Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 3 دقیقه

بازار آلومینیوم سال 2018 در یک نگاه؛ چه چیز در انتظار سال ۲۰۱۹ است!!

بازار آلومینیوم سال 2018 در یک نگاه؛ چه چیز در انتظار سال ۲۰۱۹ است!!

باشگاه آلومینیوم: سال ۲۰۱۸ در حالی به اتمام می رسد که چالشهای زیادی عاید این بازار شده است. طی ماه های نوامبر و دسامبر قیمت آن فلز آلومینیوم شدیداً کاهش داشته است.

چهارشنبه 28 آذر 1397 ساعت 8:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از هوشمندنیوز، این کاهش عمدتاً به نامشخص بودن شرایط تجاری چین (به علت تحریم‌ها) باز می‌گردد. همچنین اعمال تعرفه‌های ۲۳۲ ایالات‌متحده و تحریم روسال هم باعث تحولات اخیر بازار آلومینیوم شده است. اعمال تحریم نهایی علیه روسال تاکنون 5 مرتبه به تعویق افتاده است که آخرین فرصت داده شده به روسال، ۲۱ ژانویه ۲۰۱۹ می‌باشد. با توجه به دلایل فوق در ماه‌های نوامبر و نیمه نخست دسامبر، قیمت آلومینیوم کمتر از ۲ هزار دلار/ تن معامله شده است.

طی ماه‌های اخیر، بازار آلومینا هم با مشکلات خاص خود روبرو بوده است. واحد تولید آلنورت در برزیل وابسته به شرکت نورسک هیدرو با اندکی از ظرفیت تولیدی خود فعال بوده و در ماه سپتامبر در معرض تعطیلی قرار گرفت. این خبر بازار آلومینا و طبیعتاً آلومینیوم را تحت تأثیر قرار داد بطوریکه قیمت آلومینا به طور ناگهانی به 700-650 دلار بر (تن) رسید. خبر آغاز به کار مجدد این واحد باعث گردید تا در اوایل دسامبر قیمت آلومینا به 450-400 دلار (تن) کاهش یابد.

از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت آلومینیوم، دستگیری مدیر مالی شرکت هوآوی (Huawei) در کانادا بود که به دستور ایالات متحده صورت گرفت. علت این حکم، سرپیچی شرکت هوآوی از دستور تحریم ایران بوده که مدیر مالی شرکت هوآوی با این اتهام چندروز در زندان بوده و به حکم وثیقه آزاد شده است!

رکورد صادرات آلومینیوم چین در ماه‌های پایانی سال:

علیرغم تحریم‌های ایالات متحده علیه چین، صادرات محصولات آلومینیومی چین در این سال با افزایش روبرو بوده است. در ماه نوامبر میزان صادرات آلومینیوم چین به 536 هزار تن رسید که ۵۴ هزار تن بیش از صادرات در ماه اکتبر بوده است. در ماه نوامبر هم صادرات آلومینیوم این کشور 41.1 درصد افزایش سالیانه داشته و لذا می‌توان گفت که صادرات آلومینیوم ژانویه- نوامبر چین 20.2 درصد افزایش سالانه داشته است.

این نشان می‌دهد که تعرفه‌های ۲۳۲ ایالات متحده هنوز تأثیری بر صادرات آلومینیوم چین نداشته است. از طرفی کاهش ارزش یوان و نامشخص بودن شرایط بازار در سال ۲۰۱۹، باعث گردید تا شرکت‌ها سریعاً محصولات خود را جلوتر از موعد صادر کنند.

همزمان با افزایش صادرات آلومینیوم چین، واردات فلزاتی نظیر مس به چین افزایش داشته به طوری که در ماه نوامبر واردات مس به ۴۵۶ هزار تن رسید که 8.6 درصد بیش از واردات در اکتبر بوده است.

با توجه به شرایط سخت زیست محیطی و گرانی سوخت، برخی از شرکت‌های چینی تولید خود را در ماه‌های پایانی سال کاهش داده‌اند. برای مثال شرکت چالکو اعلام کرده که ۴۷۰ هزار تن از ظرفیت تولید خود را کاسته است. سازمان آماری چین اعلام کرده است که تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۸، 2.76 میلیون تن از ظرفیت تولید آلومینیوم چین کاسته شده که 2.3 میلیون تن از این ظرفیت تعطیل شده است.

CRU معتقد است که با تمامی این تفاسیر، بازار آلومینیوم در سال ۲۰۱۹ با مازاد موجودی روبرو خواهد شد که بیشتر افزایش ظرفیت از ناحیه چین خواهد بود. در ماه‌های نوامبر و دسامبر 790 هزار تن از این ظرفیت وارد مدار تولید می‌شود و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۹ حدود ۳ میلیون تن ظرفیت تولید جدید وارد مدار تولید آلومینیوم چین شود که در مناطق ارزان خواهد بود.

قرار است به زودی گردهمایی از وزراء و بزرگان چین به بررسی سیاست‌های جدید اعمالی در چین طی سال ۲۰۱۹ بپردازند که کاهش مالیات بخشی از این سیاست ها خواهد بود.

در ماه دسامبر قیمت آلومینیا در چین به ۲۱۲ دلار (تن) کاهش یافت.

همچنین با آغاز ماه دسامبر، پرمیوم آلومینیوم در اروپا و ژاپن کاهش داشته ولی در ایالات متحده و برزیل تغییری نکرده است. در چهارم دسامبر پرمیوم آلومینیوم در انبار روتردام از 75-70 دلار (تن) به 70-65 دلار تقلیل یافت. همچنین در بندر MJP ژاپن پرمیوم آلومینیوم از 80-70 دلار (تن) به 75-65 دلار (تن) کاهش یافت.

چشم انداز سال ۲۰۱۹:

در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۸ قیمت آلومینیوم به ۱۹۰۸ دلار بر (تن) رسید که کمترین مقدار از جولای ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می‌شود.

علیرغم آنکه متخصصین بازار معتقدند بازار آلومینیوم با یک میلیون تن مازاد آلومینیوم روبروست، ولی قیمت آلومینیوم کاهش یافته است. چرا؟

واقعیت این است که صادرات آلومینیوم چین ۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ بوده است. پس نه تنها کمبود آلومینیوم در بازار نبوده بلکه بازار با مازاد موجودی هم روبروست! به نظر می‌رسد کاهش قیمت آلومینیوم تا زمانی که صادرات آلومینیوم چین در این حد باشد، تداوم یابد.

در ماه نوامبر تولید آلومینیوم چین پس از سه ماه کاهش، بطور ناگهانی افزایش یافت. این در حالی است که همه منتظر کاهش تولید فصل زمستان بودند. در ماه نوامبر چین 82/2 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد که 3.9 درصد بیش از تولید 2.72 میلیون تن آلومینیوم این کشور در اکتبر و 19.2 درصد بیش از تولید آلومینیوم چین در نوامبر ۲۰۱۷ بوده است.

افزایش حجم تولید آلومینیوم در چین حاکی از آنست که تعرفه‌های ایالات متحده هنوز مؤثر نبوده‌اند. از طرفی این محصولات آلومینیومی تولید شده در چین و روسیه رقبای سختی برای محصولات آمریکایی در بازار شده‌اند چراکه هزینه‌های تولید در این کشورها پایین‌تر از ایالات متحده است.

شرکت نروژی نورسک هیدرو پیش‌بینی می‌کند که تقاضای آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۱۹، 3-2 درصد افزایش داشته باشد. این در حالی است که تقاضای آلومینیوم در سال ۲۰۱۸ با ۴ درصد رشد روبه‌رو بوده است. افزایش 3-2 درصدی تقاضا، با توجه به پیش‌بینی نورسک هیدرو، طی 10 سال آینده تداوم خواهد داشت.

خطر دیگری که بازار آلومینیوم را در سال 2019 تهدید می‌کند، اقتصاد انگلستان است که ممکن است با 8 درصد سیاست انقباضی روبرو شود. ولی همزمان بازار آلومینیوم امیدوار است که مشکل شرکت روسی روسال حل شود و علائم مثبتی در سال ۲۰۱۹ ظاهر شود.

شایان ذکر است که با توجه به معافیت هایی که برخی شرکت‌های آمریکایی به دست آورده‌اند، هنوز آلومینیوم چین وارد ایالات متحده می‌شود. براساس آمار رسیده در ماه‌های نوامبر- دسامبر صدها هزار تن آلومینیوم چینی تحت همین معافیت‌ها وارده ایالات‌متحده شده است!

CRU پیش بینی می‌کند که سال ۲۰۱۸ در حالی به اتمام خواهد رسید که فروش نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به متوسط ۲۱۱۵ دلار (تن) رسد و با این دیدگاه باید انتظار داشت که در هفته‌های نخست سال ۲۰۱۹، قیمت آلومینیوم در همین محدوده بماند.

تعداد بازدید : 1125

ثبت نظر

ارسال