Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 19 دقیقه

بازگشت اقبال به رینگ فلزات

بازگشت اقبال به رینگ فلزات

باشگاه آلومینیوم: احتمال عقب‌‌‌نشینی فدرال‌رزرو از رشدی دیگر در نرخ بهره آمریکا فرصت رشد قیمت را برای کامودیتی‌‌‌ها فراهم کرد.

یکشنبه 23 مهر 1402 ساعت 11:13

باشگاه آلومینیوم- به این ترتیب، اگرچه بروز جنگ در خاورمیانه، نقدینگی را به سمت دلار سوق داد، اما خوش‌بینی به پایان سیاست رشد نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو تاثیر به مراتب بیشتری بر بازارها گذاشت، به‌‌‌نحوی که رینگ فلزات در بازارهای جهانی سبزپوش شد. البته فعالان بازار همچنان چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های تورمی ایالات‌متحده برای ماه سپتامبر هستند. نتایج این داده بر تصمیم بعدی فدرال‌رزرو درخصوص نرخ بهره تاثیر مستقیم می‌‌‌گذارد و می‌‌‌تواند به جریان قیمتی در بازار کامودیتی‌‌‌ها جهت‌‌ دهد.

رینگ جهانی فلزات سبزپوش شد

بهای فلزات در بازارهای جهانی به مسیر رشد نرخ بازگشت. این افزایش قیمت شامل حال مس، آلومینیوم، روی، قلع و نیکل بود و از احتمال بهبود تقاضا از سوی چین و آمریکا و همچنین تضعیف احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره آمریکا تا پایان امسال حمایت می‌‌‌شد. به این ترتیب در شرایطی که ظرف روزهای ابتدایی ماه اکتبر مس در معاملات بورس فلزات لندن به کانال قیمتی 7‌هزار دلاری صعود کرده بود، این محصول در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه یازدهم اکتبر مجددا در کانال قیمتی 8‌هزار دلاری معامله شد و سایر فلزات پایه نیز از کف قیمتی ثبت‌شده ظرف روزهای اخیر فاصله گرفتند.

تضعیف دلار به سود کامودیتی‌‌‌ها تمام شد

عقبگرد شاخص دلار آمریکا از اواسط هفته جاری فرصت رشد نرخ در بازارهای کالایی را فراهم کرد. بوستیک، رئیس فدرال‌رزرو آتلانتا، در اظهارنظری نرخ بهره فعلی در آمریکا را برای فروکش تورم سطح هدف 2درصدی مدنظر فدرال‌رزرو کافی دانست. این اظهارنظر باعث تعضیف شاخص دلار آمریکا به‌رغم سیگنال افزایشی ناشی از جنگ در خاورمیانه شد و فرصت رشد نرخ را به دارایی‌‌‌های مالی و کالایی داد.

بروز جنگ در خاورمیانه، فرصتی مناسب برای رشد ارزش شاخص دلار آمریکا بود؛ اما احتمال عدم‌رشد دیگر در نرخ بهره تا پایان سال اثرگذاری سیگنال جنگ بر این شاخص را کم کرد و به این ترتیب شاخص دلار تا اواسط روز چهارشنبه یازدهم اکتبر تا سطح 105.7واحد عقب نشست. این در حالی بود که این شاخص در روز سوم اکتبر به مرز 107واحد نیز صعود کرده بود.

درحالی از ارزش دلار آمریکا کاسته شد که بر ارزش یورو افزوده شد. این افزایش به دلیل تضعیف دلار و احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره اتحادیه اروپا تا پایان سال رقم خورد. در شرایطی که انتظار می‌‌‌رفت نرخ بهره اتحادیه اروپا تا پایان سال تغییری نکند، هولزمن از اعضای بانک‌مرکزی این منطقه از احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره پس از انتشار داده‌‌‌های تولید صنعتی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و به‌خصوص ایتالیا خبر داد. افزایش غیر‌منتظره تولید صنعتی در ایتالیا نشان داد که اقتصاد این منطقه با رکود فاصله جدی دارد و این موضوع دست بانک‌مرکزی این منطقه برای رشد نرخ بهره را باز کرد. افزایش ارزش یورو با تاثیر منفی بر دلار، زمینه رشد نرخ در بازارهای کالایی را فراهم می‌کند.

بازارها چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های تورمی

سخنان برخی اعضای فدرال‌رزرو احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره آمریکا را کاهش داد و این موضوع فرصتی در اختیار بازارهای کالایی برای افزایش قیمت قرار داد؛ اما فعالان بازار چشم‌‌‌انتظار انتشار داده‌‌‌های تورمی آمریکا هستند که ظرف ساعات پایانی روز پنج‌شنبه 12 اکتبر به وقت تهران منتشر می‌شود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز رشد 3.6درصدی را برای شاخص قیمت مصرف‌کننده در بازه سالانه برآورد کرده‌‌‌اند. این رقم فاصله زیادی تا سطح تورم 2درصدی مدنظر فدرال‌رزرو دارد؛ اما 0.1‌درصد کمتر از تورم سالانه در ماه سپتامبر است. بنابراین در صورتی که پیش‌بینی اقتصاددانان درست از آب درآید، احتمال عقبگرد فدرال‌رزرو از رشدی دیگر در نرخ بهره برای ماه جاری میلادی افزایش می‌‌‌یابد.

در شرایط کنونی صعود بهای نفت و سایر نهاده‌‌‌های انرژی مانعی در مقابل کنترل تورم در ایالات‌متحده شده است. به این ترتیب فدرال‌رزرو برای آنکه بتواند نرخ تورم را در این کشور با موفقیت کنترل کند، نیاز به کاهش بهای نفت، بنزین و سایر نهاده‌‌‌های انرژی دارد. این در حالی است که بروز جنگ در خاورمیانه سیگنالی افزایشی برای بازار نفت به همراه داشته است. البته کشورهای درگیر این جنگ هیچ‌یک جزو تامین‌‌‌کنندگان اصلی انرژی در دنیا نیستند؛ اما در صورتی که این جنگ ادامه‌‌‌دار شود، موضع کشورهای عربی در خصوص آن می‌‌‌تواند تاثیری مهم بر بهای نفت در میان‌مدت و بلندمدت بگذارد.

شاخص‌‌‌های تولیدی غرب و شرق؛ حامی رشد تقاضا

شاخص‌‌‌های مدیران خرید صنعتی چین و ایالات‌متحده آمریکا برای ماه سپتامبر در محدوده رونق اعلام شد و انتشار این داده‌‌‌ها با ایجاد ذهنیت بهبود تقاضا، سیگنال افزایشی موثری برای بازارها به همراه داشت.

در حالی که شاخص مدیران خرید رسمی بخش صنعت چین برای ماه سپتامبر پس از 6ماه به کانال 50واحدی بازگشت، شاخص مدیران خرید رسمی بخش صنعت ایالات‌متحده آمریکا نیز با ثبت رشد یک‌واحدی نسبت به ماه قبل به 49.8واحد صعود کرد. بهبود شاخص مدیران خرید سالانه برای ماه سپتامبر از بهبود فعالیت تولیدی در غرب و شرق دنیا حکایت دارد و این موضوع با ایجاد ذهنیت بهبود تقاضا از رشد بهای کامودیتی‌‌‌ها با محوریت فلزات آهنی و غیرآهنی حمایت می‌کند.

شاخص مدیران خرید رسمی چین در بخش تولید برای ماه سپتامبر به 50.2واحد رسید؛ این رقم مطابق پیش‌بینی اقتصاددانان بود و نشان می‌داد که صنایع بزرگ چین که عمدتا در مرکز این کشور مستقر هستند، پس از 6ماه از فاز رکود خارج شده‌‌‌اند.

شاخص مدیران خرید رسمی ایالات‌متحده آمریکا برای ماه سپتامبر نیز برابر 49.8واحد اعلام شد؛ این رقم بیشترین میزان این شاخص پس از آوریل 2023 بود.

تعداد بازدید : 1154

ثبت نظر

ارسال