت نظر

ارسال