Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 22 دقیقه

کاهش پرمیوم بیلت آلومینیوم در بازارهای جهانی

کاهش پرمیوم بیلت آلومینیوم در بازارهای جهانی

باشگاه آلومینیوم: پرمیوم بیلت آلومینیوم در بازارهای مهم جهانی از جمله بازار اروپا، برزیل و تایلند در هفته منتهی به روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ کاهش یافت؛ این در حالی است که پرمیوم بیلت آلومینیوم در بازار ایالات متحده آمریکا، با روند صعودی در بازه زمانی مذکور همراه بود.

چهارشنبه 29 آذر 1402 ساعت 14:1

به گزارش باشگاه آلومینیوم، برخی از منابع آگاه به وضعیت بازار آلومینیوم اعلام کردند که پرمیوم این فلز در بازار اروپا با سرعت کمتری در ماه نوامبر ۲۰۲۳ کاهش را به ثبت رسانده است؛ همچنین مذاکرات تولیدکنندگان بیلت آلومینیوم با مصرف‌کنندگان برای ثبت قراردادهای فروش با موعد تحویل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به پایان رسیده است.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای پرمیوم بیلت آلومینیوم اکستروژن آلیاژی ۶۰۶۳، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر ایتالیا و تحویل در استان برشا، رقم ۳۵۰ تا ۳۹۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پرمیوم ۳۷۰ تا ۳۹۰ دلار در هر تن تعیین شده در تاریخ ۱۷ نوامبر سال ۲۰۲۳ کاهش داشت.

یکی از فعالان بازار در این خصوص عنوان کرد که سرعت کاهش پرمیوم آلومینیوم در بازار اروپا کمتر شده است و کاهش پرمیوم به چنین سطوحی به وضوح برای تولیدکنندگان زیان به همراه خواهد داشت. به گفته این فعال بازار تمام  مشارکت‌کنندگان بخش آلومینیوم در تلاشند موجودی ذخایر انبار این فلز در انبارها کاهش پیدا کند، غافل از اینکه به طور تاریخی سطح ذخایر انبار آلومینیوم در انبارها در این موقع از سال به دلیل کاهش فعالیت واحدهای تولید بیلت آلومینیوم در اروپا بسیار پایین است.

یکی از معامله‌گران بازار آلومینیوم بیان کرد: تولیدکنندگان این فلز در تلاش هستند تا نظر مشتریان را برای ثبت سفارش‌های جدید جلب کنند.

با نزدیک شدن به تعطیلات کریسمس سال میلادی جدید، مذاکرات نهایی برای تحویل بیلت آلومینیوم خریداری شده به پایان رسیده است و انتظار می‌رود بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل کاهش حجم تقاضای مصرف‌کنندگان، زمان اجرای فرایند تعمیر و نگهداری خود را افزایش دهند.

یکی از تولیدکنندگان بیلت آلومینیوم در همین رابطه اعلام کرد: از آنجا که تمام تولیدکنندگان خود را برای تعطیلات کریسمس آماده می‌کنند و پرمیوم‌ها نیز در یک محدوده ثابت نوسان دارند، مذاکرات برای پذیرش پرمیوم‌ها با ارقام ثابت فعلی در حال برگزاری است.

در همین رابطه موسسه «Fastmarkets» ارزیابی هفتگی خود برای پرمیوم بیلت آلومینیوم اکستروژن آلیاژی ۶۰۶۳، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر شمال آلمان با امکان تحویل در منطقه رور را حدود ۳۴۵ تا ۳۹۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که نسبت به پرمیوم ۳۶۰ تا ۳۹۰ دلار در هر تن تعیین شده در تاریخ ۱۷ نوامبر سال جاری میلادی کاهش داشت.

علی‌رغم کاهش پرمیوم‌ها، برخی از منابع از افزایش حجم تقاضا برای بیلت آلومینیوم با نزدیک شدن به پایان سال جاری میلادی خبر دادند. یکی دیگر از معامله‌گران بیلت آلومینیوم در این رابطه اعلام کرد که برخی از مصرف‌کنندگان خواهان ثبت سفارش با پرمیوم ثابت هستند.

پرمیوم بیلت آلومینیوم در اسپانیا نیز در طول ماه دسامبر ۲۰۲۳ با افت حدود ۱۰ دلار در هر تن همراه بوده است. ارزیابی دو بار در یک هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» برای پرمیوم بیلت آلومینیوم اکستروژن آلیاژی ۶۰۶۳، با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی در بنادر اسپانیا رقم ۳۴۰ تا ۳۷۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پرمیوم ۳۵۰ تا ۳۷۰ دلار در هر تن تعیین شده در تاریخ ۱۷ نوامبر سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد. همچنین حجم نقدینگی در بازار اسپانیا همچنان روند افزایشی خود را حفظ کرده و بخش عمده‌ای از معاملات در محدوده پرمیوم مذکور انجام شدند.

برخی از مشارکت‌کنندگان بازار اعلام کردند که پرمیوم‌ها حتی کاهش بیشتری نسبت به ارقام مذکور را به ثبت رسانده‌اند اما به نظر می‌رسد پرمیوم بیلت آلومینیوم در بازار اسپانیا اکنون پس از پشت سر گذاشتن یک روند نزولی طولانی، به یک محدوده ثبات رسیده است.

کاهش حجم تقاضا برای بیلت آلومینیوم در آسیا

پرمیوم بیلت آلومینیوم اکستروژن در بازار تایلند با وجود نقدینگی پایین در بحبوحه کاهش حجم تقاضا برای آن روند نزولی به خود گرفت. بر اساس ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets»، پرمیوم بیلت آلومینیوم آلیاژی ۶۰۶۳ با شرط تحویل در بنادر تایلند با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شد که نسبت به پرمیوم ۲۵۵ تا ۲۶۵ دلار در هر تن ثبت شده در تاریخ ۱۷ نوامبر سال جاری میلادی کاهش داشت. از سوی دیگر فعالان بازار همچنان تمرکز خود را بر روی مذاکرات برای ثبت قراردادهای بلندمدت متمرکز کرده‌اند؛ به همین دلیل نقدینگی در بازار فیزیکی به سطح بسیار پایینی رسیده است.

یکی از مشارکت‌کنندگان بازار اعلام کرد که رقم پیشنهادی برای پرمیوم بیلت آلومینیوم در قراردادهای بلندمدت کاهش یافته و عدد پیشنهادی حدود ۱۳۰ دلار در هر تن ذکر شده است. در ادامه یکی از فعالان بازار بیان کرد که حجم تقاضای کلی برای بیلت آلومینیوم نزولی است.

طبق اعلام اتحادیه صنایع تایلند (FTI) شاخص نوسانی صنعتی تایلند علی‌رغم افزایش پس از پنج ماه روند نزولی متوالی در نوامبر سال ۲۰۲۳، در حالت کاهشی قرار دارد و رقم این شاخص در وضعیت بهبود حجم فروش و تولید از ۸۸٫۴ در ماه اکتبر به ۹۰٫۹ در دسامبر سال ۲۰۲۳ رسیده است. بر اساس گزارش اتحادیه صنایع تایلند (FTI)، مقدار تولید خودرو در این کشور در ماه اکتبر ۲۰۲۳ با کاهش ۷٫۰۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۲ در بحبوحه کاهش حجم فروش داخلی و کاهش دسترسی به اعتبارات در نظر گرفته شده برای بخش خودرو به ۱۵۸ هزار و ۷۳۴ دستگاه خودرو رسید.

پرمیوم بیلت آلومینیوم در بازار برزیل پس از شنیده شدن شایعاتی در رابطه با ارائه تخفیف بیشتر در صورت واردات به این کشور روند نزولی به خود گرفت. ارزیابی دو بار در یک هفته‌ای موسسه «Fastmarkets» برای بیلت آلومینیوم اکستروژن آلیاژی ۶۰۶۳ و ۶۰۶۰ با شرط تحویل در بنادر اصلی برزیل و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif)، پرمیوم حدود ۳۲۵ تا ۳۴۰ دلار در هر تن در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به پرمیوم ۳۲۵ تا ۳۶۰ دلار در هر تن ثبت شده در تاریخ اول دسامبر سال جاری میلادی حدود ۲۰ دلار در هر تن کاهش را تجربه کرد.

پرمیوم بیلت آلومینیوم در شرایطی که بازار در وضعیت مناسب‌تری قرار داشت، اندکی افزایش را تجربه کرده بود اما در حال حاضر فروشندگان پرمیوم‌های پیشنهادی خود را با تخفیف بسیار بالاتری ارائه می‌دهند؛ با این حال حجم تقاضا برای بیلت آلومینیوم قبل از آغاز تعطیلات سال میلادی جدید روند کاهشی به خود گرفته است.

رقم پرمیوم‌های پیشنهادی بین ۳۲۵ تا ۳۴۰ دلار در هر تن طی دو هفته منتهی به جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ بودند که با این حال هیچ معامله‌ای با این رقم پیشنهادی به نظر می‌رسد گزارش نشده باشد؛ علاوه‌براین، پرمیومی با رقم بیش از ۳۴۰ دلار در هر تن در بازار برزیل در بازه زمانی مذکور پیشنهاد نشد. در عین حال، مذاکرات برای واردات بیلت آلومینیوم به برزیل با پرمیوم کمتر از ۳۰۰ دلار در هر تن همچنان ادامه دارد و تاکنون به نتیجه نرسیده است.

یکی از معامله‌گران بازار آلومینیوم فعال در بازار برزیل اعلام کرد که روند عرضه و تقاضا در بازار این کشور در حال حاضر در وضعیت ضعیفی قرار دارد و با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات سال نو میلادی شرکت‌های تولیدکننده تمایل ندارند سال ۲۰۲۳ را با انبارهای پر به پایان برسانند.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود وضعیت در بازار بیلت آلومینیوم در سال ۲۰۲۴ مشابه سال ۲۰۲۳ باشد؛ با این حال روند تقاضا برای بیلت آلومینیوم در حالت کلی در سال آینده وضعیت باثبات‌تری خواهد داشت.

افزایش جزئی پرمیوم بیلت آلومینیوم در ایالات متحده آمریکا

ارزیابی دو بار در یک هفته‌‌ای موسسه «Fastmarkets»، نشان می‌دهد پرمیوم بیلت آلومینیوم اکستروژن آلیاژی ۶۰۶۳ با شرط تحویل در انبارهای تولیدکنندگان در ایالت‌های غرب میانه آمریکا حدود ۹ تا ۱۰ سنت در هر پوند در روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ تعیین شده است که نسبت به پرمیوم ۸٫۵ تا ۱۰ سنت در هر پوند ثبت شده در تاریخ اول دسامبر سال جاری میلادی کاهش را تجربه کرد.

بازار فیزیکی آمریکا در دو هفته منتهی به روز جمعه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ در حالت رکود قرار داشت و پرمیوم پیشنهادی در برخی از معاملات بیلت آلومینیوم حدود ۹ تا ۱۰ سنت در هر پوند گزارش شد. برخی از فعالان بازار، پرمیوم پیشنهادی مناسب برای بازار فیزیکی آمریکا را ۱۰ تا ۱۲ سنت در هر پوند ارزیابی کرده و در ادامه بیان کردند که هر رقم پیشنهادی کمتر از این اعداد باعث می‌شود روند معاملات پایداری خود را از دست بدهد.

افزایش اندکی در پرمیوم‌های پیشنهادی بیلت آلومینیوم آمریکا

برخی از منابع اعلام کردند که قراردادهای بلندمدت با موعد تحویل در سال ۲۰۲۴ برای محموله‌های سفارشی بیلت آلومینیوم یا به امضا رسیده یا در مرحله انعقاد قرار دارند و به نظر می‌رسد تغییر چندانی در پرمیوم پیشنهادی تا پایان سال جاری میلادی در بازار فیزیکی آمریکا ایجاد نشود.

منبع: فلزات‌ آنلاین و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»

تعداد بازدید : 584

ثبت نظر

ارسال