Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 26 دقیقه

در تدوین استاندارد‌های بین‌المللی آلومینیوم، منافع ملی را لحاظ می‌کنیم

در تدوین استاندارد‌های بین‌المللی آلومینیوم، منافع ملی را لحاظ می‌کنیم

باشگاه آلومینیوم: نماینده کمیته ۲۲۶ TC در هرمزگان گفت: در تدوین استاندارد‌های بین‌المللی آلومینیوم، منافع ملی را لحاظ می‌کنیم.

چهارشنبه 26 مهر 1402 ساعت 10:19

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از ایسنا، رضا طهماسبی‌پور در تاریخ هجدهم مهرماه در همایش آشنایی با تدوین استاندارد‌های بین‌المللی که در سالن اجتماعات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: کمیته فنی فوق مواد تولید آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۰۴ در نروژ تأسیس شد و دارای ۱۰۹ عضو است که فقط ۱۰ عضو آن حق رأی دارند و ۱۵ عضو ناظر فعالیت می‌کنند. باقی اعضا نیز به‌صورت مشارکتی فعالیت می‌کنند و تنها به منابع و اسناد دسترسی دارند.

وی، با ذکر این نکته که کمیته تخصصی ۲۲۶ TC دارای پنج کارگروه زیرمجموعه است، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این کمیته جزو ۱۵ کشور دارای حق رأی است و این توانایی را دارد در زمینه تدوین استاندارد‌های بین‌المللی آلومینیوم، منافع ملی را لحاظ کند.

نماینده کمیته ۲۲۶ TC در هرمزگان با اشاره به اهداف این کمیته تصریح کرد: تدوین و انتشار استاندارد‌ها در زمینه تولید آلومینیوم اولیه مثل کریولیت و ... ازجمله اهداف این کمیته در سطح جهان محسوب می‌شود.

طهماسبی‌پور تشریح کرد: آلومینیوم امروز پس از آهن کاربردی‌ترین فلز در سطح جهان محسوب می‌شود و ازنظر فراوانی نیز سومین عنصر کره زمین است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این فلز، دارابودن قابلیت بالای بازیافت است به همین جهت به‌عنوان بانک انرژی شناخته می‌شود؛ چراکه برای بازیافت هزینه و آلودگی بالایی ندارد.

وی، با بیان این نکته که برای تولید هر تن آلومینیوم پنج تن ماده معدنی بوکسیت نیاز است، گفت: چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده آلومینیوم جهان شناخته می‌شود و کشور ایران به‌واسطه عدم استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها درحال‌حاضر در جایگاه ۲۲ جهان قرار دارد.

نماینده کمیته ۲۲۶ TC در هرمزگان افزود: ظرفیت اسمی تولید آلومینیوم در کشور ایران ۷۰۰ هزار تن در سال است، اما هنوز موفق به رسیدن به ظرفیت اسمی ‌در کشور نشده‌ایم و برآورد من تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن در سال است.

طهماسبی‌پور مطرح کرد: کاهش هزینه تمام‌شده محصول، تولید محصول باکیفیت استاندارد، حضور فعال در تجارت جهانی و برخورداری از انرژی ارزان‌تر درمقایسه با سایر کشور‌ها و امکان دسترسی مستمر اسناد و مدارک سازمان ایزو ازجمله مزایای عضویت ایران در این کمیته محسوب می‌شود.

وی درخصوص عملکرد این کمیته در کشور، تأکید کرد: مشارکت فعال در تدوین و بازنگری ۱۷۱ استاندارد بین‌المللی و حضور فعال در اجلاسیه‌های بین‌المللی ازجمله اقدامات انجام‌شده توسط کمیته ۲۲۶ TC محسوب می‌شود. درحال‌حاضر نیز دو پیشنهاد بین‌المللی ارائه کرده‌ایم که امیدواریم یکی از آن‌ها به‌عنوان استاندارد ارائه‌شده توسط جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید سایر کشور‌ها قرار گیرد.

تعداد بازدید : 1193

ثبت نظر

ارسال