Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 26 دقیقه

اگر شرکتی به پایداری و ثبات نرسد سودده نخواهد بود

اگر شركتي به پايداري و ثبات نرسد سودده نخواهد بود

باشگاه آلومینیوم: هیلده مرت آیشم (Hilde Merete Aeshaim) یکی از بزرگان صنعت آلومینیوم و مدیرعامل کنونی شرکت نروژی نورسک‌هیدرو در مصاحبه با متال‌بولتن اظهار داشت: "پایداری و ثبات هر واحد تولیدی مهم‌ترین فاکتور در سوددهی آن واحد است." پس در ابتدا لازم است که آیشم را بهتر بشناسیم:

شنبه 27 دی 1399 ساعت 15:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم، هنگامی‌که آیشم کار خود را در بخش فلزات آغاز کرد، هرگز تصور نمی‌کرد که نیازی به داشتن تخصص در عرصه مدیریت بحران داشته باشد. لکن طی دهه اخیر این مدیر اجرایی به‌عنوان مدیر اجرایی ارشد یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان فلز آلومینیوم در جهان، با بحران‌های اقتصادی زیادی مواجه بوده است که جدیدترین آن شیوع بیماری کووید 19 است.

آیشم در سال 1958 در شهری کوچک واقع در لارویک (Larvik) به دنیا آمد و به‌گفته خود او، هرگز تصمیم نداشت که در عرصه فلزات فعالیت کند بلکه بیشتر ترجیح می‌داد مثل پدر و خواهر بزرگترش معلم شود. به‌گفته آیشم، او هرگز تصور هدایت یک مجموعه در شرایطی بحرانی را نداشته و تنها در لحظات خاص و بحرانی، شرایط را مدیریت کرده است.

آیشم کار خود را از اداره یک نانوایی آغاز کرد. سپس با مدرک لیسانس حسابداری و ادامه تحصیل در رشته MBA، آیشم کار خود را به‌عنوان مسئول حسابداری در مجموعه آرتور اندرسن (Arthur Andersen) آغاز کرد و از آنجا با شرکت الکم (Elkem) آشنا شد. توانایی او در کار باعث شد گروه الکم او را به‌عنوان نخستین مدیر زن استخدام کند. در زمان همکاری آیشم با الکم، این شرکت در همکاری با شرکت آمریکایی آلکوا قرار داشت و بین این‌دو گروه تفاهمنامه‌ای امضاء شده بود. براساس این تفاهمنامه مجموعه‌ای جدیدی با نام موس‌جون (Mosjoen) در نروژ آغاز به تولید آلومینیوم کرد که آیشم به‌عنوان مدیر تولید این واحد انتخاب شد.

در سال 2002 آیشم به‌عنوان مسئول بخش تولید مشتقات سیلیکونی شرکت الکم انتخاب شد. در ماه اکتبر 2005 به دعوت ایویند رتین (Eivind Reiten)، مدیرعامل شرکت نروژی نورسک‌هیدرو، آیشم به مجموعه نورسک‌هیدرو پیوست.

در ابتدا او به‌عنوان معاون اجرایی فرهنگ و سلامتی در نورسک‌هیدرو مشغول به‌کار شد. در آن زمان نورسک‌هیدرو برروی تولید آلومینیوم و صنعت نفت و گاز متمرکز بود. باتوجه به تجربه ارزشمند کاری آیشم در شرکت الکم، وی توانست در بخش آلومینیوم نورسک‌هیدرو موفق عمل کند.

تلفیق دو گروه استات اویل (Statoil) و شرکت نفت هیدرو در دسامبر 2006، نقطه عطف کاری آیشم محسوب می‌شود.

حضور آیشم در نورسک‌هیدرو و بحران اقتصادی:

در ابتدای ورودی آیشم به نورسک‌هیدرو و برعهده‌گرفتن بخش آلومینیوم، ‌قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن 3000 دلار/تن بود. پس از سه ماه قیمت آلومینیوم به 1400 دلار/تن کاهش یافت به‌طوری‌که پس از سه هفته آیشم به کارموی سفر کرد تا خطوط ذوب سودربرگ شرکت را تعطیل کند.

آیشم در این رابطه می‌گوید: "در ابتدای ورودم به این شرکت،  مشکلات بسیاری پیش‌رو بود. من مجبور بودم هزینه‌ها را کاهش دهم و همزمان بسیاری از خطوط تولیدی را تعطیل کنم. درواقع مهم‌ترین کار من کاهش 25 درصدی ظرفیت تولیدمان بود."

در سال 2009 سواین ریچارد برانتزگ (Brandtzaeg)، مدیرعامل نورسک‌هیدرو، به بخش دیگر شرکت منتقل شد.

همزمان آیشم موفق به پیاده‌سازی برنامه‌ای جهت کاهش هزینه‌های نورسک‌هیدرو در سراسر جهان شد، این برنامه شامل کاهش 100 دلار/تن در تولید فلز تا پایان 2011 و سپس کاهش 300 دلار/تن در تولید فلز تا پایان 2014 بود.

آیشم در ادامه می‌گوید:"زمانی‌که این طرح را ارئه دادم، ‌همه تصور می‌کردند که دیوانه شده‌ام. اما زمان زیادی را صرف توضیح و جا انداختن طرح، صرف کردم. هدف طرح را مشخص و کاهش هزینه‌های ناشی از پیاده‌سازی این طرح را روشن نمودم. آرام آرام همه ارکان و بخش‌های طرح را پذیرفتند و در راستای عملی‌کردن آن‌ همکاری کردند."

ده سال بعد و در سال 2019، پس از بازنشستگی برانتزگ،‌ آیشم به مقام مدیرعاملی شرکت نروژی نورسک‌هیدرو منصوب شد.

تصمیمات جدید در نورسک‌هیدرو:

هنگامی‌که آیشم، سکان شرکت نورسک‌هیدرو را بدست گرفت، شعاری را تعریف کرد: "افزایش سوددهی،‌ تداوم پایداری."

تعریف برنامه‌ای سودده جهت افزایش بهره‌برداری از تولید برزیل ازجمله اقدامات آیشم محسوب می‌شود. به‌گفته او تا پایان سال 2020، شرکت 760 میلیون دلار سود کسب خواهد کرد.

آیشم معتقد است که یک شرکت تنها درصورت پایداری و تقویت می‌تواند سودده باشد. یکی از اقدامات شرکت نورسک‌هیدرو در این راستا، کاهش "ردپای کربنی" تولید فلز آلومینیوم است.

شرکت نورسک‌هیدرو تصمیم دارد تا سال 2030، میزان آلاینده دی‌اکسید‌کربن تولیدشده را در واحدهای تولیدی خود، نسبت به وضعیت کنونی، 30 درصد کاهش دهد.

 آیشم معتقد است که سوددهی تنها به درآمد قبل از بهره و مالیات (EBIT) نبوده بلکه به عوامل دیگری نیز وابسته است. برای مثال می‌توان به چگونگی استفاده از سرمایه و نقدینگی در شرکت اشاره نمود که نقش بسزایی در سوددهی دارد.

براساس این تئوری، شرکت نورسک‌هیدرو برای بخش‌های مختلف خود اهداف استراتژیکی را تعریف کرده است؛‌ این شرکت تصمیم دارد تولید خود را تقویت کرده و ارتقاء دهد اما لزوماً گسترش تولید صنایع بالادستی در برنامه‌ی کاری او قرار نگرفته است.

همچنین از دیگر برنامه‌های این شرکت می‌توان به سرمایه‌گذاری در باتری‌سازی و بازیافت اشاره نمود. همچنین در بخش صنایع تجدیدپذیر و بازیافت، این شرکت سعی دارد با سرعت هرچه بیشتر رو به جلو حرکت کند. منظور از صنایع تجدیدپذیر، بازیافت باتری‌ها در صنایع حمل‌ونقل و انرژی باد در نروژ و همچنین بهره‌برداری از انرژی خورشیدی در برزیل است.

شرکت نورسک‌هیدور به‌هیچ‌وجه تصمیم ندارد در صنایع معدنی نظیر استخراج کبالت یا لیتیم وارد شود هرچند که بازیافت این مواد اولیه در دستورکاری شرکت قرار گرفته است.

مقابله با ویروس کرونا:

شیوع بیماری کرونا موجب اختلال در تولید سه واحد تولید اکسترود شرکت هیدرو در شانگهای و سوزو (Suzhou) در چین شد.

با گسترش و شیوع بیش از پیش ویروس کرونا، واحدهای تولیدی شرکت واقع در 40 کشور مختلف تحت‌تأثیر قرار گرفتند. در این میان صنایع پایین‌دستی متحمل بیشترین آسیب شدند به‌طوری که 30 درصد از ظرفیت تولید صنایع پایین‌دستی نورسک‌هیدرو کاسته شد. کاهش تقاضا در صنایع حمل‌ونقل، خانه‌سازی و ساختمان مهم‌ترین عوامل در کاهش تقاضا بودند. همزمان صنایع بالا‌دستی به تولید خود به‌شکل گذشته ادامه دادند.

به‌گفته آیشم، شرکت نورسک‌هیدرو تخصص بالایی در برخورد با مسائل و مشکلات دارد. این شرکت در گذشته توانسته با حملات سایبری مقابله کند و امروزه از همان روش برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کرده است. برای شرکت نورسک‌هیدرو همواره دو اولویت وجود دارد: نخست سلامتی کارمندان و خانواده‌های آنها و دوم تداوم چرخه تولید.

ویروس کرونا به ارکان مختلف این شرکت ضربه وارد کرده است و در برخی از بخش‌ها، انتظار نمی‌رود که تا سال 2023 و یا 2024 چرخه تولید به حالت عادی باز گردد. آیشم معتقد است که درخصوص برخورد با کووید 19، نیاز است که برای بدترین شرایط آماده بود و البته به بهبود شرایط امید داشت.

دوام در دوران حمله سایبری:

شرکت نورسک‌هیدرو برای مقابله با حملات سایبری تمرین‌های خاصی انجام داده و امروزه معتقد است که هر نوع آمادگی برای این کار را دارد. اولین حمله سایبری به شرکت نورسک‌هیدرو، شوک بزرگی به این شرکت وارد کرد چراکه 170 واحد تولیدی و 35 هزار نفر نیروی کاری این شرکت تحت‌تأثیر این حمله قرار می‌گرفتند. درخصوص این حمله سایبری، شرکت نورسک‌هیدرو به‌سرعت عکس‌العمل نشان داد و آن‌را علنی کرد. درواقع هکرها چندین ماه قبل از مشخص‌شدن این حمله، کار خود را آغاز کرده بودند و ازطریق مشتریان شرکت، سیستم امنیتی شرکت را هک کرده بودند.

این حمله سایبری چندین سایت تولید شرکت را نیز تحت‌تأثیر قرار داد. خوشبختانه بخش‌های انرژی، بوکسیت و آلومینا عادی به‌کار خود ادامه دادند حال آنکه در بخش تولید فلز اولیه اختلال به‌وجود آمد. بخش‌های وابسته به نورد نیز طی چند روز به حالت اولیه بازگشتند.

در این میان بیشترین آسیب به بخش اکستروژن وارد شد چراکه این بخش به‌شدت وابسته به اطلاعات مشتریان بود. پس از آنکه اطلاعات مشتری برروی کاغذ درج شد، تولید در این بخش متوقف گردید.

با وجود آنکه پس از این حمله سایبری، سیستم دفاعی علیه حملات آتی افزایش یافت، لکن احتمال حمله سایبری در آینده نیز بسیار قوی است. آیشم می‌گوید: "به‌عنوان یک جزء از صنعت، ما تجربیات خود را دراختیار سایر صنعتگران می‌گذاریم تا از حملات سایبری آتی جلوگیری کنیم. چه این حمله به قصد ما و یا به‌ هدف فرد دیگری صورت گیرد."

به‌کارگیری از بانوان در صنعت:

آیشم به‌عنوان یکی از اندک زنان مدیر فعال در صنعت معتقد است که به اندازه کافی از بانوان در صنایعی نظیر تولید آلومینیوم استفاده نمی‌شود.

وی در این رابطه می‌گوید: "بانوان 50 درصد از افراد جامعه بشری را تشکیل می‌دهند پس چرا نباید از آنها در اماکن صنعتی استفاده شود؟"

به‌گفته او، حتی به‌عنوان مدیر ارشد شرکت نورسک‌هیدرو، او شاهد تبعیض بوده است.

یکی از اهداف بلندمدت آیشم، به‌کارگیری بانوان در واحدهای نورسک‌هیدرو واقع در ایالات‌متحده و برزیل است.

آیشم یک پسر و یک دختر دارد و خبرنگارانی که از نزدیک با خانواده او آشنا شده‌اند معتقدند که 40 سال زندگی مشترک و نقش مادری را هرگز فدای کار نکرده است. او علاوه بر اینکه مدیر قوی و توانمندی است، توانسته محیط خانه را نیز به‌خوبی اداره کند.

تعداد بازدید : 2257

ثبت نظر

ارسال