Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 49 دقیقه

نبض کند صنعت با کنترل قیمت‌ها

نبض کند صنعت با کنترل قیمت‌ها

باشگاه آلومینیوم: مدیر تولید شرکت زرین پروفیل اراک، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: میزان شمش آلومینیوم تولید شده در کشور جوابگوی نیاز تولیدکنندگان است اما عرضه مهندسی و نحوه قیمت‌گذاری آن در بورس کالا باعث افزایش قیمت‌ها‌ در بازارهای داخلی شده است. متاسفانه مسئولان هم اقدامی برای مدیریت این شرایط انجام نداده و افزایش قیمت تمام‌ شده محصولات باعث شده تا تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی، امکان رقابت در بازارهای خارجی را نداشته باشند.

چهارشنبه 10 آبان 1402 ساعت 10:45

به گزارش باشگاه آلومینیوم، محمدرضا شاه صنمی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین با اشاره به وضعیت بازار مصرف، بیان کرد: در حال حاضر بازار مصرف پروفیل آلومینیومی نیز همانند سایر محصولات تولید شده در کشور دچار رکود بوده و میزان تقاضا برای پروفیل در بازارهای داخلی بسیار کاهش یافته است؛ در صورتی که بازارهای خارجی از شرایط بهتری نسبت به بازارهای داخلی برخوردار بوده و میزان تقاضا از سوی مشتریان خارجی مناسب‌تر است. همان طور که ذکر یکی از دلایل رکود بازار، افت میزان تقاضا برای محصولات است اما در کنار آن نوسان قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا و عرضه مهندسی شده شمش بی‌تاثیر بر این موضوع نبوده است. رقابت کاذب بین خریداران شمش آلومینیوم در این تالار صنعتی باعث شده تا قیمت شمش افزایش پیدا کند و خرید مواد اولیه و تولید محصولات با این قیمت برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ به طوری که شاهد هستیم برخی مواقع در عرضه‌های هفتگی شمش، قیمت آن به میزان ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم افزایش می‌یابد. باید اذعان کنم که اگر قیمت شمش ثابت بوده و نوسانی را تجربه نکند، باز هم تولید محصولات مقرون به صرفه نیست زیرا فرمول قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم در ایران بر خلاف سایر کشورها به نحوی بوده که تولیدکننده، مواد اولیه مورد نیاز را بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کند؛ این موضوع روی قیمت نهایی محصول تاثیر‌گذار بوده و باعث می‌شود تا صنعتگران داخلی مزیت رقابتی خود را در بازارهای خارجی از دست بدهند. لازم به ذکر است که ما شمش مورد نیاز خود را فقط از بورس کالا خریداری کرده و ریخته‌‌گری بیلت را در مجموعه انجام می‌دهیم؛ به همین دلیل نوسان قیمت مواد اولیه در این تالار صنعتی تاثیر مستقیمی بر فعالیت شرکت دارد.

وی در خصوص سایر مشکلات و موانع مسیر تولید، عنوان کرد: کمبود نیروی کار نیز یکی از معضلات اکثر صنایع در کشور محسوب شده که با ساماندهی و مدیریت صحیح می‌توان این مشکل را برطرف کرد؛ همچنین اگر مراکز و سایت‌‎های رسمی بیشتری در رابطه با کاریابی و جذب نیروی کار راه‌اندازی شود، واحدهای تولیدی به راحتی می‌توانند نیاز خود را به طیف گسترده‌ای از افراد اطلاع‌رسانی کنند. به عنوان مثال ما به دنبال جذب نیرو بودیم اما به دلیل تعداد محدود پلتفرم‌های اختصاصی در این زمینه، استقبال زیادی از آگهی مجموعه صورت نگرفت و اکثر افراد حتی متوجه درج آن در سایت‌های کاریابی نشده بودند؛ به همین دلیل علاوه بر کمبود نیروی کار، عدم اطلاع‌رسانی گسترده باعث شده تا ارتباط با گروهی که به دنبال کار هستند بسیار دشوار شود. لازم به ذکر است که این صنعت هم به نیروی متخصص و هم به نیروی کار معمولی نیاز دارد و حتی می‌توان گفت که تعداد نیروی کار معمولی در واحدهای تولیدی بیشتر است؛ افراد تازه‌کار که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند، می‌توانند پس آموزش در کنار افراد ماهر در مجموعه مشغول به فعالیت شوند. در حال حاضر این مجموعه زمینه اشتغال ۸۰ نفر را فراهم کرده اما پس از اتمام طرح‌های توسعه‌ای امکان اشتغال‌زایی برای ۴۰ نفر دیگر را هم داریم. باید اذعان کنم که از این تعداد تنها سه نفر جذب شده و در مقابل شاهد ریزش سایر نیروها هستیم؛ به همین دلیل توزان برقرار نشده و ما همچنان به دنبال جذب نیروی انسانی هستیم. گفتنی است که تاکنون علت دقیق این ریزش نیرو را ما بررسی نکرده و احتمال می‌دهیم که تفکر غلط افراد در خصوص درآمد بالای شغل‌های کاذب منشا آن باشد. همچنین از دلایل دیگری که افراد برای ترک مجموعه به ما اعلام می‌کنند، سختی و ساعات طولانی کار است که با توجه به مشوق‌های مالی، اضافه‌کاری و سایر امتیازاتی که در اختیار نیروی انسانی قرار می‌دهیم، فعالیت در این مجموعه بهترین گزینه در مقابل آن‌ها است؛ متاسفانه برخی از افراد تمایل دارند که در واحدهای دیگری با ساعات کاری کمتر و حقوق پایین‌تر مشغول به‌کار شوند. در کنار تمام این چالش‌ها، بروکراسی‌های اداری طولانی نیز یکی از موانع پیش روی ما بوده که سال‌هاست در اکثر سازمان با آن دست به گریبان هستیم.

مدیر تولید شرکت زرین پروفیل اراک در رابطه با طرح‌های توسعه‌ای مجموعه توضیح داد: حدود دو سال است که در راستای افزایش ظرفیت تولید و تنوع بخشیدن به سبد محصولات مجموعه، به دنبال اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستیم. خوشبختانه دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید از بازارهای داخلی و خارجی خریداری شده و ظرف دو ماه آینده پس از آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم (احداث پست برق و گاز) وارد فاز بهره‌برداری می‌شویم. لازم به ذکر است که این مجموعه در استان مرکزی واقع شده و ما علاوه بر این استان، محصولات خود را به تمام استان‌های کشور ارسال می‌کنیم؛ همچنین در زمینه صادرات نیز حدود ۱۰ سال است که فعالیت داشته و از کشورهایی مانند عراق، ترکیه، عمان، افغانستان و ارمنستان تقاضا برای تولید و ارسال محصولات داریم.

توسعه صادرات با رایزنی‌های اقتصادی

شاه صنمی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان خارجی به رقابت با تولیدکنندگان ایرانی می‌پردازند، گفت: بی‌شک تولیدکنندگان خارجی به دنبال رقابت و افزایش سهم خود از بازار هستند و تنها مزیت رقابتی تولیدکنندگان داخلی، نیروی کار ارزان‌قیمت است. همان طور که ذکر شد تولیدکنندگان ایرانی شمش را با قیمتی بالاتر از قیمت‌های جهانی خریداری می‌کنند که همین موضوع باعث شده تا صنعتگران برای حفظ قیمت رقابتی در بازار، خود به دنبال راهکارهای مختلفی باشند. این در حالی است که با رایزنی‌های دولت و مسئولان کشور ترکیه، تجاری که قصد واردات محصولات از این کشور به عراق را داشته باشند، حقوق گمرکی کمتری نسبت به واردات محصولات از سایر کشورها می‌پردازند؛ همچنین صنعتگران ترک که واحدهای تولیدی خود را در کشور عراق راه‌اندازی می‌کنند، حدود چهار تا پنج سال از تسهیلات مالی ویژه برخوردار می‌شوند. متاسفانه تولیدکنندگان داخلی بارها مشکلات و نیازهای خود را در جلسات متعدد مطرح کرده‌اند اما دولت و مسئولان در این زمینه قدمی برنداشته و حمایت‌های لازم از صنعتگران برای توسعه بازارهای صادراتی به عمل نمی‌آید. در صورتی که با توجه به نیاز بالای کشورهای همسایه به پروفیل و موقعیت مناسب برای تولیدکنندگان ایرانی به منظور صادرات محصولات، حفظ قیمت رقابتی و افزایش صادرات در اولویت قرار دارد. گفتنی است که محصولات ایرانی کیفیت بالایی داشته و به راحتی امکان رقابت با محصولات خارجی را دارند اما به دلیل تفکر غلطی که در بین مشتریان شکل گرفته، افراد حاضر به خرید پروفیل‌های ایرانی با قیمت مناسب نبوده و تمایل به خرید پروفیل‌های ترک حتی با قیمت‌های بالاتر دارند؛ همین موضوع باعث شده تا برخی از تولیدکنندگان برای جذب مشتریان و کاهش بیشتر قیمت‌ها، اقدام به کاهش کیفیت محصولات کنند که در پی آن نتیجه مطلوبی حاصل نشده است. همچنین در این شرایط اگر تولیدکنندگان برای تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر نیاز به خرید دستگاهی داشته باشند، به دلیل افزایش قیمت تمام شده محصول و عدم تمایل مشتریان برای پرداخت هزینه بیشتر آن را خریداری نمی‌کنند.

وی در خصوص اقدامات این مجموعه در زمینه برندسازی، اظهار داشت: این مجموعه سابقه طولانی در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی داشته و برند آن برای مشتریان شناخته شده است؛ به همین دلیل ما اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام نداده‌ایم اما سعی داریم که همواره در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشیم. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که اکثر تولیدکنندگان پروفیل در زمینه برندسازی در بازارهای خارجی فعالیت گسترده‌ای ندارند و این مجموعه می‌تواند به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه به منظور توسعه بازارهای هدف، فعالیت خود را در زمینه برندسازی در بازارهای خارجی آغاز کند. لازم به ذکر است که چندین بار پیش آمده بود که برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را با نام تجاری ما به فروش می‌رساندند؛ برای حل این مشکل با توجه به بروکراسی‌های اداری طولانی پیگیری حقوقی موضوع، به طور مستقیم با تولیدکننده ارتباط برقرار کرده و صحبت می‌کردیم.

مدیر تولید شرکت زرین پروفیل اراک در پاسخ به این سوال که آیا فروش و تبلیغات گسترده محصولات «UPVC» روی میزان فروش محصولات شما در بازارهای داخلی تاثیرگذار بوده است، ابراز کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از پروفیل‌‌های تولیدی این مجموعه که در ساخت پنجره کاربرد دارند به بازارهای خارجی صادر شده و مشتریان خارجی تمایلی به خرید در و پنجره‌های «UPVC» ندارند، ما با افت میزان فروش محصولات روبه‌رو نبوده‌ایم. در صورتی که در بازارهای داخلی بسیاری از مشتریان به دلیل قیمت پایین‌تر محصولات «UPVC»، تمایل زیادی به خرید پروفیل‌های آلومینیومی ندارند و همین موضوع اثرات منفی بر فعالیت همکاران ما گذاشته است. لازم به ذکر است که محصولات تولیدی این مجموعه علاوه بر پنجره در درب‌های اتوماتیک شیشه‌ای، کرکره‌های برقی، پروفیل نرده و… نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جور دیگر باید دید

شاه صنمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر دیدگاه‌ها و نقطه نظرات افراد در صنعت پروفیل آلومینیومی، می‌توان گفت که آینده این صنعت روشن خواهد بود زیرا در حال حاضر صنعتگران به دنبال به‌روزرسانی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، به منظور تولید پروفیل‌های جدید و باکیفیت هستند؛ همچنین در زمینه بسته‌بندی و الصاق برند روی محصولات، حساسیت بیشتری نسبت به گذشته داشته و از پوشش‌های مرغوبی برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

تعداد بازدید : 1413

ثبت نظر

ارسال