Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 43 دقیقه

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در نیمة نخست مارس 2019

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در نیمة نخست مارس 2019

باشگاه آلومینیوم: تحولات سیاسی شکل‌گرفته از ابتدای ماه مارس باعث ایجاد تغییر در روند بازار فلزات غیرآهنی شده است.

یکشنبه 26 اسفند 1397 ساعت 12:0

آلومینیوم:

به گزارش باشگاه آلومینیوم، از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون، بازار آلومینیوم با کاهش نسبی قیمت همراه بوده است. از ابتدای ماه مارس کاهش قیمت بیشتر شد به‌طوری‌که متوسط قیمت آلومینیوم به ۱۸۵۰ دلار/تن رسید. با لغو تحریم‌های موجود علیه روسال و چین، موجودی آلومینیوم در بازار افزایش یافته که تأثیر بسزایی برروی قیمت آلومینیوم داشته است. از ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ تاکنون، چین هر ماه حداقل نیم میلیون تن آلومینیوم و محصولات آلومینیومی وارد بازار کرده است و در ماه ژانویه سال جاری به رکورد صادرات ۵۵۲ هزار تن آلومینیوم و محصولات آلومینیومی به بازار دست یافت.

با وجود آنکه ظواهر امر حاکی از آن است که قیمت فلز آلومینیوم بازهم با کاهش روبه‌رو شود، اما علائمی از افزایش قیمت نیز در بازار وجود دارد و درصورتی‌که شرایط اقتصادی کلان بازار تغییر کند، بازار با افزایش قیمت روبرو خواهد شد. گزارش‌های اقتصادی حاکی از آن است که اقتصاد جهانی در حال ضعیف‌تر شدن است. اما درصورتی‌که مبادلات اقتصادی بین چین و ایالات‌متحده ازسر گرفته شود، شرایط متفاوت خواهد بود. دولت چین ازطریق راهکارهای متفاوت، اقتصاد خود را پشتیبانی می‌کند و صندوق ذخایر فدرال ایالات‌متحده با مشکل روبرو شده است. لذا به‌نظر می‌رسد که قرارداد تجاری میان چین و ایالات‌متحده باعث تحول عظیمی در بازارهای مختلف و از آن جمله آلومینیوم شود.

مس:                                               

کاهش تقاضای فصلی در بازار مس موجب کاهش قیمت این فلز در ماه فوریه شده است. اما با آغاز ماه مارس، شرایط تغییر کرده و بازار این فلز همراه با افزایش قیمت بوده است. پیش‌بینی می‌شود که شرایط بازار آلومینیوم در نیمة دوم سال ۲۰۱۹ روند افزایش قیمت به‌وجود آمده در ماه مارس را پیش گیرد. مذاکرة میان ایالات‌متحده و چین شرایط جدیدی در بازار فلزات ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود که طی هفته‌های آتی شاهد افزایش تقاضای مس در بازار باشیم. افزایش اندک قیمت مس در بازار بورس فلزات لندن حاکی از آن است که امکان افزایش بیش از پیش قیمت‌ها وجود دارد. متال‌بولتن نرخ صعودی قیمت فلز مس را در بازار پیش‌بینی می‌کند.

سرب:

طی شش ماه گذشته نمودار قیمت سرب در بورس فلزات لندن شبیه نیم‌دایره‌ای رو به بالا بوده است و بر همین اساس تحلیل‌گران متال‌بولتن معتقدند که امکان افزایش قیمت این فلز در ماه مارس وجود دارد.

در اوایل ماه فوریه سال جاری قیمت سرب به ۲۱۳۶ دلار/تن افزایش یافت و این درحالی است که این فلز از ماه فوریه ۲۰۱۸ با کاهش نسبی قیمت روبرو بوده است. همین افزایش قیمت سرب در ماه فوریه امکان افزایش بیش از پیش قیمت این فلز را در ماه مارس پررنگ‌تر ساخته است. از سوی دیگر کاهش تقاضای سرب در بازار خود یکی از عوامل مؤثر بر قیمت این فلز بوده است. در ماه ژانویة سال جاری، فروش خودرو در چین با 15/8 درصد کاهش سالانه، در اروپا با 4/6 درصد کاهش سالانه و در ایالات‌متحده با 2/9 درصد کاهش سالانه روبه‌رو بوده است. صنعت خودرو یکی از صنایع مصرف‌کنندة فلز سرب محسوب می‌شود.

همچنین از جهت موجودی این فلز در بازار، سیلاب‌های استرالیا و محدودیت‌های زیست‌محیطی چین موجب کمبود سرب در بازار خواهد شد. همزمان موجودی سرب در بورس فلزات لندن و بورس فلزات شانگهای تنها ۱۰۰ هزار تن گزارش شده که بسیار ناچیز بوده و درصورتی‌که کمبود این فلز در بازار همچنان تداوم یابد (به دلیل مشکلات عرضه از استرالیا و چین)، صنایع مصرف‌کننده این فلز با کاهش موجودی روبرو خواهند بود. کمبود موجودی سرب در بورس فلزات لندن چشم‌انداز قیمت این فلز را صعودی کرده است.

نیکل:

قیمت سه‌ماهة نیکل در بورس فلزات لندن از 10525 دلار/تن در ماه ژانویه به 13330 دلار/تن در ماه فوریه افزایش یافت. این یعنی ۳ هزار دلار با 26/7 درصد افزایش قیمت این فلز طی یک ماه متوالی. یکی از مهمترین دلایل افزایش شدید قیمت نیکل در بازار، مشکل به‌وجود آمده برای شرکت ویل (Vale) در برزیل بوده است. با توجه به نگرانی از تأثیر منفی مشکل به‌وجود آمده برای ویل در بازار و کاهش تولید نیکل توسط این شرکت، ماه فوریه شاهد افزایش ناگهانی قیمت نیکل در بازار بودیم. سال گذشته نیز بازار نیکل با شرایط مشابه روبه‌رو بود چراکه تحریم شرکت روسال و نگرانی از تأثیر این تحریم و شرکت نوریلسک نیکل موجب افزایش قیمت ناگهانی نیکل در بازار شد. این حباب افزایش قیمت تا زمانی ادامه یافت که عدم تأثیر تحریم روسال بر نوریلسک نیکل ثابت شد.

با توجه به اینکه موجودی فلز سرب در بورس فلزات لندن (LME) به کمترین مقدار خود طی 5/5 سال گذشته رسیده و بازار خودروهای الکتریکی با افزایش تقاضای سرب روبرو است، حتی اگر شرایط شرکت ویل را درنظر نگیریم، بازهم پیش‌بینی می‌شود قیمت نیکل طی ماه‌های آتی صعودی باشد.

 

قلع:

فلز قلع تنها فلزی است که در ماه فوریه به‌وضوح با افزایش قیمت روبه‌رو بوده به‌طوری‌که قیمت این فلز به ۲۱ هزار دلار/تن رسید. افزایش قیمت این فلز در ماه فوریه به کمبود این فلز در بازار باز می‌گردد که عامل اصلی آن کاهش صادرات اندونزی بوده است. البته متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که مشکل کمبود فلز قلع در بازار به‌زودی برطرف شود به‌طوری‌که از ابتدای ماه مارس با افزایش موجودی در بازار شاهد کاهش قیمت این فلز بودیم. البته پارامترهای دیگری به‌جز افزایش موجودی نیز بر قیمت قلع مؤثر خواهد بود که از آن جمله می‌توان به موجودی و عرضة قلع چین و افزایش مصرف این فلز در باتری‌های لیتیمی خودروهای الکتریکی اشاره نمود. درصورتی‌که افزایش مصرف قلع در خودروهای الکتریکی موجب سرمایه‌گذاری دست‌اندرکاران این صنعت شود، پیش‌بینی می‌شود که قیمت این فلز طی ماه‌های آتی با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو گردد.

روی:

در ماه فوریه سال جاری قیمت سه‌ماهة روی در بورس فلزات لندن به ۲۸۱۰ دلار/ تن افزایش یافت که بالاترین قیمت این فلز طی ۷ ماه گذشته بوده است. فلز روی در ماه آگوست ۲۰۱۸ به کمترین مقدار خود از ابتدای ۲۰۱۸ رسید. کاهش قیمت روی در ماه آگوست به ۲۲۸۳ دلار/تن، دست‌اندرکاران این فلز را در بازار نگران ساخت، اما پس از آن، قیمت روی به متوسط 2600 دلار/تن افزایش یافت و تا ماه فوریه ۲۰۱۹ قیمت روی از متوسط 2600 دلار تغییر چندانی نداشت.

متال‌بولتن معتقد است که در کوتاه‌مدت، فلز روی با افزایش قیمت روبرو خواهد شد اما همزمان موجودی این فلز در بورس شانگهای رو به افزایش بوده و در بورس فلزات لندن رو به کاهش است. موجودی روی در بورس فلزات لندن (LME) در ماه فوریه ۶۰ هزار تومان بوده که کمترین رقم طی 11 سال گذشته بوده است. هم‌اکنون آتش‌سوزی در واحد ذوب اونشان (Onsan) کره و وقوع سیل در کوئینزلند، تعیین‌کنندة قیمت روی در بازار بوده و درصورت ادامة تأثیر این‌دو پارامترها برروی بازار، انتظار می‌رود که قیمت روی رو به افزایش باشد، با وجود آنکه با آغاز ماه مارس شاهد افزایش اندک قیمت روی بوده‌ایم.

تعداد بازدید : 1464

ثبت نظر

ارسال