Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 38 دقیقه

ژاپن از پروژه تحريم ايران كنار كشيد

ژاپن از پروژه تحريم ايران كنار كشيد

 وزراي خارجه و تجارت ژاپن در جمع خبرنگاران اذعان داشتند كه توكيو و واشنگتن در زمينه تحريم ايران تاكنون به هيچ توافقي دست نيافتند و واردات نفت از ايران را كاهش نخواهند داد.

>

پنجشنبه 4 اسفند 1390 ساعت 6:51

به گزارش هم اندیشی؛ «كوئيچيرو گمبا» وزير خارجه و «يوكيو ادانو» وزير تجارت ژاپن روز سه شنبه اظهار داشتند كه هنوز به هيچ توافقي با واشنگتن درباره اينكه توكيو چه ميزان از واردات نفت ايران را كاهش دهد دست نيافتيم اما ما به دنبال خارج شدن از بخشي از تحريم ها عليه ايران هستيم.
ادانو وزير تجارت ژاپن در اين زمينه گفت: ما با مقامات آمريكا در مورد ايران در ارتباط نزديك هستيم اما اين موضوعي نيست كه در مورد آن به نتيجه مشخصي دست يابيم.
كوئيچيرو گمبا وزيرخارجه ژاپن نيز گفت: تاكنون در مورد ايران به هيچ توافقي دست نيافتيم. پيشنهاد ژاپن ادامه كاهش تدريجي نفت ايران است.
ژاپن سومين مصرف كننده بزرگ نفت جهان است و در حال حاضر به علت ويرانه هاي ناشي از زلزله ماه مارس بيش از گذشته به واردات نفت نياز دارد.
تحريم پيش دستانه اروپا از سوي ايران ركورد قيمت نفت در 9 ماه گذشته را شكست
اعلام قطع صادرات نفت به انگليس و فرانسه طي 2 روز گذشته، قيمت نفت را به بي سابقه ترين ركورد طي 9 ماه گذشته رساند.
در همين رابطه بي بي سي نوشت: اعلام ايران مبني بر قطع صادرات نفت اين كشور به انگليس و فرانسه باعث افزايش بي سابقه قيمت نفت خام طي نه ماه گذشته شد.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، قيمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه به شدت بالا رفت و همچنان اين روند ادامه يافت. بهاي نفت سبك آمريكا با يك دلار و هفتاد سنت افزايش به يكصد و چهار دلار و نود و پنج سنت در هر بشكه رسيد. قيمت نفت برنت درياي شمال نيز با بيست سنت افزايش به يكصد و بيست دلار و بيست و دو سنت در هر بشكه رسيد.
اين در حالي است كه ارقام بالا براي بهاي نفت خام در بازارهاي بين المللي در طول نه ماه گذشته مشاهده نشده بوده است. شاخص هاي سرمايه گذاري در بازارهاي نفتي نشان مي دهد به علت قطع صادرات نفت ايران به فرانسه و انگليس، امروز قيمت نفت سبك آمريكا به بالاتر از يكصد و پنج دلار و چهل و چهار سنت در هر بشكه خواهد رسيد.
«ان تي وي» آلمان نيز در تحليلي به قلم «منفرد بلسكينگ» نوشت: بعد از تصميم ايران مبني بر توقف صادرات نفت به انگليس و فرانسه قيمت نفت در هر بشكه به بالاترين حد خود در نه ماه اخير رسيد.
ان تي وي در ادامه نوشت: به اين ترتيب قطعنامه عليه ايران به تصويب كنندگان آن برگشته و گريبان آنها را مي گيرد. تحريم بانك هاي ايران نيز تاثيري ندارد. هند هزينه واردات نفت خود از ايران را ديگر با دلار آمريكا پرداخت نمي كند بلكه با طلا آن را محاسبه مي كند. انتظار مي رود كه چين نيز اين روند را دنبال كند. اين مسئله محروميت هاي بانكي ايران را برطرف مي كند.
در اين رابطه خبرگزاري فرانسه هم در گزارشي از تهران به قلم فرهاد پولادي نوشت: ايران يك روز پس از توقف فروش نفت خود به فرانسه و انگليس اعلام كرد اگر اتحاديه اروپا به موضع خصمانه خود در قبال اين كشور ادامه دهد، تهران صادرات نفت خود را به كشورهاي اروپايي بيشتري متوقف خواهد كرد. تحليلگران مي گويند اين اقدام ايران افزايش بهاي نفت را در پي خواهد داشت.
بنابر آمارهايي كه آژانس بين المللي انرژي منتشر كرده است ايتاليا سيزده درصد يا صد و هشتاد و پنج هزار بشكه نفت مورد نياز خود را در روز از ايران وارد مي كند، اسپانيا دوازده درصد يا صد و شصت و يك هزار بشكه از نفت مورد نياز خود و يونان نيز سي درصد يا صد و سه هزار بشكه نفت مورد نياز خود را از ايران تامين مي كند. ايران كه پس از عربستان سعودي دومين صادركننده بزرگ نفت اوپك (سازمان كشورهاي صادركننده نفت) به شمار مي رود سه ميليون و پانصد هزار بشكه نفت در روز توليد مي كند كه از اين ميزان دو ميليون و پانصد هزار بشكه از آن را صادر مي كند. هفتاد درصد از صادرات نفت ايران به كشورهاي آسيايي و به ويژه چين و هند مربوط مي شود.
ريانووستي نيز در اين ميان با قاطع خواندن پاسخ تهران به تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا، نوشت: اروپا بايد بين قبول ورشكستگي اقتصادي يا ادامه تحريم يكي را انتخاب كند.
در اين گزارش خاطرنشان شده است: در صورت ادامه روند فعلي در زمينه تحريم هاي يكجانبه نفتي ايران از سوي اروپا، تهران صادرات نفت به كشورهاي اروپايي را به طور كامل متوقف مي كند و اين كشورها حداقل به چند هفته زمان براي خريد نفت از كشورهاي ديگر نياز خواهند داشت.
خبرگزاري روسي به نقل از تحليلگران امور اقتصادي نوشت: هر چند انگليس و فرانسه به ظاهر از توقف صادرات نفت ايران آسيب چنداني نمي بينند، اما يونان كه 35 درصد نفت خود را از جمهوري اسلامي تامين مي كند و با مشكلات بزرگ اقتصادي در مقطع كنوني مواجه مي باشد، مجبور خواهد بود اعلام ورشكستگي كند.
در گزارش خبرگزاري روسي با اشاره به اينكه اتحاديه اروپا در سال 2011 روزانه حدود 600 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرد، گفته شده است: كشورهاي اروپايي با توقف صادرات نفت ايران به اتحاديه اروپا در روزهاي آينده بايد به فكر خريد نفت از كشورهاي ديگر باشند و با توجه به سرماي شديد اروپا در اين زمينه بايد سرعت عمل به خرج دهند.
«ويتالي كريوكوف» تحليلگر موسسه تحليل اطلاعات اقتصادي «كاپيتال» در اين باره به ريانووستي گفت: هرچند كشورهاي اروپايي داراي ذخاير نفت هستند كه مي تواند بخش قابل توجهي از توقف واردات نفت از ايران را جبران كند اما اين كشورها بايد به فكر خريد نفت از كشورهاي ديگر باشند.
«كنستانتين سيمونف» رئيس بنياد ملي امنيت انرژي روسيه هم گفت: ذخاير سوخت مساله ظريفي است چون كشورهاي اروپايي از نظر تامين سوخت مورد نياز خود بسيار ناهمگون هستند و براي جايگزيني نفت وارداتي از ايران با مشكلات بزرگي به ويژه در زمينه حمل و نقل مواجه خواهند شد.
خبرگزاري روسي در پايان گزارش خود به نقل از «والري نستروف» تحليلگر موسسه تحليل اطلاعات «تروئيكا د يالوگ» روسيه به آمادگي عربستان براي رفع كمبود نفت اروپا اشاره كرد و نوشت: حتي در اين صورت كشورهاي اروپايي با چالش هاي اساسي در زمينه جايگزيني نفت ايراني مواجه خواهند شد زيرا هريك از پالايشگاههاي نفت اروپايي براي نفت خاصي تجهيز شده اند.

 

تعداد بازدید : 998

ثبت نظر

ارسال