Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 31 دقیقه

افزایش قیمت آلومینیوم در ماه سپتامبر، رضایت سرمایه‌گذاران را جلب نکرد

افزايش قيمت آلومينيوم در ماه سپتامبر، رضايت سرمايه‌گذاران را جلب نكرد

باشگاه آلومینیوم: از ابتدای ماه سپتامبر آرام‌آرام قیمت فروش آلومینیوم در بورس فلزات لندن افزایش یافته و درواقع قیمت این فلز در بورس فلزات لندن اندکی قوت گرفته است.

چهارشنبه 12 مهر 1402 ساعت 12:54

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، متوسط قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی ماه سپتامبر به 2185 دلار (تن) رسید که 2.2 رصد بیشتر از فروش آن در ماه آگوست بوده است. البته لازم به‌ذکر است که در سه‌ماهه سوم سال بازهم قیمت آلومینیوم 4.4 درصد کمتر از متوسط قیمت سه‌ماهه سوم سال گذشته بوده است.

بسیاری از کارشناسان بازار آلومینیوم معتقدند که فاکتورهای حاکم بر بازار آلومینیوم تأثیر ناگواری بر قیمت آلومینیوم طی سه‌ماهه پایانی سال خواهند داشت.

نخستین عامل، مسأله انرژی است. افزایش قیمت انرژی به مفهوم افزایش هزینه تولید آلومینیوم خواهد بود. تولید آلومینیوم اولیه فرآیندی انرژی‌بر است و لذا افزایش حامل‌های انرژی به مفهوم آنست که هزینه تولید آلومینیوم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر ارتباط تنگاتنگ میان تقاضا و تولید تعیین‌کننده قیمت‌ نهایی آلومینیوم خواهد بود. رابطه میان تولید و تقاضا در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های 2016-2015 کاهش داشته است. با وجود موارد ذکرشده، به‌نظر نمی‌رسد که پتانسیل کافی برای افزایش قیمت آلومینیوم در بازار وجود داشته باشد.

چین بازاری کلیدی برای فلزات است و لذا بازگشایی بازار چین پس از کرونا نقش مهم و کلیدی برای بازار جهانی خواهد داشت.

افزایش تولید در چین بیشتر مدیون از سرگیری تولید در برخی از واحدهای تولیدی در این کشور است. راه‌اندازی مجدد این واحدها چندان به نفع صنعت آلومینیوم نخواهد بود چراکه موجب افزایش تولید در سال 2023 و افزایش مازاد موجودی آلومینیوم در بازار خواهد شد. این فرآیند همواره قیمت آلومینیوم را پایین نگه خواهد داشت.

در این بین کشورهایی مانند هند، نقش بسزایی را در بازار آلومینیوم ایفا می‌کنند. ارتباط میان روسیه و هند که طی چند ماه گذشته باعث افزایش صادرات و واردات آلومینیوم روسیه به هند شده، خود می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی برروی بازار آلومینیوم گذاشته و افزایش قیمت آلومینیوم را در بازار به‌همراه داشته باشد.

تعداد بازدید : 735

ثبت نظر

ارسال