Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 23 دقیقه

تکمیل زنجیره ارزش آلومینیوم و مس در سال ۹۹

نیاز به بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری

تکمیل زنجیره ارزش آلومینیوم و مس در سال ۹۹

باشگاه آلومینیوم: یکی از برنامه‌های اساسی وزارت صنعت در سال ۹۹ سال موسوم به سال “جهش تولید”، توسعه معادن و صنایع معدنی با تأکید بر نقشه راه معدن است و در همین راستا، پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات مس و آلومینیوم با اعتباری حدود یک میلیارد دلار و ۵۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده است.

دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 ساعت 10:15

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از معدن ۲۴، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ۴۰ برنامه در قالب هفت محور در سال “جهش تولید” و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب تعریف کرده که محور سوم آن شامل پنج برنامه در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی با اجرای نقشه راه است.

پنج برنامه یادشده شامل توسعه فعالیت‌های اکتشافی، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، تکمیل زنجیره ارزش فلزات (مس و آلومینیوم)، تجهیز و نوسازی معادن کشور و توسعه پایگاه ملی داده‌های علوم زمین است.

در راستای برنامه نخست، یعنی توسعه فعالیت‌های اکتشافی ۶ هدف شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی در کشور بر اساس زون‌های ساختاری، پهنه‌ها و اولویت‌های اکتشافی به میزان ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع، تکمیل چرخه ژئوفیزیک خطی به میزان ۱۵۰ هزار کیلومتر خطی، تولید اطلاعات پایه زمین شناسی حداقل ۵۰ ورقه، تجمیع اطلاعات و استاندارد سازی اطلاعات اکتشافی، انجام ژئوفیزیک زمینی به میزان ۴۰ هزار نقطه (ایستگاه) و انجام ۱۰۰ هزار متر حفاری در نظر گرفته شده که چهار هدف نخست با مجری‌گری سازمان زمین شناسی و دو مورد آخر با اجرای ایمیدرو است.

اهداف پیش‌بینی شده در راستای پروژه دوم، یعنی احیا فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، شامل فعال‌سازی حداقل ۱۵۰ معدن و تکمیل پلنت‌های صنعتی و نیمه صنعتی با مجری گری ایمیدرو (شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران) است.

اما برای پروژه سوم یعنی تکمیل زنجیره ارزش فلزات (مس و آلومینیوم) سه هدف اصلی تحقق اهداف مندرج در نقشه راه معدن در حوزه فلزات اساسی، تکمیل صنایع پایین دست و حلقه‌های مفقوده با ارزش افزوده بالا و آغاز مطالعه فلزات مانند لیتیوم و نیکل با اجرای معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه پیش‌بینی شده است که بودجه مورد نیاز برای اجرای این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار و محل اعتبار آن از منابع داخلی و فاینانس پیش‌بینی شده است.

 

تعداد بازدید : 930

ثبت نظر

ارسال