Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 13 دقیقه

تولید در حصار مشکلات

تولید در حصار مشکلات

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومینیوم شاهین‌فر مبین، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: تولیدکنندگان تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا با تولید محصولات باکیفیت و اشتغال‌زایی، موجب اعتلای هرچه بیشتر صنعت کشور شوند اما مشکلاتی مانند مسائل مالیاتی، محدودیت‌های انرژی، افزایش هزینه‌های ثابت و متغیر، رکود بازار مصرف و… مانع از انجام این کار شده است.

سه شنبه 2 آبان 1402 ساعت 10:44

به گزارش باشگاه آلومینیوم مظاهر صادقی در گفت‌و ‌گو با فلزات آنلاین بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط اکثر تولیدکنندگان بسیار اسف‌بار است و علت آن را می‌توان به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش درآمد نسبت داد؛ اخذ مالیات‌های سنگین، افزایش هزینه‌‌های انرژی (برق و گاز)، حق بیمه، رقابت شدید بین تولیدکنندگان، افزایش قیمت مواد مصرفی و مواد اولیه و… باعث شده تا ادامه فعالیت برای تولیدکنندگان بسیار دشوار باشد. به عنوان مثال در گذشته هزینه ساخت قالب‌های فولادی برای دستگاه‌های پرس اکستروژن، حداکثر ۲۰ میلیون تومان بود اما اکنون قیمت آن به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است؛ همچنین حدود سه سال پیش هزینه ماهانه گاز مجموعه، سه میلیون تومان بود که اکنون به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته است. لازم به ذکر است که ما در این واحد تولیدی در زمینه رنگ‌آمیزی پروفیل‌ها با رنگ پودری و آنودایزینگ معمولی فعالیت داریم. سال‌های گذشته رنگ پودری را با قیمت ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردیم که در حال حاضر قیمت آن به ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش یافته است؛ متاسفانه علاوه بر افزایش قیمت، کیفیت رنگ پودری و سایر مواد مصرفی به شدت کاهش یافته است. باید اضافه کنم که ما در گذشته بیلت‌های مورد نیاز خود را هم خریداری کرده و هم ریخته‌گری می‌کردیم اما اکنون بیلت آلومینیومی را از بورس کالا و یا بازار آزاد خریداری می‌کنیم زیرا با افزایش قیمت بوته‌های گرافیتی که برای ذوب مواد استفاده می‌کردیم، دیگر ریخته‌گری برای ما مقرون به صرفه نیست؛ ضمن اینکه بوته‌های موجود در بازار از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و در زمان ذوب ترک برمی‌داشتند. در گذشته هر بوته گرافیتی توانایی ذوب حدود ۵۰ تن آلومینیوم را داشت اما اکنون پس از ذوب ۲۰ تن آلومینیوم، ترک برداشته و مذاب از بوته‌ به بیرون نشت پیدا می‌کند؛ در این شرایط ما باید صبر کنیم تا مذاب به جامد تبدیل شده و مجددا آن را در بوته دیگری ذوب کنیم که این موضوع یعنی صرف زمان، انرژی و هزینه بیشتر. باید توجه داشت که فقط فعالان صنعت آلومینیوم در کشور با مشکل روبه‌رو نیستند، بلکه اکثر صنایع با چالش‌های زیادی دست به گریبان بوده و از حمایت‌های لازم از سوی دولت برخوردار نیستند.

انتظار بیش از حد

وی در رابطه با سایر مشکلات و چالش‌های صنعتگران، اظهار داشت: همان طور که ذکر شد، اخذ مالیات‌های سنگین یکی از مشکلات مشترک تولیدکنندگان است زیرا سازمان امور مالیاتی کشور بدون توجه به رکود بازار و کاهش درآمد تولیدکنندگان، مالیات‌های زیادی را تعیین می‌کند. به عنوان مثال اگر تولیدکننده‌ای با فروش ۲۰ تن بیلت آلومینیومی ۴۰ میلیون تومان سود کند، به دلیل اینکه سازمان امور مالیاتی سود ماهانه بانک‌ها (۲۰ درصد) را ملاک قرار می‌دهد، باید ۱۲۰ میلیون تومان از درآمد خود را مالیات بپردازد؛ در صورتی که حاشیه سود این صنعت بسیار پایین بوده و با یک معادله ساده می‌توان درک کرد که سود تولیدکننده حداکثر به ۲ درصد می‌رسد. مسلما پرداخت این مقدار مالیات برای تولیدکنندگان که به سبب افزایش هزینه‌ها تحت فشار مالی قرار دارند، امکان‌پذیر نیست. یکی از چالش‌های دیگر تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی، کپی‌برداری از محصولات پرفروش و جدید است که به دلیل بروکراسی‌های اداری طولانی و عدم پاسخگویی سازمان‌های مربوطه، صنعتگران از پیگیری موضوع منصرف می‌شوند. متاسفانه ناگزیر به بیان این موضوع هستم که به دلیل عدم تطابق میزان درآمد و هزینه‌های تولید، فعالیت مجموعه روزبه‌روز محدودتر شده و ما به فکر تعطیل کردن شرکت هستیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم شاهین‌فر مبین در خصوص میزان تقاضای محصولات در بازار مصرف، عنوان کرد: در حال حاضر کاهش پروژه‌های عمرانی در سطح کشور و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، باعث شده تا میزان تقاضا برای محصولات روند نزولی به خود بگیرد؛ به طوری که در یک برهه زمانی این مجموعه تقریبا غیرفعال شده بود و ما فعالیت تولیدی نداشتیم اما باید اذعان کنم که بازار مصرف همچنان دچار رکود بوده و اکثر تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند. همچنین افت میزان تقاضا در بازار باعث شده تا قیمت شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا هم کاهش پیدا کند. لازم به ذکر است که شرکت آلومینیوم شاهین‌فر مبین در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی با مصارف صنعتی و ساختمانی فعالیت دارد.

صادقی با اشاره به ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید، ابراز کرد: اکثر ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد نیاز تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی، توسط ماشین‌سازان داخلی ساخته شده اما نمونه خارجی این دستگاه‌ها نیز در بازار وجود دارد. کیفیت ماشین‌آلات داخلی مناسب بوده و پاسخگوی نیاز ما است اما برخی صنعتگران برای خرید ماشین‌آلات خارجی با شرایط دشوار واردات و چالش تامین منابع ارزی روبه‌رو هستند. لازم به ذکر است که ما در این واحد تولیدی از ماشین‌آلات ساخت داخل استفاده کرده و در زمینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها مشکل خاصی نداریم اما مسئله اصلی کیفیت فولادهای قالب‌های دستگاه پرس اکستروژن است. فولاد آلیاژی مورد نیاز برای ساخت این قالب‌ها در داخل تولید نشده و اکنون اکثر قالب‌های موجود در بازار از فولادهای چینی ساخته شده‌اند که به دلیل کیفیت پایین بعد از مدت کوتاهی ترک برداشته و یا به دلیل نواقص فنی قابل استفاده نیستند.

تولید انگیزه می‌خواهد!

وی در رابطه با معضل کمبود نیروی انسانی، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تمایل نیروی کار ایرانی به فعالیت در واحدهای صنعتی، اکثر تولیدکنندگان اقدام به جذب نیروی کار خارجی می‌کنند؛ در این صورت دیگر موظف به پرداخت حق بیمه، حق مسکن و… نبوده و هزینه‌های واحدهای تولیدی به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. گفتنی است که در حال حاضر ۳۰ نفر در شرکت آلومینیوم شاهین‌فر مبین مشغول به فعالیت هستند اما اگر ما با تمام توان خود به تولید بپردازیم، امکان اشتغال‌زایی برای دو برابر این تعداد را داریم؛ باید اذعان کنم که علی‌رغم توان و ظرفیتی که در اختیار داریم، به سبب سنگ‌اندازی‌های سازمان امور مالیاتی و اخذ مالیات‌های سنگین، تمایل زیادی به توسعه و گسترش فعالیت‌های مجموعه نداریم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم شاهین‌فر مبین در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان کشور ترکیه تعاملات زیادی با کشورهای اروپایی داشته و محصولاتی با کیفیت مناسب را تولید می‌کنند اما مشکل تولیدکنندگان ایرانی اینجاست که علی‌رغم تولید پروفیل‌هایی با کیفیت بالاتر از پروفیل‌های ترک، مشتریان تمایل به خرید محصولات خارجی با قیمت بیشتر دارند. همچنین تولیدکنندگان خارجی از حمایت‌های فراوانی برخوردار هستند اما تولیدکننده ایرانی در مسیر خود با انبوهی از مشکلات دست به گریبان است. گفتنی است که صنعتگران خارجی بخش عمده‌ای از درآمد خود را صرف به‌روزرسانی ماشین‌آلات و توسعه فعالیت‌ها می‌کنند اما صنعتگران ایرانی به دلیل عدم وجود امنیت شغلی، به دنبال سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها هستند.

تعداد بازدید : 1078

ثبت نظر

ارسال