Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 21 دقیقه

نقدینگی، عامل بقای واحدهای تولیدی

نقدینگی، عامل بقای واحدهای تولیدی

باشگاه آلومینیوم: یک تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: کمبود نقدینگی یکی از چالش‌هایی است که اکثر تولیدکنندگان با آن مواجه بوده و محدود به صنعت خاصی نمی‌شود؛ در این شرایط صنعتگران برای رفع مشکلات خود یا باید اقدام به اخذ وام کرده و یا به صورت اعتباری مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند که همین مسئله رواج خرید و فروش اعتباری محصولات را در پی داشته است.

سه شنبه 12 دی 1402 ساعت 12:47

به گزارش باشگاه آلومینیوم، صادق رحمتی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: در حال حاضر کمبود نقدینگی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که فعالان صنعت ریخته‌گری با آن مواجه هستند. ما برای رفع این معضل، برای اخذ وام و تسهیلات اقدام کردیم اما به دلیل برخی از مشکلات اداری، موفق نشدیم؛ این امر باعث شد تا استراتژی‌ دیگری را در پیش بگیریم که با پیاده‌سازی آن، به مرور زمان شرایط بهبود یافت. حدود سه سال پیش ریخته‌گری قطعاتی را انجام می‌دادیم که برای فروش آن‌ها مجبور بودیم با واسطه‌هایی که قیمت‌های پایینی برای خرید محصولات پیشنهاد می‌دادند، معامله داشته باشیم اما اکنون با تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی، ریخته‌گری حدود ۲۵ قطعه را انجام می‌دهیم. با متنوع‌سازی سبد محصولات، بازارهای هدف خود را توسعه داده و مشتریان بیشتری را جذب کرده‌ایم؛ همچنین در زمینه فروش محصولات نیز با افزایش تعداد مشتریان، دیگر وابستگی زیادی به واسطه‌ها نداریم و علاوه بر استان خراسان رضوی که مجموعه ما در آن واقع شده است، محصولات خود را به سایر استان‌های کشور ارسال می‌کنیم. ضمن اینکه فروشندگان و بنکداران به دلیل کیفیت بالای قطعات تولیدی، محصولات ما را در تناژ بالا خریداری کرده و به کشورهای حوزه خلیج فارس و یا کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌کنند. لازم به ذکر است که محصولاتی که ما در این مجموعه تولید می‌کنیم، لوازم آشپزخانه از جنس آلومینیوم مانند گردو شکن، سیر خردکن، گوشت کوب، آبمیوه‌گیری و… است.

واردات در اولویت قرار دارد

وی در رابطه با کیفیت دستگاه‌های دایکست داخلی و خارجی، عنوان کرد: دستگاه‌های دایکستی که توسط ماشین‌سازان داخلی تولید می‌شود، پیچیده بوده و اپراتورهای تولید به راحتی امکان استفاده از آن‌ها را ندارند؛ همچنین بعد از مدت کوتاهی دچار ایرادات فنی شده و به تعمیرات اساسی، نیاز پیدا می‌کنند اما دستگاه‌های دایکست دست دوم روسی که ما هم از آن‌ها در خطوط تولید بهره می‌بریم، کیفیت بالاتری نسبت به ماشین‌آلات ایرانی دارند. به عنوان مثال اگر دستگاه‌های ایرانی بعد از ۱۰ سال نیازمند تعمیرات اساسی باشند، این زمان برای دستگاه‌های روسی ۲۰ تا ۲۵ سال است. متاسفانه برخی از همکاران ما که از دستگاه‌های دایکست ایرانی استفاده می‌کنند، از طراحی و کیفیت پایین بدنه آن‌ها گلایه‌مند هستند. ضمن اینکه کیفیت قطعه تولید شده با ماشین‌آلات ایرانی تفاوت زیادی با ماشین‌آلات خارجی دارد زیرا قدرت دستگاه‌های خارجی بالاتر بوده و میزان فشاری که برای پرس مواد وارد می‌کند، بیشتر است؛ به همین دلیل قطعه تولید شده از استحکام بالاتری برخوردار است. در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات روسی، با چالش خاصی مواجه نیستیم زیرا اکثر قطعات یدکی آن‌ها در بازار موجود است و در صورت نبود اقلام مورد نیاز، امکان ساخت قطعات توسط تولیدکنندگان داخلی وجود دارد؛ مسئله مهمی که در خصوص دستگاه‌های دایکست باید مورد توجه قرار بگیرد، کیفیت بدنه آن بوده که خوشبختانه دستگاه‌های روسی از این نظر عملکرد خوبی دارند. در خصوص قیمت ماشین‌آلات داخلی و خارجی نیز باید اضافه کنم که قیمت دستگاه دایکست نو ایرانی با قیمت دستگاه دست دوم روسی که در کشور اورهال شده، برابر است. لازم به ذکر است که علاوه بر دستگاه‌های روسی، برخی از تولیدکنندگان از ماشین‌آلات چینی، آلمانی و تایوانی نیز در خطوط تولید بهره می‌برند اما به دلیل قیمت بالا، اکثر تولیدکنندگان تمایل به خرید ماشین‌آلات روسی دارند؛ ضمن اینکه قطعات یدکی این ماشین‌آلات به وفور در بازارهای داخلی موجود بوده و تعمیرات آن‌ها نسبت به سایر دستگاه‌های خارجی آسان‌تر است.

این تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی تصریح کرد: ریخته‌گری با دستگاه‌های دایکست نیازمند تجربه و مهارت بالایی نبوده و افراد بعد از مدت زمان کوتاهی می‌توانند به عنوان اپراتور دستگاه، فعالیت خود را در مجموعه شروع کنند اما برای تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها، باید نیروی‌های متخصص به‌کار گرفته شود. گفتنی است که در این مجموعه وظیفه تعمیرات، تعویض قالب‌های دستگاه‌ها و انجام امور فنی برعهده ما بوده و کارکنان مسئولیتی در این زمینه ندارند. در حال حاضر حدود ۲۰ نفر در این کارگاه ریخته‌گری فعالیت دارند اما با رفع چالش کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، امکان اشتغال‌زایی برای تعداد افراد بیشتری وجود دارد؛ ضمن اینکه ما توانایی تولید انواع قطعات آلومینیومی را داریم و می‌توانیم با تولید محصولات جدید، حضور پررنگ‌تری در بازار مصرف داشته باشیم اما مجددا تاکید می‌کنم که تمام این اقدامات منوط به تامین منابع مالی کافی است. در حال حاضر تولیدکنندگان برای تولید یک قطعه جدید با احتساب هزینه قالب‌سازی، سرمایه در گردش و مدت مطالبات خود از مشتریان، باید حدود یک میلیارد تومان در اختیار داشته باشند. در صورت عدم تامین منابع مالی، فرایند تولید دچار اخلال می‌شود که نتیجه آن ممکن است اتلاف زمان چند ماهه باشد.

عوامل موثر در تعیین قیمت‌ محصولات

رحمتی در خصوص شرایط بازار مصرف، ابراز کرد: در گذشته گردو شکن آلومینیومی از چین وارد می‌شد اما اکنون این محصول با قیمت مناسب و کیفیت بالا، توسط چند کارگاه ریخته‌گری در کشور تولید می‌شود و دیگر مشتریان تمایلی به خرید محصولات خارجی ندارند لذا بازار مصرف داخلی از شرایط خوبی برخوردار است. علاوه بر واردات، فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز نیز ممکن است تاثیر منفی بر شرایط بازار مصرف داشته باشد. با توجه به رقابت تنگاتنگی که بین تولیدکنندگان وجود دارد، تنها واحدهایی موفق به حفظ سهم خود از بازار مصرف خواهند شد که راهبردهایی مانند تولید محصولات باکیفیت، حفظ قیمت رقابتی، متنوع‌سازی سبد محصولات و ارائه خدمات کیفی به مشتریان را اتخاذ کرده باشند؛ خوشبختانه ما تمام این موارد را رعایت کرده و مشتریان به دلیل شرایط آسان خرید و پرداخت مطالبات، تمایل زیادی برای همکاری با این مجموعه دارند. باید توجه داشت که شرایط فروش اعتباری محصولات با فروش نقدی آن‌ها متفاوت است و تولیدکنندگان برای اینکه متضرر نشده و امکان خرید مجدد مواد اولیه را داشته باشند، در زمان فروش اعتباری قیمت‌های بالاتری را به مشتریان اعلام می‌کنند؛ این موضوع در خصوص خرید مواد اولیه هم صدق کرده و تولیدکنندگان شمش، قیمت‌های متفاوتی را برای خرید نقدی و اعتباری آن پنیشهاد می‌کنند. علاوه‌براین، میزان سفارش مشتریان برای تولید محصولات نیز روی قیمت آن‌ها تاثیرگذار است زیرا قیمت پیشنهادی به خریداران عمده با قیمت پیشنهادی به مصرف‌کنندگان خرد متفاوت است.

وی با بیان اینکه مواد اولیه این کارگاه ریخته‌گری شمش آلومینیوم است، گفت: خوشبختانه از اواسط فصل بهار تاکنون قیمت شمش آلومینیوم نوسان زیادی را تجربه نکرده است و تولیدکنندگان شمش علاوه بر فروش نقدی، محصولات خود را به صورت اعتباری نیز به فروش می‌رسانند اما اگر این روند تغییر کرده و قیمت شمش آلومینیوم و نرخ ارز روند صعودی به خود بگیرند، ادامه فعالیت برای ما و اکثر تولیدکنندگان دشوار خواهد شد. لازم به ذکر است که به دلیل فروش اعتباری محصولات، ما همواره سعی می‌کنیم تا مواد اولیه را از تولیدکنندگانی خریداری کنیم که نقدینگی بالایی در اختیار داشته باشند زیرا در صورت خرید شمش از واحدهای کوچک‌مقیاس و عدم پرداخت به‌موقع مطالبات، فعالیت این کارگاه‌ها دچار اخلال می‌شود. در حال حاضر ما شمش آلومینیوم مورد نیاز خود را از کارگاه‌های ریخته‌گری بزرگ در استان خراسان رضوی و تهران تامین می‌کنیم.

این تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی در پاسخ به این سوال که آیا این کارگاه ریخته‌گری با مشکلات زیست‌محیطی مواجه شده است، ابراز کرد: در سا‌ل‌های گذشته به دلیل عدم وجود لوله کشی گاز، از روغن سیاه به عنوان سوخت استفاده می‌کردیم که آلایندگی‌هایی را به محیط زیست وارد می‌کرد اما اکنون شرایط تغییر کرده و با استفاده از مشعل‌های گازسوز شمش آلومینیوم را ذوب می‌کنیم. به همین دلیل چالشی در این زمینه نداشته و به فعالیت خود ادامه می‌دهیم؛ البته باید اضافه کنم که کارگاه خارج از شهر واقع شده و ما از قراضه آلومینیومی که ذوب آن آلایندگی بیشتری دارد، برای تولید محصولات استفاده نمی‌کنیم.

رحمتی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر رقابت میان تولیدکنندگان بسیار تنگاتنگ بوده و زمینه حضور سرمایه‌گذاران بیشتر در این صنعت، تنها با هدف تولید محصولات جدید و خاص توجیه‌پذیر است. با در نظر گرفتن هزینه خرید ماشین‌آلات، اجاره بهای کارگاه، سرمایه در گردش و… فعالیت در این عرصه توجیه‌پذیر نیست و تنها تولیدکنندگانی قادر به ادامه مسیر خواهند بود که سال‌های زیادی در صنعت ریخته‌گری فعالیت داشته‌اند.

تعداد بازدید : 390

ثبت نظر

ارسال