Fa En سه شنبه 28 فروردین 1403 ساعت 20 و 13 دقیقه

آلیاژهای آلومینیومی جدید ریوتینتو و چرخ‌های سبک‌وزن خودرو

آلیاژهای آلومینیومی جدید ریوتینتو و چرخ‌های سبک‌وزن خودرو

باشگاه آلومینیوم: شرکت ریوتینتو آلکان آلیاژ آلومینیومی جدید ALTM خود را برای صنعت خودروسازی به بازار عرضه کرده است. هدف از عرضة آلیاژ فوق، ساخت چرخ خودروی سبک وزن است.

سه شنبه 4 تیر 1398 ساعت 22:37

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از هوشمندنیوز، به‌گفتة کارشناسان این شرکت، آلیاژ آلومینیومی جدید، مستحکم‌تر از آلیاژهای آلومینیومی معمولی و ازطرفی سبک‌وزن‌تر است، لذا خودروی جدید ایمنی بیشتری خواهد داشت، ازطرفی آلایندگی در اثر  COتولیدشده توسط خودرو کاهش می‌یابد. این آلیاژ مستحکم و سبک‌وزن از سری آلیاژهای آلومینیومی سری 3XX است، از مزایای آلیاژ فوق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طراحی منحصربه‌فرد چرخ خودرو و شکل ظاهری چرخ: در چرخ‌های جدید، مانور بالای حرکت خودرو به‌همراه کاهش ساییدگی چرخ‌ها فراهم خواهد شد.
  • استفاده از این آلیاژ، وزن چرخ را تا ۷ درصد کاهش و لذا بهره‌وری انرژی خودرو را افزایش خواهد داد.
  • آلیاژ جدید، 20-15 درصد مستحکم‌تر از آلیاژ A356/2 معمول به‌کاررفته در چرخ است.
  • استفاده از این آلیاژ تولید را آسان و مقرون‌به‌صرفه می‌سازد.
  • به‌راحتی می‌توان از این آلیاژ در فرآیندهای ریخته‌گری در دسترس استفاده کرد، لذا تولیدکنندگان به‌راحتی می‌توانند از دستگاه‌های قدیمی خود برای ریخته‌گری آلیاژ مزبور استفاده کنند.
  • عملیات حرارتی این آلیاژ، آسان‌تر از A356/2 است، چراکه زمان ایجینگ (Aging) آلیاژ جدید دو ساعت کمتر است لذا پتانسیل بالایی برای افزایش تولید وجود دارد.
  • بازیافت آلیاژ جدید آسان‌تر از A356/2 است و تأثیری برروی عمر مفید خودرو ندارد.

هدف شرکت ریوتینتو از تولید آلیاژ جدید، ارتقاء خواص مکانیکی آلیاژ آلومینیومی فعلی بوده است. امکان بازیافت‌ و ریخته‌گری آلیاژ جدید با تجهیزات موجود نیز مدنظر بوده است.

آلیاژ A356/2 با خواص مکانیکی بالا و مورداستفاده در تولید چرخ خودرو و آلیاژ A357/2 با کاربرد در مواردی که نیاز به آلیاژ با استحکام بالا وجود دارد مثل صنعت هوا-فضا، دو آلیاژی هستند که در صنعت ریختگی بیش از سایر آلیاژها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دو آلیاژ، دارای استحکام نسبتاً بالایی بوده و مقاومت به خوردگی بسیار عالی دارند.

در تولید آلیاژ جدید، موادی به آلیاژ اضافه شده تا از تولید فازهای B و π جلوگیری شود. درنتیجه نسبت استحکام به انعطاف‌پذیری آلیاژ بهبود می‌یابد.

برای مثال در آلیاژ 357/1، با توجه به درصد بالای منیزیم، طی مرحلة جامدسازی فاز Pi تشکیل شده و درصدی از منیزیم را جذب می‌کند، لذا رسوب mg2si کمتری تولید می‌شود؛ درنتیجه به‌منظور بهبود نسبت استحکام به انعطاف‌پذیری در آلیاژ، افزودنی منگنز استفاده می‌شود تا فاز آهن تشکیل‌شده را تغییر دهد، منگنز به‌عنوان افزودنی جهت تغییر فاز از B به A مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌گفتة کارشناسان شرکت ریوتینتو، می‌توان آلیاژ جدید را برای تولید سایر قطعات خودرو نیز استفاده کرد.

ازنظر بازیافت‌پذیری نیز، می‌توان این آلیاژ را بارها و بارها به شکل اولیه یعنی ALTM تبدیل نمود. این بدان معناست که می‌توان قطعات آلیاژی را بدون انجام هیچگونه عملیاتی به‌راحتی بازیافت کرد، لذا هزینة بازیابی بسیار کاهش می‌یابد.

 

تعداد بازدید : 1238

ثبت نظر

ارسال