Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 56 دقیقه

به دنبال توسعه بیشتر هستیم

به دنبال توسعه بیشتر هستیم

باشگاه آلومینیوم: مدیر کارگاه قطعه‌سازی نوبخت گفت: خوشبختانه در حال حاضر با رشد تولیدات صنایع خودرو‌سازی، میزان تقاضا برای محصولات ما در بازار مصرف بسیار مناسب است؛ به همین دلیل به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستیم که به ثمر رسیدن آن‌ها موجب افزایش میزان تولیدات و به‌کارگیری افراد بیشتر در خط تولید خواهد شد.

چهارشنبه 18 مرداد 1402 ساعت 14:28

به گزارش باشگاه آلومینیوم محمدتقی شعیر در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، بیان کرد: این کارگاه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ در زمینه تراشکاری پروفیل‌‌های آلومینیومی با مصارف صنعتی، زیر نظر یک مجموعه دیگر آغاز کرد و اکنون به صورت خدماتی با دریافت پروفیل از شرکت‌های طرف قرارداد، مراحل تراشکاری و ماشین‌کاری را روی محصول انجام داده و آن را به مشتریان تحویل می‌دهد.

وی در خصوص چالش‌هایی که در مسیر تولید با آن روبه‌رو هستند، مطرح کرد: متاسفانه نزدیک به یک سال است که به دلیل تغییر گرید مواد اولیه توسط شرکت‌های طرف قرارداد، آلیاژ پروفیل‌ها تغییر کرده‌ است و این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای ما در زمینه ماشین‌کاری شده است. به طوری که کیفیت محصولات و میزان بهره‌وری بسیار افت پیدا کرده و از طرفی میزان مصرف ابزار‌آلات برای تراشکاری پروفیل‌ها بسیار افزایش یافته است. یکی از دلایلی که احتمال می‌دهیم باعث شده تا مشتریان نوع آلیاژ مواد اولیه را تغییر دهند، جلوگیری از ایجاد مشکل در زمان مونتاژ و جوش دادن قطعات به یکدیگر است اما در کنار آن هدف کاهش قیمت تمام شده محصول نیز می‌تواند یکی از عوامل تاثیر‌گذار باشد. لازم به ذکر است که پروفیل‌هایی که این مجموعه تراشکاری آن‌ها را بر عهده دارد، در ساخت قطعات خودرویی کاربرد دارند.

مدیر کارگاه قطعه‌سازی نوبخت در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از مشتریان به جای خرید نقدی تمایل به خرید اعتباری محصولات دارند. علاوه‌براین یکی از چالش‌های دیگری که تمام صنایع با آن روبه‌رو هستند، کمبود نیروی انسانی است که این واحد تولیدی نیز از این موضوع مستثنی نیست؛ در صورتی که این صنعت به تخصص بسیار بالایی نیاز ندارد و افراد با گذراندن یک دوره آموزشی می‌توانند مشغول به فعالیت شوند. متاسفانه در حال حاضر افراد جوان تمایلی به فعالیت در واحد‌های صنعتی ندارند به طوری که نه نیروی متخصص و نه نیروی کار معمولی برای فعالیت، به این کارگاه مراجعه نمی‌کنند. لازم به ذکر است که در کارگاه قطعه‌سازی نوبخت، ۶ نفر مشغول‌ به‌کار هستند اما با توجه به شرایط و میزان تقاضای مشتریان، امکان جذب چهار تا پنج نفر و اضافه کردن یک شیفت کاری دیگر هم وجود دارد.

جای خالی ماشین‌آلات باکیفیت

شعیر در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، تصریح کرد: بخشی از ماشین‌آلات تراشکاری مانند دستگاه‌های «CNC» در داخل بومی‌سازی شده‌اند اما باید اذعان کرد که کیفیت و بهره‌وری ماشین‌آلات ایرانی به پای ماشین‌آلات اروپایی نمی‌رسد. به همین دلیل برخی تولیدکنندگان برای به‌روزرسانی خط تولید به دنبال واردات ماشین‌آلات خارجی هستند اما با توجه به شرایط دشوار واردات و نوسان شدید نرخ ارز، این امر امکان‌پذیر نیست. متاسفانه حتی قیمت ماشین‌آلات دست دوم خارجی هم بسیار بالاست؛ به عنوان مثال قیمت یک دستگاه‌ دست دوم «CNC» وارداتی، سه میلیارد تومان است. در حال حاضر کشور‌های اروپایی و کشور‌های چین و تایوان در زمینه تولید ماشین‌آلات تراشکاری باقدرت عمل‌کرده‌اند اما باید گفت که کیفیت ماشین‌آلات اروپایی بسیار بالاتر است. در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که بعد از ماشین‌آلات، ابزار‌های تراش بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی در کیفیت محصول دارند اما متاسفانه اکنون بازار از محصولات چینی بی‌کیفیت اشباع شده است؛ به عنوان مثال اگر یک مته اروپایی امکان تراشکاری ۱۰ هزار قطعه را داشته باشد، مته‌های چینی شاید امکان تراشکاری دو هزار قطعه را هم نداشته باشند و کیفیت باربرداری آن‌ها بسیار پایین است. متاسفانه حتی ابزار‌آلاتی که عنوان می‌شود میزان کبالت مناسبی دارند، از کیفیت و کارایی لازم برخوردار نیستند؛ گفتنی است که کبالت باعث افزایش میزان سختی ابزار می‌شود. نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت، قیمت این ابزار‌آلات است که به طور چشمگیری افزایش یافته است.

وی با اشاره به سایر مشکلات تولیدکنندگان، اظهار کرد: محدودیت‌های انرژی، یکی از موانع اصلی صنعتگران برای ادامه مسیر تولید و توسعه فعالیت‌ها است. به طوری که ما در این کارگاه برای انجام خدمات سفارشات مشتریان، به انرژی برق وابسته هستیم اما در هفته یک روز برق کارگاه به طور کامل قطع می‌شود؛ البته هفته گذشته برق مجموعه به مدت دو روز قطع شد. محدودیت‌های انرژی تنها باعث کند شدن روند تولید، عقب ماندن از برنامه‌ زمان‌بندی و افزایش هزینه‌های واحد‌های صنعتی می‌شود. در گذشته قطعی برق و نوسان آن، باعث وارد شدن خسارات مالی بسیاری به ابزارآلات و دستگاه‌های مجموعه شد؛ به عنوان مثال با قطعی برق و خاموش شدن دستگاه‌، تیغه الماس ماشین آسیب دید و ما مجبور به تعویض آن شدیم؛ همچنین چندین بار به دلیل نوسان برق، دستگاه‌های کارگاه آسیب دیده و ازکارافتادند.

ریتم صعودی تقاضا در بازار مصرف

مدیر کارگاه قطعه‌سازی نوبخت با اشاره به وضعیت بازار مصرف و میزان تقاضا برای محصولات، تصریح کرد: همان طور که ذکر شد، محصولات این کارگاه در صنایع خودروسازی کاربرد دارند؛ به همین دلیل رشد و توسعه این صنایع تاثیر مستقیمی بر میزان تولیدات ما دارد. خوشبختانه در دو سال اخیر با افزایش میزان تولید صنایع خودروسازی، میزان تقاضا برای محصولات ما نیز مناسب بوده است. همچنین به دلیل عدم واردات این قطعات و نبود تولیدکنندگان غیرمجاز در این زمینه، تولیدکنندگان داخلی در شرایط مناسبی قرار دارند. در نتیجه اگر شرایط بر همین روال ادامه پیدا و میزان تولیدات صنایع خودرو‌سازی افزایش یابد، آینده خوبی در انتظار فعالان این صنعت خواهد بود. لازم به ذکر است که این مجموعه تنها توانایی تراشکاری یک قطعه مشخص را نداشته و می‌تواند با توجه به نیاز بازار و مشتریان، در زمینه تراشکاری انواع قطعات آلومینیومی و سایر فلزات به فعالیت بپردازد.

شعیر در پاسخ به این سوال که هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در افق ۱۴۰۴ چه تاثیر بر صنایع پایین‌دستی آلومینیوم دارد، گفت: همان طور مطرح شد، این کارگاه پروفیل را به صورت آماده دریافت می‌کند و خود به صورت مستقیم مشغول به تولید نیست اما به طور کلی این موضوع برای تولیدکنندگان مفید فایده بوده و باعث برقراری تعادل در نظام عرضه‌و‌تقاضا و کنترل قیمت مواد اولیه می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت و توان تولیدی خود را افزایش داده و با گسترش بازار‌های هدف، از رقبا پیشی بگیریم. به همین دلیل اقداماتی مانند توسعه مساحت کارگاه و خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید را دستور کار قرار داده‌ایم؛ متقابلا با افزایش میزان تولیدات، تعداد افراد مشغول در این کارگاه به ۴۰ تا ۵۰ نفر افزایش خواهند یافت. علاوه‌براین برای مطرح کردن بیش از پیش برند تجاری خود و افزایش کیفیت محصولات، به دنبال راه‌اندازی سایت در فضای مجازی، پیاده‌سازی مدیریت‌های منابع انسانی و کنترل کیفی در مجموعه، طبق آخرین الگو‌های ارائه شده هستیم.

 

تعداد بازدید : 1030

ثبت نظر

ارسال