Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 14 و 45 دقیقه

یورش برای ضربه فنی دلالان آلومینیوم

یورش برای ضربه فنی دلالان آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: عدم شفافیت در قیمت‌گذاری و حجم خرید و فروش،‌ معضلی بوده که چندین سال گریبان صنعت آلومینیوم کشور را گرفته است و فسادهای بسیاری در پس معاملات رخ می‌داد که مسئولان به این فکر افتادند با عرضه‌های صادراتی این فلز سفید به سمت شفافیت معاملات حرکت کنند.

چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 ساعت 10:48

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از گسترش نیوز، ‌بزرگ‌ترین مزیت عرضه‌های صادراتی این است که محصول اجازه ورود موقت به داخل کشور را داشته باشد، در واقع از درب کارخانه به سمت تولیدکننده پایین دست روانه شود، مواد اولیه لازم و کافی در صنعت وجود داشته باشد و به شرط صادرات، محصول با قیمت تعدیل شده در اختیار مصرف‌کننده داخلی قرار گیرد.

آریا صادق نیت حقیقی اظهار داشت: بزرگ‌ترین مزیت صادرات فلزات به خصوص آلومینیوم از طریق بورس کالا شفافیت در معاملات بوده و در واقع طرف گیرنده و فرستنده مشخص است و با یک نرخ معلوم خرید و فروش صورت می‌گیرد. با شفاف شدن معامله، واسطه‌ها به طور طبیعی حذف می‌شوند و اتفاقات غیر معمولی که در پس این معاملات انجام می‌شد نیز با عرضه‌های صادراتی از بین می‌رود. با این وجود چندین سال از این قضیه به دور بودیم و صادرات بورسی در حوزه آلومینیوم انجام نمی‌گرفت.

وی افزود: پیش از این تولیدکنندگان مواد اولیه آلومینیوم و صادرکننده این محصول ترجیح می‌دادند که با دست باز، آسوده و فقط تحت نظر خودشان معاملات صورت گیرد و معمولا کسی به دنبال مقوله پاسخ دادن به دیگران نمی‌رود، در واقع تمایل دارند به صورت شخصی محصولات خود را مورد معامله قرار دهند. این اتفاق در فروش‌های معمولی بورس کالا نیز به وفور دیده می‌شد و عرضه‌کننده‌ها ترجیح می‌دادند به هر نحوی که شده محصول خود را خارج از بورس بفروشند، اکنون مدت زیادی نیست که شرکت‌های تولیدی به صورت مرتب در بورس کالا محصولات خود را عرضه می‌کنند.

باید تمام معاملات در تالار شیشه‌ای رقم بخورد

دبیر کل سندیکای صنایع آلومینیوم تصریح کرد: با این وجود اما همچنان جسته و گریخته معاملات خارج از بورس نیز انجام می‌شود، به هر حال وضعیت به سمتی می‌رود که تمام معاملات در تالار شیشه‌ای بورس رقم بخورد و عملکردها شفاف باشد و به دنبال آن نیز صادرات هم وضعیت منظم‌تری داشته باشد، ناگفته نماند که در حال حاضر فقط یکی از تولیدکنندگان وارد عرصه رقابت صادرات در میادین بورسی شده که آن هم تولیدکننده جدید به نام سالکو است که هنوز بازارهای جهانی را متوجه خود نساخته و از این طریق در حال فروش خارجی محصول است.

نیت حقیقی ابراز کرد: سایر تولیدکننده‌ها تا الزامی نباشد و اجباری صورت نگیرد تمایلی برای عرضه در تالار صنعتی ندارند و متاسفانه عدم عرضه در بورس و فروش در بازار آزاد موجب بروز فسادهای بسیاری می‌شود که طی سال‌های گذشته به کرات شاهد معاملات فاسد در بازار آزاد بوده‌ایم و اعداد و ارقام غیر واقعی گزارش می‌شد، چه بسا در پشت پرده چه پول‌های کلانی رد و بدل می‌شد که در این بین چندین شرکت صوری و کاغذی توسط واسطه‌ها تشکیل شد. سود از حساب تولیدکننده‌ها خارج شد و به واسطه‌ها و افراد سودجو رسید که عرضه در بورس کالا می‌تواند مانع از بروز و تکرار چنین اتفاقات ناخوشایندی باشد.

وی ادامه داد: عرضه در بورس کالا می‌تواند برای تولیدکنندگان داخلی مزیت دیگری نیز داشته باشد، به عبارت بهتر شفافیت قیمت صادراتی را در پی داشته باشد و با مشخص شدن قیمت محصول صادراتی انتظار متعادل شدن نرخ‌های داخلی را به پایان می‌رساند، قیمت‌های داخلی و خارجی به یک تناسب عقلانی و منطقی برسند و شاهد این موضوع نباشیم که محصول با اختلاف قیمت ۱‍۰ دلار بیشتر از نرخ خارجی به دست صنعتگر داخلی برسد. میزان استقبال از محصولات صادراتی عرضه شده در بورس کاملا به نوع عرضه و مزایایی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، بستگی دارد.

مشتریان اعتماد خود را نسبت به بورس کالا از دست داده‌اند

نیت حقیقی تاکید کرد: زمانی که عرضه‌کننده نرخ کرایه حمل محصول توسط کشتی را با تحویل درب کارخانه را یکسان در نظر می‌گیرد در نتیجه اعتماد مشتریان نیز ناخودآگاه کم می‌شود و این موضوع از میزان استقبال می‌کاهد. عرضه‌کننده در بورس کالا نباید آرزوهای خود را وارد این تالار صنعتی کند بلکه باید با واقعیت معاملات را انجام دهند، باید قیمت پایه مناسبی در نظر گرفته شود و در تالار بورس به روشی که مرسوم است قیمت‌ها بالا و پایین می‌شوند و هرکسی که توانمندتر بود و به بازارهای بین‌المللی دسترسی داشت وارد رقابت می‌شود و محصول مورد نظر را با نرخ بالاتری خریداری می‌کند که در این صورت تولیدکننده کالای خود را با سود بیشتری صادر می‌کند و همچنین صادرکننده مزایایی را کسب می‌کند. اگر ما سود و مقبولیت را از تابلو بورس برداریم انتظار رشد معاملات و استقبال نیز نمی‌توانیم داشته باشیم.

نیت حقیقی یادآور شد: این اتفاقات در حال جریان هستند و مصداق فروش محصولی است که قیمت آن به قدری بالا تعیین شده که کلا مورد توجه و معامله قرار نمی‌گیرد. مشکل دیگری که شاهد آن هستیم، احتساب 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده است که اگر امروز معامله صادراتی انجام شد باید مالیات آن پرداخت شود این در صورتی است که مالیات به هیچ عنوان به صادرات تعلق نمی‌گیرد. این کالا اجازه ورود به داخل ندارد اما باید ارزش افزوده آن پرداخت شود و سپس از اداره دارایی پس بگیرند که موضوع بازپس‌گیری نیز خود برهه زمانی 6 ماهه دارد که این قسمت نیز برای صادرکننده یک هزینه مجزا به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: اندکی کار فروش خارجی دشوار شده و از لطف آن کاسته‌اند و امیدوار هستیم که این شرایط به زودی به یک نظم برسد و قیمت‌ها و عرضه در بورس کالا کاملا شفاف باشد، ورود به داخل را ممنوع نکنند و به شرط صادرات محصول، کالا را اشباع نکنند. به عبارتی مواد اولیه باید در کشور در جریان باشد و به صنایع پایین‌دستی نیز برسد، موجب اشتغالزایی شود و ارزش افزوده در پی داشته باشد. صادرات نیز انجام شود ارزآوری صورت گیرد و در نهایت گواهی صادرات نیز ارائه شود. در واقع محصول اجازه ورود به کشور را نیز داشته باشد. در این صورت است می‌توانیم مدعی باشیم در جهت رشد و جهش تولید و صادرات گام برمی‌داریم در غیر این صورت یک حرکت نمایشی بیش نیست.

دبیر کل سندیکای صنایع آلومینیوم در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با شرایط موجود استقبال چندانی از عرضه‌های صادراتی صورت نگیرد. در واقع سایر صادرکننده‌ها شرایط بهتری را دارند و محصول را می‌توانند با قیمت بهتری نسبت به چیزی که در بورس عرضه می‌شود، بفروشند و انتظار می‌رود تالار صادراتی آینده درخشانی را پیش رو نداشته باشد.

تعداد بازدید : 1214

ثبت نظر

ارسال