Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 11 دقیقه

تنگ تر شدن عرصه بر دلالان

پایان مهرماه آخرین مهلت ثبت انبار در سامانه جامع انبارها

تنگ تر شدن عرصه بر دلالان

باشگاه آلومینیوم: بورس کالای ایران برابر تصمیم ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز، پایان مهرماه 99 را به عنوان آخرین فرصت برای دارندگان کد معاملاتی در بازار فیزیکی جهت ثبت انبار در سامانه جامع انبارها تعیین و اعلام نمود.

سه شنبه 25 شهریور 1399 ساعت 10:10

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از صنایع پلاستیک، از سال گذشته که خریداران پلیمرها و محصولات شیمیایی (یا سایر اقلام عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا) ملزم شدند، تا یک انبار مشخص را برای خریدار و دپوی محصولات خود اعلام کنند، عرصه بر دلالان و سفته بازانی که به هر شکل توانسته اند با دریافت کد معاملاتی در بازار فیزیکی حاضر شده و اقدام به خرید سهمیه ای کنند، تنگ تر شد.

آنها روش های گوناگونی را برای فرار از ثبت انبار در سامانه جامع انبارها پیش گرفتند، که یکی از آنها، استفاده از انبار پتروشیمی ها به عنوان انبار خود بود، و در عوض پتروشیمی ها هم مدت نگهداری محموله های فروخته شده را کاهش داده و برای تاخیر در ترخیص محموله های خریداری شده، خسارت های سنگین مقرر نمودند.

حال، بورس کالای ایران با ارسال ابلاغیه ای به کارگزاری های خود، از آنها خواسته است تا نسبت اطلاع رسانی به مشتریانی که بنا به هر دلیلی تا به حال نسبت به ثبت یک انبار در سامانه جامع انبارها اقدام ننموده اند، مبادرت ورزند و الا تا پایان مهرماه، هر کد معاملاتی که یک انبار را در سامانه جامع انبارها برای خود تعریف نکرده باشد، با تعلیق کد معاملاتی خود مواجه خواهد شد.

مسلما تعلیق کد معاملاتی تمامی افرادی که در بازار فیزیکی مجوز معامله دارند، ولی نسبت به ثبت یک انبار به عنوان محلی که محموله های خریداری شده شان، به آنجا می رود می تواند عرصه را بر دلالان و سفته بازانی که با استفاده از ضعف های بهین یاب، سهمیه های تولیدکنندگان را می‌خرند و در بازار آزاد به چند برابر قیمت می فروشند، تنگ و تنگ تر نماید.

 

متن این ابلاغیه به همراه تصویر آن در ادامه آمده است:

 

مدیران عامل محترم شرکت های کارگزاری

موضوع: مهلت مجدد جهت ثبت انبار توسط اشخاص دارای کد معاملاتی بازار فیزیکی

با سلام و احترام؛

با توجه به اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر لزوم ثبت انبارهای مشتریان جامع انبارها، به استحضار می رساند که تمام فروشندگان و خریداران دارای کد معاملاتی بازار فیزیکی که تا کنون نسبت به ثبت انبار اقدام ننموده اند تا تاریخ 30/07/1399 مهلت دارند تا نسبت به ثبت انبارهای محل تحویل، دریافت و تخلیه کالا در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا اقدام نمایند. (واحدهای تولیدی که کالای خود را به کارخانه حمل می کنند، کارخانه باید به عنوان انبار ثبت شود(.

لازم به ذکرست که پس از پایان مهلت مقرر کد معاملاتی اشخاصی که نسبت به ثبت انبار در سامانه جامع انبارها اقدام نکرده باشند، غیرفعال خواهد شد.

خواهشمندست موضوع به نحو مقتضی به مشتریان اطلاع رسانی شود.

محمدرضا بهنام زاده

مدیر پذیریش و بازاریابی

تصویر ابلاغیه بورس کالا در ادامه قابل مشاهده است:

تعداد بازدید : 864

ثبت نظر

ارسال