Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 58 دقیقه

وضعیت صنعت آلومینیوم هند در میان جنگ تجاری

وضعیت صنعت آلومینیوم هند در میان جنگ تجاری

باشگاه آلومینیوم: صنعت آلومینیوم هند پس از فولاد، بزرگترین و مهمترین صنعت کاربردی-اقتصادی در جهان محسوب می‌شود.

دوشنبه 8 بهمن 1397 ساعت 16:49

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از هوشمندنیوز، هند یکی از تولیدکنندگان مطرح آلومینیوم در جهان است و با توجه به رشد صنعت ساختمان در این کشور، آلومینیوم نقش به‌سزایی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. با توجه به نقش کاربردی آلومینیوم در صنایع مختلف هند، لذا فلزی استراتژیک در این کشور محسوب می‌شود. کاربرد این فلز در صنعت انرژی، صنایع دفاعی، هوا-فضا، خودروسازی، بسته‌بندی و ... موجب شده که هند به تولید آلومینیوم وابستگی شدیدی داشته باشد.

در‌حال‌حاضر تقاضای سالانة آلومینیوم هند با نرخ ۱۰ درصد درحال رشد است. با توجه به نرخ سریع مصرف آلومینیوم در هند، تولید‌کنندگان این کشور، طی سال‌های اخیر ۲۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حاصل این سرمایه‌گذاری، افزایش تولید آلومینیوم این کشور از ۲ میلیون تن به 4/1 میلیون تن بوده که نیاز 3/6 میلیون تنی این کشور را برآورده می‌کند. علی‌رغم این میزان تولید، ۶۰ درصد از تقاضای آلومینیوم این کشور ازطریق واردات تأمین می‌گردد، به‌طوری‌که سهم تولیدات داخلی در صنعت طی ماه‌های اخیر به ۴۰ درصد کاهش یافته است. طی سال‌های 2018-2017، هند بیشترین میزان واردات آلومینیوم را داشته به‌طوری‌که طی این دوره 1/96 میلیون تن آلومینیوم به ارزش 4/5 میلیارد دلار وارد نمود.

واردات ضایعات آلومینیومی بزرگترین تهدید برای صنعت آلومینیوم هند محسوب می‌شود به‌طوری‌که ۵۷ درصد از واردات آلومینیوم به این کشور ضایعاتی است.

در ماه مارس ۲۰۱۸، دونالد ترامپ با وضع تعرفة سنگین مالیات بر واردات آلومینیوم، صنعت آلومینیوم جهان و از آن جمله هند را دگرگون ساخت. ترامپ با اعمال تعرفة سنگین مالیات بر واردات آلومینیوم به‌خصوص واردات آلومینیوم چین، آغازگر جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین شده چراکه به‌ازای این تصمیم، چین نیز ۲۵ درصد مالیات بر واردات ضایعات آلومینیومی از ایالات‌متحده وضع نمود. این درحالی است که ۵۰ درصد از آلومینیوم ضایعاتی واردشده به چین، از سوی ایالات‌متحده بوده است. با این حساب مقصد نهایی ضایعات آلومینیومی بسیاری از کشورها، هند قرار گرفت.

وقوع چنین مسائلی موجب شد که طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ واردات آلومینیوم به هند ۲۲ درصد افزایش یابد. در این میان واردات آلومینیوم از ایالات‌متحده به هند ۱۴۲ درصد رشد داشته است.

کاهش قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن (LME) نگرانی‌های زیادی را در صنعت آلومینیوم به‌خصوص صنعت آلومینیوم هند به‌وجود آورد. قیمت این فلز از ماه می ۲۰۱۸ (۲۲۹۰ دلار/تن) تا ژانویه ۲۰۱۹ (1800 دلار/تن) ۲۳ درصد کاهش یافت. با توجه به کاهش قیمت آلومینیوم، هند به‌دنبال راهکارهایی برای محافظت از صنعت آلومینیوم داخلی خود است. راه‌حل پیشنهادی این کشور، اعمال تعرفه‌های سنگین مالیات بر واردات آلومینیوم و ضایعات بوده تا از هرگونه آنتی‌دامپینگ جلوگیری شود.

جدول ذیل، گزارشی کوتاه از وضعیت صنعت آلومینیوم هند را نشان می‌دهد:

تعداد بازدید : 1591

ثبت نظر

ارسال