Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 59 دقیقه

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران:

شوک بازارهای جهانی به بازار داخلی رسید

شوک بازارهای جهانی به بازار داخلی رسید

باشگاه آلومینیوم: شیوع ویروس کرونا در سه ماه گذشته بر زندگی و اقتصاد جهان تأثیرات زیادی گذاشته است و اکثر بازارها و معاملات جهانی را با رکود و ایستایی مواجه کرده است.

دوشنبه 18 فروردین 1399 ساعت 8:19

به گزارش باشگاه آلومینیوم، ابوالفضل رضایی عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: شوک حاصل از شیوع ویروس کرونا بر بازارهای جهانی به بازار فلزات نیز رسیده است و این بازار نیز همچون بازارهای نفت و انرژی که با کاهش شدید قیمت‌ها مواجه بوده‌اند، افت شدیدی را در روزهای گذشته تجربه کرده است.

درگیر شدن چین و اتحادیه اروپا با ویروس کرونا که موجب کاهش تقاضا در این دو منطقه مهم مصرف‌کننده فلزات از جمله آلومینیوم شده، شوک قیمتی شدیدی را برای این بازار وارد نموده است و مشاهده می‌کنیم که قیمت آلومینیوم در یک ماه گذشته از حدود قیمتی ۱۷۰۰ دلار در اسفند ماه 98 به حدود قیمتی ۱۴۵۰ دلار در نیمه فروردین 99 رسیده است و چنین افت شدید قیمتی، از ۳۰ فروردین سال ۹۷ که قیمت جهانی آلومینیوم از حدود قیمتی ۲۵۹۷ دلار ظرف مدت هفت روز به حدود قیمتی ۲۲۰۳ دلار در آن زمان رسید، بی‌سابقه بوده است و از طرف دیگر تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی در کشورهای مصرف کننده آلومینیوم در کنار کاهش قیمت حامل‌های انرژی هم باعث شده است که روند نزولی قیمت آلومینیوم و سایر فلزات در عرصه جهانی با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

بازار داخلی متاثر از قیمت‌های جهانی:

 افت شدید قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی از سوی دیگر موجب ایجاد یک شوک بزرگ قیمتی و روانی در بازار آلومینیوم داخلی شده است. درواقع بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده داخلی که بخش عمده‌ای از نقدینگی خود را در پایان سال ۹۸ به مواد اولیه تبدیل کرده بودند تا از شوک‌های احتمالی قیمت در سال 99 در امان بمانند، در حال حاضرخود را در یک شوک کاهشی قیمت چه در داخل و چه در قیمت‌های جهانی  می بینند و به نظر می‌رسد که اینگونه شرکت‌ها بخشی از سرمایه‌شان را از دست بدهند.

 البته با توجه به تعطیلی کسب و کارها و شرکت های تولید کننده در روزهای گذشته به ویژه به دلیل شیوع ویروس کرونا، هنوز هم سطح قیمتی آلومینیوم در بازار داخلی مشخص نشده است و باید منتظر ماند و دید که شرکت آلومینیوم ایران که به نوعی تامین مواد اولیه آلومینیوم را در بازار راهبری می‌کند، از چه زمانی عرضه‌های خود را آغاز می کند و چه میزان کاهش قیمت را برای محصولات خود در نظر می‌گیرد. همچنین باید منتظر ماند و دید که آیا در روزهای آینده تغییری در قیمت های جهانی فلزات و یا قیمت حامل‌های انرژی صورت خواهد گرفت که البته دور از ذهن به نظر می رسد!

 علاوه بر موارد ذکر شده مولفه مهم دیگری به عنوان « قیمت ارز » هم در قیمت‌گذاری بازار آلومینیوم همواره موثر است و با توجه به عدم ارائه یک برنامه مشخص در این بخش از طرف دولت و معلوم نبودن سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل ارز باید دید که نوسانات قیمت ارز در روزهای آینده چه سمت و سویی را در پیش می‌گیرد و چه تاثیری بر قیمت بازار آلومینیوم خواهد گذاشت.

 

تعداد بازدید : 1584

ثبت نظر

ارسال