Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 12 دقیقه

آسمان شهاب باران مي شود

آسمان شهاب باران مي شود

اوج بارش ثور شمالي از 21 آبان ماه جاري به اوج بارش خود نزديک مي شود. تعداد شهاب هاي اين بارش 50 شهاب در ساعت مي شود..

چهارشنبه 19 آبان 1389 ساعت 19:42
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4

ایران اکونومیست: اوج بارش ثور شمالي از 21 آبان ماه جاري به اوج بارش خود نزديک مي شود. تعداد شهاب هاي اين بارش 50 شهاب در ساعت مي شود.
به گزارش مهر، بارش شهابي ثوري بارش شهابي ساليانه اي است که بر اثر برخورد ذرات برجاي مانده از دنباله دار «انکه» با جو زمين پديد مي آيد. از آنجايي که نقطه نور باران اين بارش شهابي در صورت فلکي ثور قرار دارد، اخترشناسان سال ها پيش آن را بارش شهابي ثوري ناميدند.
بارش ثور شمالي از 3 مهر ماه آغاز مي شود و تا 4 آذر ماه به اوج بارش مي رسد. تعداد شهاب هاي اين بارش در ساعت ZHR 50 شهاب در ساعت و سرعت آن 29 کيلومتر بر ثانبه مي شود.
در مقايسه با اغلب بارشهاي شهابي که بازه فعاليتشان تنها چند روز است، بارش شهابي ثور طولاني ترين زمان شهاب باران را دارد به گونه اي که چند هفته طول مي کشد.
دانشمندان بر اين باور هستند که دنباله دار «انکه» و شهاب هاي ثوري بقاياي دنباله دار بسيار بزرگي هستند که در حدود 20 تا 30 هزار سال پيش از هم پاشيده و به چند تکه بزرگتر و مقادير انبوهي از ماده ميان سياره اي تبديل شد. بخش بزرگي از اين مواد و قطعات حجيم هنوز در فضاي داخل منظومه شمسي جولان مي دهند و هرازگاهي در دام ميدان گرانشي زمين يا يکي ديگر از سيارات گرفتار مي شوند.

تعداد بازدید : 800

ثبت نظر

ارسال