Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 31 دقیقه

تولید سراسر با تنش همراه است

تولید سراسر با تنش همراه است

باشگاه آلومینیوم: یک تولیدکننده گرده و ورق آلومینیومی گفت: متاسفانه تولید در کشور مانند رودخانه خروشانی بوده که تولیدکنندگان باید برای رسیدن به مقصود، بر خلاف آن شنا کنند؛ در این مسیر هیچ حمایتی از صنعتگران صورت نگرفته و حتی مانع‌تراشی سازمان‌های دولتی، فعالیت واحدهای تولیدی را مختل و یا غیرممکن می‌کند.

سه شنبه 30 آبان 1402 ساعت 9:56

به گزارش باشگاه آلومینیوم، یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با فلزات آنلاین در رابطه با مشکلات و موانع تولید، بیان کرد: متاسفانه تولید در کشور همواره با مشکل مواجه بوده و در زمان محدودیت‌های انرژی (برق و گاز)، واحدهای صنعتی در اولویت قرار ندارند؛ به طوری که تابستان سال گذشته ما با دو روز قطعی برق در هفته روبه‌رو بوده و اکنون با نزدیک شدن به فصل زمستان، هشدارهایی مبنی بر قطعی گاز دریافت می‌کنیم. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی کشور نیز بدون توجه به شرایط اقتصادی، مالیات‌های سنگین و متعددی را برای تولیدکنندگان در نظر می‌گیرد؛ در صورتی که در سایر کشورها، میزان مالیات تعیین شده برای تولیدکنندگان بسیار مشخص بوده و در زمان محدودیت‌های انرژی، فعالیت واحدهای صنعتی مختل نمی‌شود. متاسفانه باید اذعان کنم که دولت و سازمان‌‌های دولتی خلاف وعده‌های خود عمل کرده و نه‌تنها از تولیدکنندگان حمایت نمی‌کنند، بلکه اقدامات آن‌ها بر خلاف جریان رشد تولید است؛ در حال حاضر تولیدکنندگان در وضعیت مناسبی قرار نداشته و به تنهایی در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنند؛ این در حالی است که واسطه‌گران به راحتی در بازار فعالیت داشته و سودهای کلانی را نصیب خود می‌کنند. به همین دلیل به عنوان یک تولیدکننده باتجربه که حدود ۴۰ سال است در صنعت آلومینیوم فعالیت دارد، به سرمایه‌گذاران جدید توصیه می‌کنم به این صنعت ورود پیدا نکرده و در حوزه‌های دیگری سرمایه‌گذاری کنند؛ تنها دلیلی که باعث شده تا ما با وجود این شرایط همچنان به فعالیت خود ادامه دهیم، علاقه به تولید است.

جریان سینوسی بازار

وی با اشاره به وضعیت بازار مصرف و میزان تقاضا برای محصولات، عنوان کرد: در حال حاضر بازارهای داخلی نسبت به بازارهای خارجی از شرایط بهتری برخوردار هستند اما با مقایسه میزان تقاضای مشتریان نسبت به سال‌های‌ گذشته، درمی‌یابیم که در داخل هم شرایط مساعد نیست. گفتنی است که این مشکل تنها مختص به تولیدکنندگان گرده و ورق آلومینیومی نبوده و اکثر صنایع با آن دست به گریبان هستند؛ موضوعی که باعث شده تا شرایط بازارهای داخلی کمی بهتر باشد، عدم واردات محصولات است و اگر روزی محصولات خارجی در کشور عرضه شوند، تولیدکنندگان ایرانی توانایی رقابت با تولیدکنندگان خارجی را نخواهند داشت. به همین دلیل این دیدگاه درستی در زمینه تولید نبوده و صنعتگران باید برای باقی ماندن در گردونه رقابت، محصولاتی تولید کنند که از نظر کیفیت، قیمت و تناژ در سطح بازارهای جهانی باشد. لازم به ذکر است که ما تمام سعی خود را می‌کنیم تا محصولات باکیفیتی را تولید کرده و در بازار مصرف عرضه کنیم؛ به همین دلیل از ضایعات آلومینیومی استفاده نکرده و شمش خریداری می‌کنیم.

این تولیدکننده گرده و ورق آلومینیومی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه عرضه مواد اولیه در بورس کالا باعث شده تا تولیدکنندگان به سبب سازوکارهای نامتعارف و رقابت کاذب خریداران در این تالار صنعتی، شمش مورد نیاز را با قیمت‌ بالایی خریداری کنند؛ این در حالی است که شمش آلومینیوم با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های داخلی به ترکیه صادر می‌شود. به همین دلیل قیمت‌گذاری مواد اولیه در بورس کالا و صادرات شمش آلومینیوم باعث شده تا محصولات ایرانی از نظر قیمت، مزیت رقابتی نداشته و تولیدکنندگان داخلی امکان عرض‌اندام در بازارهای صادراتی را نداشته باشند. همچنین یکی از دلایل دیگری که مانع از حضور صنعتگران ایرانی در بازارهای خارجی شده، عدم به‌روزرسانی ماشین‌آلات خطوط تولید است زیرا در گام نخست تولیدکنندگان با شرایط دشوار واردات مواجه شده و در گام بعدی به سبب اوضاع نامناسب بازار مصرف، خریداری ماشین‌آلات به‌روز و گران‌قیمت مقرون به صرفه نیست. اگر هم تولیدکنندگان موفق به خرید ماشین‌آلات شوند، سازمان امور مالیاتی کشور بدون توجه به اینکه هنوز میزان تولید و درآمد مجموعه افزایش نیافته، بر مبنای خرید دستگاه‌های جدید و طرح افزایش ظرفیت، مالیات بیشتری برای واحدهای تولیدی در نظر می‌گیرد. لازم به ذکر است که محصولات تولیدی ما در حوزه‌های مختلفی مانند ظروف‌سازی، تابلوهای برق، بدنه اتوبوس‌ها، لوازم خانگی و… مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر استان تهران به سایر استان‌های کشور نیز ارسال می‌شوند اما در زمینه صادرات به دلیل وجود رقیبان سرسختی مانند ترکیه و چین، بازار کشور عراق را از دست دادیم؛ به همین دلیل مجددا تاکید می‌کنم که خام‌فروشی مواد اولیه و عرضه شمش با قیمتی بالاتر از قیمت‌های جهانی، اجهاف بزرگی در حق تولیدکنندگان داخلی است.

به آینده امیدوار نیستیم

این فعال صنعت آلومینیوم اذعان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان ایرانی از هیچ امتیاز و یا تسهیلاتی برخوردار نبوده و تنها با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند اما همان طور که ذکر شد تولیدکنندگان خارجی در زمینه تامین مواد اولیه، مالیات و انرژی با چالشی روبه‌رو نبوده و از حمایت‌های لازم بهره‌مند هستند؛ متاسفانه باید گفت که حدود ۱۰ سال است که تولید در کشور بر مدار رشد حرکت نکرده و شرایط آن روزبه‌روز بدتر می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان که در ابتدا مطرح شد، محدودیت‌های انرژی بوده که برای رفع آن، اکثر صنعتگران اقدام به خریداری مولدهای برق کردند اما هزینه خرید و نگهداری این مولدها بسیار بالا است؛ تولیدکنندگان چالش قطعی برق را مرتفع ساختند، برای چالش قطعی گاز چه چاره‌ای باید بیندیشند؟ حدود هفت سال پیش گاز شهرک صنعتی که واحد تولیدی ما در آن واقع شده، به یکباره و بدون اطلاع قبلی به مدت یک ماه قطع شد. این اتفاق آسیب‌های شدیدی را به ماشین‌آلات خطوط تولید وارد کرد که در آن زمان برای تعمیر دستگاه‌ها ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شد؛ علاوه‌براین، ما از برنامه تولید عقب مانده و نتوانستیم به تعهدات خود در قبال مشتریان و تحویل به‌موقع محصولات عمل کنیم. نکته جالب اینجاست که قرار بود این خسارت از سوی دولت جبران شود اما تاکنون این وعده عملی نشده است و در همان سال، مالیات سه برابر افزایش یافت. متاسفانه شاهد هستیم که علی‌رغم وجود محدودیت‌های انرژی در کشور، صادرات برق و گاز به کشورهای همسایه همچنان ادامه دارد. باید اضافه کنم که یکی از چالش‌های دیگر صنعتگران، کمبود نیروی انسانی است که بازنشستگی افراد متخصص و ماهر بعد از ۲۰ سال فعالیت به این مشکل بیشتر دامن زده است؛ افراد جوان تمایل به‌کار در شغل‌های آسان و کاذب داشته و به دلیل سختی کار بالا، تمایلی به فعالیت در واحدهای صنعتی ندارند. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، حقوق نیروی انسانی است که با توجه به هزینه‌‌های بالای زندگی، پاسخگوی نیاز افراد نیست و اکثر تولیدکنندگان به سبب رکود بازار امکان پرداخت حقوق‌های بالاتر را ندارند. در این شرایط ما نیروی انسانی را در اولویت قرار داده و برای افزایش رضایت شغلی و رفع نیاز کارکنان، مشوق‌های مالی در نظر گرفته‌ایم؛ گفتنی است که اکنون ۲۴ نفر در این مجموعه فعالیت دارند اما اگر امیدی به بهبود شرایط بود، زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم می‌کردیم.

وی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید ورق توضیح داد: اکثر غلتک‌ها و گیربکس‌های دستگاه نورد که از کیفیت بالایی برخوردار هستند، ساخت کشور آلمان بوده و تولیدکنندگان باید برای تولید محصولات باکیفیت اقدام به واردات کنند زیرا دانش و تکنولوژی ماشین‌سازان آلمانی به قدری بالا بوده که آن‌ها دو سانتی‌متر از سطح غلتک‌ را سخت‌کاری می‌کنند اما غلتک‌های ایرانی و چینی به طور کامل سخت‌کاری شده‌اند. با این کار غلتک شکننده شده و در حین عملیات نورد پس از اعمال فشار روی اسلب، ترک برمی‌دارد و تولیدکنندگان مجددا باید غلتک جدیدی را خریداری کنند که با توجه به قیمت بالای غلتک‌ها، صنعتگران این ریسک را نپذیرفته و از غلتک‌های آلمانی باکیفیت استفاده می‌کنند. در پایان باید خاطرنشان کنم که اگر مشکلات و چالش‌های صنایع در کشور رفع نشود، آینده خوبی در انتظار واحدهای تولیدی نیست؛ کمااینکه هم‌اکنون اکثر واحدهای تولیدی با تمام توان خود مشغول به‌کار نبوده و در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

تعداد بازدید : 884

ثبت نظر

ارسال