Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 35 دقیقه

افزایش ۱۰ درصدی پرمیوم آلومینیوم آلیاژی در اروپا

افزایش ۱۰ درصدی پرمیوم آلومینیوم آلیاژی در اروپا

باشگاه آلومینیوم: به نظر می‌رسد هم‌اکنون پرمیوم در بازار آلومینیوم روند افزایشی به خود گرفته است و معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند این پرمیوم پس از افزایش حجم فعالیت مصرف‌کنندگان این فلز در روزهای پس از تعطیلات سال 2024، روند افزایشی با شیب صعودی بالاتری را به ثبت برساند.

سه شنبه 19 دی 1402 ساعت 10:12

باشگاه آلومینیوم- پرمیوم آلومینیوم اولیه با شرط تحویل در بندر روتردام از ابتدای ماه دسامبر ۲۰۲۳، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش را تجربه کرد و مشارکت‌کنندگان بازار بیان کردند که به نظر می‌رسد پرمیوم در بازار این فلز پس از تجربه ماه‌ها روند کاهشی مداوم، روند افزایشی به خود گرفته است.

مشارکت‌کنندگان بازار خاطرنشان کردند: نگرانی‌های در حال ظهور در سمت عرضه از جمله اعمال تحریم‌های جدید بریتانیا بر فلزات روسیه و اختلالات مداوم در حمل‌ونقل دریایی در دریای سرخ باعث شده است که رقم پیشنهادی فروش آلومینیوم در بازار افزایش یابد زیرا اختلاف قیمت‌های آتی این فلز در معاملات بورس فلزات لندن در حالت کانتنگو بیشتر شده است که نشان از حمایت این بورس در پشت پرده از افزایش پرمیوم آلومینیوم دارد.

در همین راستا، اختلاف قیمت نقدی سه‌ ماهه آلومینیوم، اخیرا به ۴۵ دلار و ۲۵ سنت در هر تن در حالت کانتنگو رسید که نسبت به قیمت نقدی سه‌ ماهه ۴۸ دلار به ازای هر تن در حالت کانتنگو ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش یافت اما نسبت به قیمت ۲۱ دلار و ۲۵ سنت در هر تن در حالت کانتنگو تعیین شده در دو ماه قبل از تاریخ مذکور، افزایش را به ثبت رساند.

هم‌اکنون به نظر می‌رسد وضعیت روند نزولی بازار آلومینیوم در حالت تغییر یافتن است. یکی از معامله‌گران فعال در بازار اروپا مطرح کرد: بازار این فلز برای یک مدت طولانی در شرایط نامناسبی قرار داشت و نیاز بود که عاملی تاثیر‌گذار این شرایط را تغییر دهد.

وی افزود: بعید است که پرمیوم آلومینیوم، افزایش قابل‌توجهی را در سال ۲۰۲۴ تجربه کند اما با این حال برخی مصرف‌کنندگان اظهار داشتند که حجم فروش آن‌ها در سال ۲۰۲۴ تا به این جای کار با این افزایش پرمیوم چندان نیز بد نبوده است.

بر اساس ارزیابی دو بار در یک هفته‌ای موسسه «Fastmarkets»، پرمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه گمرکی و تحویل در بندر روتردام، حدود ۱۹۰ تا ۲۱۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴ تعیین شد که نسبت به پرمیوم ۱۸۵ تا ۲۱۰ دلار تعیین شده در هر تن طی دو هفته قبل از تاریخ مذکور و نسبت به پرمیوم ۱۷۵ تا ۲۰۰ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ که پایین‌ترین میزان آن از روز ۱۶ مارس ۲۰۲۱ بود، افزایش یافت.

با این وجود، چندین معامله با پرمیوم بالای ۲۰۰ دلار در هر تن در هفته‌های پیش از پایان سال ۲۰۲۳، در بحبوحه افزایش منطقه‌ای حجم نقدینگی بازار فیزیکی هم‌زمان با پایان فرایند انبارتکانی به ثبت رسید که نشان از روند افزایش پرمیوم قبل از آغاز سال ۲۰۲۴ داشت.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار خاطرنشان کرد: شکی نیست زمانی که فعالیت مصرف‌کنندگان در بازار پس از پایان تعطیلات ماه ژانویه ۲۰۲۴ افزایش یابد، پرمیوم آلومینیوم رشد بیشتری پیدا خواهد کرد اما در حال حاضر با توجه به کاهش حجم تقاضا در بازار فیزیکی و با در نظر گرفتن تعطیلات بلندمدت سال نو میلادی، پیش‌بینی افزایش چشمگیر پرمیوم آلومینیوم در بازار اروپا کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

اختلالات ایجاد شده در مسیر عرضه در دریای سرخ

پس از حملات موشکی در دریای سرخ که شرکت‌های بزرگ دریایی را وادار به اجتناب از استفاده از این مسیر کرد، فعالان بازار به دقت تحولات در این منطقه را زیر نظر گرفته‌اند.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار بیان کردند که شایید زمان برای پیش‌بینی تاثیر قابل‌توجه این اختلال ایجاد شده بر تعیین پرمیوم محموله‌های ارسال شده آلومینیوم به بندر نوتردام کمی زود به نظر برسد اما با این حال برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل هزینه‌های خود برای محموله‌های ارسالی از مبدا خاورمیانه به مقصد اروپا را افزایش فراوانی داده‌اند که در نتیجه آن، پرمیوم‌های با رقم بالا در بازار بدون در نظر گرفتن تعرفه‌های گمرکی ارائه خواهند شد.

یکی از معامله‌گران بازار آلومینیوم تصریح کرد: محموله‌های آلومینیوم خاورمیانه برای اروپا بسیار حائز اهمیت هستند و هرگونه اختلال در ارسال این محموله‌ها ممکن است بر تغییر پرمیوم این محموله‌های ارسالی تاثیر بگذارد.

وی افزود: میزان پرمیوم تعیین شده و هزینه حمل کالا برای محموله‌های وارداتی از خاورمیانه به اروپا در زمانی که واحدهای تولید آلومینیوم در اروپا هنوز مقدار تولید خود را کاهش نداده بودند، کمتر بود. با این وجود، با شرایط به وجود آمده در دریای سرخ اروپا باید آلومینیوم مورد نیاز خود را از منابع دیگری تامین کند.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای پرمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه گمرکی و تحویل در بندر روتردام، رقم ۱۳۵ تا ۱۵۵ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه ذوم ژانویه ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به پرمیوم ۱۳۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تن تعیین شده در روز ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ و نسبت به پرمیوم ۱۱۵ تا ۱۳۵ دلار در هر تن به ثبت رسیده در روز ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ افزایش را تجربه کرد.

با این تفاسیر، رقم مذکور بالاترین سطح پرمیوم به ثبت رسیده از روز اول نوامبر ۲۰۲۳ محسوب می‌شود؛ همچنین برخی از مشارکت‌کنندگان بازار به افزایش پرمیوم در ایتالیا در نتیجه اختلال مذکور اشاره کردند. برخی از پرمیوم‌ها در این منطقه حتی تا حدود ۲۵۰ دلار در هر تن پیشنهاد شده‌اند.

یکی از معامله‌گران فعال در بازار آلومینیوم ایتالیا بیان کرد: حجم ذخایر آلومینیوم در انبارهای ایتالیا، مقداری پایین‌تر از حجم ذخایر انبارهای این فلز در شمال اروپا گزارش شده است و آب‌راه کانال سوئز به دریای مدیترانه، مسیری کلیدی برای ارسال محموله‌های فلزات به خصوص آلومینیوم برای قاره اروپا  به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: اگر حجم ذخایر آلومینیوم مصرف‌کنندگان در ایتالیا کاهش یافته باشد، این مصرف‌کنندگان برای خرید محموله‌های جدید باید پرمیوم بالاتری پرداخت کنند.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای پرمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه گمرکی و تحویل کالا به حمل‌کننده در محل مقرر در بنادر ایتالیا، حدود ۲۳۰ تا ۲۵۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴ را نشان داد که نسبت به پرمیوم ۲۰۰ تا ۲۳۰ دلار در هر تن تعیین شده طی دو هفته قبل از تاریخ مذکور یعنی بالاترین میزان ثبت شده پرمیوم از روز ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافت.

اندی فریدا، تحلیلگر موسسه «Fastmarkets» در این راستا اظهار داشت: وضعیت ژئوپلیتیکی در قالب اختلال در دریای سرخ، احتمالا موجب افزایش بیشتر هزینه‌ انتقال کالا به اروپا خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به نزدیک شدن به زمان پایان تعطیلات سال نو میلادی ۲۰۲۴ و احتمال افزایش فعالیت مشارکت‌کنندگان بازار و افزایش حجم تقاضاها و در نتیجه افزایش نقدینگی، در صورتی که اختلال ایجاد شده در دریای سرخ ادامه داشته باشد، پرمیوم‌ها قطع به یقین افزایش را تجربه خواهند کرد.

یکی از فعالان بین‌المللی بازار آلومینیوم در همین راستا عنوان کرد: پرمیوم‌های تعیین شده در سال ۲۰۲۳، اغلب روند کاهشی داشتند اما از اواخر سال ۲۰۲۳ و با آغاز سال ۲۰۲۴ با در نظر گرفتن اختلالات ایجاد شده در دریای سرخ، احتمال اعمال تحریم از سوی بریتانیا بر فلزات تولید شده در روسیه، کاهش احتمالی نرخ بهره بانکی و افزایش اختلاف قیمت‌های آلومینیوم بورس فلزات لندن، احتمال افزایش پرمیوم‌های تعیین شده را در ادامه سال ۲۰۲۴ دو چندان خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: البته باید دو عامل دیگر تاثیرگذار بر تغییر پرمیوم آلومینیوم یعنی کاهش حجم تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی و روند نزولی پرمیوم این فلز در بازارهای کشورهای آسیا و کشورهای قاره آمریکا را در نظر گرفت.

در همین راستا، برخی از مشارکت‌کنندگان در بازار آلومینیوم ژاپن، همچنان با وجود افزایش اخیر پرمیوم این فلز در بازارهای اروپا، به ادامه روند کاهش پرمیوم در این منطقه اشاره کردند و به نظر می‌رسد در مذاکرات برای کاهش پرمیوم در سه‌ ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به ماه‌های گذشته رضایت داده‌اند.

برخی از منابع در روز ۲۸ دسامبر ۲۰۲۳ به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که پس از بازنگری نسبت به پیشنهادات اولیه پرمیوم آلومینیوم به میزان ۹۵ دلار در هر تن، چندین قرارداد برای عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» به مقصد ژاپن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با پرمیوم ۹۰ دلار در هر تن به امضا رسید.

بر اساس ارزیابی دو بار در یک هفته‌ای موسسه «Fastmarkets»، پرمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، حدود ۷۵ تا ۸۰ دلار در هر تن در روز سه‌شنبه دوم ژانویه ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به پرمیوم تعیین شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، تغییری را به ثبت نرساند اما نسبت به پرمیوم ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر تن به ثبت رسیده در روز ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۳، حدود پنج دلار در هر تن کاهش را تجربه کرد.

یکی از معامله‌گران فلز آلومینیوم فعال در بازار ژاپن یادآور شد: حجم تقاضا برای این فلز در این منطقه ثابت است و اکثر مشارکت‌کنندگان بازار در نظر دارند حجم سفارش خود را کاهش دهند.

منبع: فلزات‌ آنلاین و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»

تعداد بازدید : 468

ثبت نظر

ارسال