Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 22 و 56 دقیقه

موفقیت شرکت آلومینیوم کاران البرز در تامین قطعات صنایع فولادی با یک سوم قیمت

موفقیت شرکت آلومینیوم کاران البرز در تامین قطعات صنایع فولادی با یک سوم قیمت

باشگاه آلومینیوم: شرکت آلومینیوم کاران البرز به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت ریخته‌گری آلومینیوم، توانسته است با تولید قطعات مختلف صنعتی با قیمتی کمتر از قیمت‌ نمونه‌های‌ مشابه خارجی و با کیفیتی قابل قبول، بخشی از نیاز صنایع فولادی را تامین کند.

یکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت 11:32

باشگاه آلومینیوم- صنعت ریخته‌گری جزو صنایع مادر به شمار می‌آید که نقش مهم آن در فرایند تولید انواع محصولات و اقتصاد کشور قابل انکار نیست اما متاسفانه فعالان این صنعت در مسیر رشد خود با موانعی مانند عدم حمایت‌ سازمان‌های دولتی، محدودیت‌های انرژی و عدم ارائه تسهیلات مواجه هستند که این مشکلات نه‌تنها اثرات منفی بر فعالیت ریخته‌گران داشته‌اند، بلکه بر تمام صنایع وابسته به صنعت ریخته‌گری تاثیر‌گذار بوده‌ است؛ همچنین نکته حائز اهمیت این است که این موانع باعث کند شدن حرکت تولیدکنندگان و دشوار شدن تولید شده‌ است. شرکت آلومینیوم کاران البرز به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت ریخته‌گری آلومینیوم، توانسته است با تولید قطعات مختلف صنعتی با قیمتی کمتر از قیمت‌ نمونه‌های‌ مشابه خارجی و با کیفیتی قابل قبول، بخشی از نیاز صنایع فولادی را تامین کند؛ حبیب‌ اله کوچک‌نیا، مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاران البرز گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه متن کامل آن را خواهید خواند:

در ابتدا توضیحاتی در خصوص تاریخچه شرکت آلومینیوم کاران البرز و زمینه فعالیت آن ارائه بفرمایید.

شرکت آلومینیوم کاران البرز فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ در زمینه ریخته‌گری آلومینیوم، به روش‌های ریژه و دایکست آغاز کرد اما در کنار آن ما در زمینه ریخته‌گری چدن، تولید و مونتاژ گیربکس‌های فشار قوی و متوسط برای صنعت برق، بومی‌سازی برخی قطعات وارداتی مانند جک‌های هیدرولیک، کنتاکت پدهای مسی، اسلایدگیت‌ها و… برای صنایع فولادی نیز مشغول به فعالیت هستیم. گفتنی است که با بومی‌سازی این قطعات در داخل، موفق به جلوگیری از خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور شدیم؛ از مزایای دیگر تولید این قطعات می‌توان به کاهش هزینه‌های شرکت‌های فولادی به سبب قیمت پایین‌تر این قطعات نسبت به نمونه مشابه خارجی و دسترسی آسان‌ و سریع‌تر به تجهیزات اشاره کرد. به عنوان مثال اگر میزان درآمد مجموعه از فروش این قطعات در سال گذشته بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال بود، برای واردات این قطعات از سایر کشورها، حتی ترکیه که کمترین فاصله تا ایران را دارد باید حدود سه برابر مبلغ درآمد شرکت هزینه صرف می‌شد. به همین دلیل شرکت آلومینیوم کاران البرز با هدف کاهش وابستگی به واردات و ارتقای صنعت کشور، به تولید این قطعات با یک سوم قیمت تمام شده محصولات خارجی پرداخت.

در رابطه با عملکرد شرکت آلومینیوم کاران البرز در زمینه تولید و فروش محصولات در سال ۱۴۰۱ و چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه بفرمایید.

همان طور که ذکر شد این شرکت اقداماتی در زمینه تولید قطعات مورد نیاز صنایع فولادی انجام می‌د‌هد؛ با توجه به نیاز بازار و تقاضای دائمی صنایع فولادی به این محصولات، خوشبختانه در زمینه تولید و فروش با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم اما در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که برخی عوامل حاشیه‌ای که از حیطه اختیارات تولیدکنندگان خارج هستند، باعث بروز چالش‌هایی در مسیر تولید شده و در نهایت تاثیر خود را بر میزان فروش شرکت‌ها می‌گذارند. همچنین این مشکلات باعث می‌شوند تا تولیدکنندگان قدرت مانور خود را از دست داده و علی‌رغم تقاضای بالای محصولات، امکان بهره‌مندی از تمام توان تولیدی خود را نداشته باشند. گفتنی است که شرکت آلومینیوم کاران البرز نیز در مسیر تولید با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است اما هم در سال گذشته و هم در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، میزان عرضه‌وتقاضا برای محصولات مناسب بوده است. لازم به ذکر است که ۲۰ درصد ظرفیت مجموعه به تولید قطعات آلومینیومی برای صنایع خودروسازی اختصاص یافته است؛ به همین دلیل با رشد این صنایع، میزان تقاضا برای محصولات ما روند صعودی به خود می‌گیرد.

در حال حاضر فعالان صنعت ریخته‌گری در کشور با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

باید گفت که اکنون تمام تولیدکنندگان با چالش‌هایی مانند نوسان شدید قیمت‌ها، رشد نرخ تورم، محدودیت‌های انرژی، عدم حمایت‌ سازمان‌های دولتی، عدم اعطای مشوق‌‌های تولیدی و تسهیلات بانکی، مسائل مالیاتی و بیمه و بروکراسی‌های اداری طولانی مواجه هستند. به همین دلیل در این شرایط صنعتگران امکان برنامه‌ریزی برای آینده تولید را نداشته و قدرت رقابت‌پذیری خود را از دست خواهند داد زیرا آن‌ها امکان اتخاذ راهبرد‌هایی برای حل مشکلات و یا افزایش بهره‌وری را ندارند. به عنوان مثال اگر تولیدکنندگان قراردادی با مشتریان خود برای تولید محصول منعقد کرده و در قیمت توافق شده ۱۰ درصد تغییر قیمت را هم در نظر بگیرند، متاسفانه به دلیل زمان طولانی طراحی، ساخت و تحویل محصول به مشتری و همچنین نوسان شدید قیمت‌ها در بازار، امکان تولید آن با قیمت مشخص شده در قرارداد را نخواهند داشت.

همچنین علی‌رغم اینکه مسئولان وعده‌های فراوانی در خصوص حمایت از تولید و تولیدکنندگان می‌دهند، در حال حاضر دو سال است که اعطای وام و تسهیلات به صنعتگران عملا قطع شده و تمام وعده‌ها در حد شعار باقی مانده است. از سوی دیگر بانک‌ها نیز با در نظر گرفتن شرایط دشوار جهت اخذ وام، به پیچیده‌تر شدن مشکلات دامن زده‌اند؛ به عنوان مثال الزام معدل متناسب حساب وام‌گیرنده با مبلغ وام، یکی از این شروط است اما اگر تولیدکنندگان سرمایه بالایی در اختیار داشتند، نیازی به صرف زمان و اخذ وام نبود.

محدودیت‌های انرژی یکی از چالش‌های مهم دیگر تولیدکنندگان در مسیر تولید است که در حال حاضر برای جبران کسری برق شبکه خانگی، واحد‌های صنعتی به طور متوسط دو روز در هفته با قطعی برق مواجه هستند اما این مشکل در اینجا خلاصه نشده و در روز‌های دیگر هفته نیز بدون اطلاع قبلی، برق واحد‌های صنعتی به یک‌باره قطع می‌شود؛ به همین دلیل باید گفت که عدم مدیریت صحیح منابع و پیش‌بینی مشکلات و عدم اولویت‌بندی صنایع حساس برای اطلاع‌رسانی قطعی برق، تاثیرات منفی زیادی بر روند فعالیت تولیدکنندگان بخش خصوصی داشته است زیرا قطعی ناگهانی برق به ماشین‌آلات و ملزومات خط تولید آسیب زده و خسارات مالی هنگفتی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. باید اذعان کنم که صنایع و واحد‌های تولیدی توان مشخصی دارند که اگر سازمان‌های دولتی به سنگ‌اندازی‌های خود ادامه دهند، صنعت کشور مجبور به پرداخت تاوان سنگینی می‌شود؛ در صورتی که اگر این چالش‌ها در مسیر تولید وجود نداشته باشند، تولیدکنندگان می‌توانند صنعت را در مسیر درست هدایت کرده و باعث ارتقای آن شوند.

فعالان صنعت ریخته‌گری چه راهبرد‌هایی را برای رفع موانع و مشکلات مسیر تولید اتخاذ کرده‌اند؟

مجددا تاکید می‌کنم که به دلیل مشکلات فراوان و غیرقابل‌ پیش‌بینی مسیر تولید که ناشی از تصمیمات خلق‌الساعه هستند، تولیدکنندگان امکان اتخاذ راهبرد‌های پیشگیرانه را ندارند و به ناچار باید به فراخور زمان و مشکل پیش ‌آمده به مدیریت بحران بپردازند. به همین دلیل ممکن است در برخی موارد، صنعتگران نتوانند اقدامات موثری انجام داده و در آینده با مشکلات بیشتری مواجه شوند؛ در صورتی که یکی از مولفه‌های اصلی رشد تولید، برنامه‌ریزی و تعیین اهداف است.

ارزیابی شما در خصوص وضعیت صنعت‌ ریخته‌گری در داخل در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته و کشور‌های همسایه چیست؟

خوشبختانه صنعت ریخته‌گری ایران در مقایسه با کشور‌های همسایه در وضعیت خوبی قرار داشته و تولیدکنندگان داخلی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار هستند اما اگر ما به دنبال رقابت با کشور‌های توسعه‌یافته و پیشی گرفتن از آن‌ها هستیم، باید اقداماتی در خصوص رفع مشکلات صنعتگران انجام دهیم تا آن‌ها تمرکز خود را به جای حل مشکلات، روی فرایند تولید و رشد صنعت ریخته‌گری قرار دهند. متاسفانه باید اذعان کنم که مشکلات مسیر تولید باعث شده‌ تا نتوانیم از دانش نیروی جوان بهره ‌ببریم و شاهد بیکاری ساختاری باشیم که افراد به جای تولید، تمایل به فعالیت در مشاغل کاذب و آسان دارند. به همین دلیل در حال حاضر یکی از چالش‌های بزرگ صنعت کشور، کمبود نیروی انسانی است؛ اگر شرایط بر همین روال ادامه یابد، بی‌شک صنعت نیز مانند جمعیت کشور روبه فرسودگی خواهد رفت. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق و ورود نیروی‌های تازه نفس به صنعت، باید اقدامات لازم برای فراهم کردن شرایط کاری مطلوب و ایجاد انگیزه در بین افراد انجام شود در غیر این صورت نیروی جوان و خلاق، جایگزین نیروی قدیمی برای به‌روزرسانی دانش و فرایند‌های تولید نمی‌شود. ناگفته نماند که جریانات اجتماعی نیز در شکل‌گیری تفکر نیروی جوان برای انتخاب مشاغل کاذب بی‌تاثیر نبوده است زیرا روزانه شاهد هستیم که برخی افراد سودجو با دادن وعده‌های فراوان از اعتماد و سرمایه افراد سواستفاده می‌کنند. در صورتی که اگر دانش افراد در مسیر تولید صرف شود، بی‌شک آینده بهتری در انتظار آن‌ها و صنعت کشور خواهد بود؛ به همین دلیل مسئولان امر باید اقدامات جدی برای مقابله با رواج شغل‌های کاذب و رفع مشکلات معیشتی مردم را انجام دهند.

افزایش میزان تولید شمش آلومینیوم در کشور، چه تاثیری بر فعالیت صنایع پایین‌دستی و قیمت تمام شده محصولات دارد؟

بی‌شک دسترسی آسان به مواد اولیه، منجر به این خواهد شد که قیمت آن‌ها‌ نوسان کمتری در بازار داشته باشد و این موضوع به نفع تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی است زیرا آن‌ها امکان کنترل هزینه‌های مربوط به خرید مواد اولیه که بخش اعظم هزینه‌های تولید را دربرمی‌گیرند، دارند. با کنترل هزینه‌های خرید مواد اولیه، قیمت تمام شده محصولات نیز به ثبات رسیده و مشتریان می‌توانند بدون نگرانی از نوسان شدید قیمت‌ها، محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنند؛ به همین دلیل افزایش میزان تولید شمش آلومینیوم در داخل، می‌تواند موضوعی نویدبخش برای صنعت و اقتصاد کشور باشد.

در حال حاضر با توجه به تنش‌های ژئوپلیتیکی کشور‌های روسیه و اوکراین و تحریم شرکت روسال روسیه، پیش‌بینی شما از قیمت آلومینیوم در بازار‌های جهانی چیست؟

متاسفانه جنگ، باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای صنعت، اقتصاد و مردم در سراسر جهان می‌شود و اگر کشوری به سبب وجود تحریم‌ها موفق به تولید محصول و رفع تقاضای بازار‌های جهانی نشود، تمام کشور‌هایی که وابسته به این محصول هستند تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. به همین دلیل هم کشور تولیدکننده در روند تولید خود با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود و هم سایر کشور‌ها باید به دنبال راه‌های جایگزین گران‌تر برای رفع نیاز خود باشند. در نتیجه با کاهش عرضه شمش آلومینیوم در بازار‌های جهانی، به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت آن در آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت.

شرکت آلومینیوم کاران البرز در زمینه برندسازی چه اقداماتی را انجام داده است؟

طبیعتا تمام واحد‌های تولیدی به دنبال توسعه فعالیت‌های خود و عرض‌اندام در بازار‌های جهانی هستند که تحقق این امر با توجه به شرایط موجود، برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک‌مقیاس کمی دشوار است اما شرکت آلومینیوم کاران البرز با عزمی راسخ و تولید قطعات مورد نیاز صنایع فولادی، به دنبال گسترش بازار‌های هدف خود و رفع نیاز سایر کشور‌هاست. گفتنی است که این شرکت انجام اقداماتی در خصوص افزایش کیفیت محصول را هزینه‌‌‌ای اضافه تلقی نکرده و آن را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده می‌داند؛ به همین دلیل تولید محصولات باکیفیت بهترین گزینه برای مطرح کردن برند تجاری و جذب بیشتر مشتریان است. علاوه‌براین ارائه خدماتی در زمینه فروش و پس از فروش محصولات در دستور کار شرکت آلومینیوم کاران البرز قرار دارد؛ به طوری که قطعات خودرویی آلومینیومی این شرکت، گارانتی ۷۲۰ روزه تعویض و سایر محصولات متناسب با عمر مفید خود، گارانتی لازم را دارند.

با توجه به چالش محدودیت‌های انرژی، آیا امکان تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در افق ۱۴۰۴ وجود دارد؟

با توجه به اینکه تولید آلومینیوم اولیه به انرژی برق بالایی نیاز دارد، با در نظر گرفتن توان نیروگاهی کشور در این زمینه باید گفت که دستیابی به این هدف دشوار خواهد بود زیرا سرمایه‌گذاری‌های لازم برای ساخت نیرو‌گاه‌های جدید و حفظ نیروگاه‌های قدیمی از سوی دولت صورت نگرفته است. به همین دلیل باید از امروز سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، احداث نیروگاه‌های برق جدید، بهینه کردن نیروگاه‌های قدیمی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات برای کاهش مصرف انرژی انجام شود. لازم به ذکر است که واحد‌های تولیدی به دلیل حفاظت از محیط زیست و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، تمایل به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارند اما به دلیل هزینه‌های بالای احداث نیروگاه‌ها و عدم اعطای تسهیلات توجیه‌پذیر، گام‌های موثری در این زمینه برنداشته‌اند.

شرکت آلومینیوم کاران البرز چه چشم‌اندازی را برای خود ترسیم کرده است؟

در سال‌های ابتدایی فعالیت شرکت آلومینیوم کاران البرز، ما به دنبال تثبیت جایگاه خود در بازار‌های داخلی بودیم که خوشبختانه با اتخاذ راهبرد‌های کاربردی موفق به عملی کردن آن شدیم اما در فاز بعدی همان طور که ذکر شد، به دنبال حضور در بازار‌های صادراتی و رفع نیاز کشور‌های همسایه به قطعات ریختگی آلومینیومی هستیم.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 908

ثبت نظر

ارسال