Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 53 دقیقه

جنگ تجاری آمریکا و غرب، WTO را به میدان کشاند

جنگ تجاری آمریکا و غرب، WTO  را به میدان کشاند

باشگاه آلومینیوم: سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه موافقت کرد، به شکایات کشورهای مختلف در مورد تعرفه‌های اعمالی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم و همچنین شکایت واشنگتن در ارتباط با عوارض تلافی جویانه کشورهای دیگر رسیدگی کند.

شنبه 3 آذر 1397 ساعت 11:38

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو، نهاد حل مناقشه سازمان تجارت جهانی پذیرفت که گروه‌هایی را برای بررسی تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در مورد اعمال تعرفه 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر آلومینیوم تشکیل دهد.

در پی مخالفت آمریکا با بررسی شکایت‌ها در یک گروه واحد، نهاد مزبور تصمیم گرفت، گروه‌های مجزایی را برای بررسی شکایات اتحادیه اروپا، چین، کانادا، مکزیک، نروژ و روسیه تشکیل دهد.
همچنین قرار است سازمان تجارت جهانی درخواست ترکیه برای تشکیل گروهی جهت رسیدگی به مساله تعرفه‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

نهاد حل مناقشه سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه 97/08/30 با درخواست واشنگتن برای تشکیل سه گروه برای حکمیت در مورد قانونی بودن تعرفه های تلافی جویانه اعمال شده از سوی کانادا، چین و اتحادیه اروپا، موافقت کرد. این نهاد همچنین تسلیم خواست واشنگتن برای تشکیل گروهی جهت بررسی تمهیدات چین شد.

ترامپ برای توجیه اعمال تعرفه بر فولاد اروپا، مدعی است که سیل عظیم واردات محصولات اروپایی به آمریکا، امنیت ملی ایالات متحده را تهدید می کند. 

واشنگتن می‌گوید، تعرفه‌های اعمال شده بر فلزات، تمهیدی در راستای امنیت ملی آمریکاست و از این رو، مستثنی از مقررات سازمان تجارت جهانی است.

کشورهای دیگر با این ادعا مخالفند و می‌گویند اعمال این تعرفه در راستای سیاست حمایت از صنایع و فرآورده‌های داخلی است که به رقبای آمریکا در سراسر جهان لطمه می‌زند.
این کشورها خواستار جبران خسارت از سوی آمریکا هستند و بدین سبب، تعرفه‌هایی را بر کالاهای آمریکایی وضع کرده اند.

مناقشه تعرفه ای به جنگ تمام عیار تجاری بین آمریکا و چین تبدیل شده و تنش‌های تجاری بین واشنگتن و بسیاری از متحدان سنتی اش را تشدید کرده است.

ماه گذشته درخواست های اولیه برای تشکیل گروه های بررسی کننده رد شد و طرفین درگیر جنگ تجاری را بر آن داشت تا شکایت دوم را تنظیم کنند.

تشکیل گروه رسیدگی کننده از سوی نهاد حل مناقشه سازمان تجارت جهانی به طور معمول روندی طولانی و هزینه بر را در بر دارد.

مقررات سازمان تجارت جهانی به منظور حل مسالمت آمیز مناقشات تجاری تدوین شده است، تا در صورت امکان کشورهای معترض را به هم‌سو کردن سیاست‌های خود با این مقررات ترغیب می‌کند.

 

تعداد بازدید : 832

ثبت نظر

ارسال