Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 12 دقیقه

مصاحبه‌ای با مدیرعامل شرکت ایتالیایی مترا (Metra) تولیدکننده مقاطع اکسترودی

مصاحبه‌ای با مدیرعامل شرکت ایتالیایی مترا (Metra) توليدكننده مقاطع اكسترودي

باشگاه آلومینیوم، شرکت مترا (Metra) یکی از پیشکسوتان صنعت اکستروژن آلومینیوم در جهان بوده و به‌‌عنوان شرکتی صاحب‌نام در این عرصه شناخته می‌شود.

سه شنبه 29 تیر 1400 ساعت 17:15

باشگاه آلومینیوم- شرکت بزرگ ایتالیایی مترا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اکستروژن آلومینیوم در جهان، امروزه متعلق به شرکت KPS کاپیتال (KPS Capital) می‌باشد. این شرکت به‌عنوان شرکتی شناخته می‌شود که موفق به تصاحب خطوط نورد آلومینیوم شرکت نورسک‌هیدرو شده است.

شرکت مترا، یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان آلومینیوم در ایتالیاست. علاوه بر مترا، گروه کرومودورا (Cromodora) در ایتالیا -تولیدکننده چرخ‌های آلومینیومی- نیز از بزرگترین مصرف‌کنندگان آلومینیوم در ایتالیا به‌شمار می‌رود.

سال‌هاست که شرکت مترا به‌عنوان شرکتی فعال در زمینه تکنولوژی اکستروژن شناخته می‌شود به‌طوری‌که صاحب چندین کارخانه در اروپا بوده و یک شاخه صنعتی نیز در کانادا دارد. گسترش و پیشرفت این شرکت حاصل تعامل میان چهار خانواده ایتالیایی برتولی (Bertoli)، مارینلی (Marinelli)، زانتی (Zanetti) و جیاکوملی (Giacomelli) است.

انریکو زامپردی (Enrico Zamperdi) طی سه سال گذشته مدیرعامل و رئیس هیأت‌مدیره مترا بوده و توانسته شرکت مترا را به‌ ثبات افتصادی برساند.

در مصاحبه انجام‌شده با آقای زامپردی، مدیرعامل این شرکت بزرگ اکسترودکار، جویای نظرات ایشان درخصوص فعالیت شرکت مترا در این صنعت شده‌ایم:

تصاحب 75 درصد از سهام شرکت مترا توسط شرکت آمریکایی KPS ( شرکت هیدرو سابق که در صنعت نورد نیز فعال است)، موجب فعالیت مترا در عرصه صنعت اکستروژن شد.

 

انتشار خبر این تصاحب، نظرات و انتقادات زیادی را به‌همراه داشته است. چشم‌انداز شما از این پروژه چیست؟

هدف اصلی از این پروژه، گسترش بستر توسعه صنعت اکستروژن آلومینیوم در شرکت مترا بوده است. توسعه بخش‌هایی نظیر ماشین‌آلات، جوشکاری و پرداخت از مهم‌ترین اهداف شرکت بوده و هست و پیش‌بینی می‌شود که سود حاصل از این پروژه، مزایای غیرمستقیمی را به‌همراه داشته باشد.

اصلی‌ترین پروژه‌های بین‌المللی شرکت مترا در صنعت ساختمان چیست؟

شرکت مترا طی سال‌های اخیر در چندین پروژه ساختمانی بزرگ مثل پروژه کرتنوال دست داشته و رشد کرده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم که با رشد و گسترش پروژه KPS نیز بتوانیم سود بیشتری در بخش ساختمان عاید این شرکت کنیم.

پروژه‌های برجسته شرکت مترا در بخش حمل‌و‌نقل کدامند؟ برای مثال نظر شما در رابطه با پروژه آلستوم-بومباردیه (Alstom- Bombourdier) که شرکت مترا در آن فعال است، چیست؟

صنعت حمل‌و‌نقل و به‌خصوص راه‌آهن درحال پیشرفت سریع است. گروه مترا نیز در یکی از پروژه‌های بزرگ یعنی پروژه آلستوم-بومباردیه دخیل است. از سوی دیگر، بسیاری از کشورها درحال گسترش صنعت حمل‌ونقل خود هستند که موجب مصرف اکسترودهای آلومینیومی می‌شود. با حضور قطارهای آلومینیومی که با سوخت هیدروژنی کار می‌کنند، صنعت راه‌آهن قوت گرفته است چراکه چرخه سوخت آنها اصطلاحاً "سبز" بوده و محیط زیست دوستند. به همین دلیل تمایل کشورهای مختلف برای جایگزین‌سازی صنعت ریلی به‌جای سایر صنایع حمل‌و‌نقل در اولویت قرار دارد.

با توجه به قدرت‌گرفتن صنعت ریلی، موقعیت مترا هم در بازار به‌عنوان تأمین‌کننده اکسترود قوت گرفته است. همین مسأله یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در انتخاب مترا توسط شرکت KPS جهت سرمایه‌گذاری است.

برروی کدام بازار جهانی بیشتر متمرکز شده‌اید؟

تاکنون شرکت مترا در بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی فعال بوده است. طی چند ماه آینده استراتژی توسعه در سایر نقاط جهان را هم ازنظر منابع و هم تبلیغات و تجاری بررسی خواهیم کرد و حضور خود را مناطقی که تنها نقش اندکی داشته و یا اصلاً نقش نداشتیم، افزایش خواهیم داد.

توضیح تکمیلی: شرکت مترا یکی از نمونه‌های بارز کارآفرینی در عرصه صنعت آلومینیوم است. همکاری میان خانواده‌های برتولی، زانتی، مارینلی و جیاکوملی خود سرمایه‌گذاری گروه آمریکایی را تقویت کرد. در توسعه و ارتقاء شرکت مترا، حضور ماریو برتولی (Mario Bertoli) به‌عنوان مهندس و مدیر برجسته در این شرکت کاملاً به چشم می‌خورد.

پیش از حضور شرکت مترا در ایتالیا، تعداد بی‌شماری از شرکت‌های اکسترودکار و دایکست‌کار آلومینیوم در ایتالیا وجود داشتند. این شرکت‌ها در برشیا مرکزیت داشتند که بزرگترین مرکز در اروپا محسوب می‌شود.

از دهه 80 تاکنون، شرکت مترا در شاخه‌های مختلفی رشد داشته که از آن جمله می‌توان به صنعت کرتنوال و حمل‌و‌نقل ریلی اشاره نمود. طی سال‌های اخیر پروژه‌های این شرکت توسعه قابل‌توجهی داشته و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در ابعاد مختلف انجام شده است. طی 30 سال گذشته، شرکت مترا توانسته در صنعت ساختمان رشد قابل‌توجهی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به طراحی پنجره‌ها و کرتنوال‌ها با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی اشاره نمود.

این شرکت دارای آزمایشگاه تحقیقات کاربردی آلومینیوم صنعتی مورداستفاده در هر دو صنعت ساختمان و حمل‌و‌نقل می‌باشد.

طی سال‌های بحران اقتصادی، فاکتور کلیدی رشد شرکت مترا، پشتیبانی تکنولوژی شرکت توسط بخش دانیلی بردا (Danieli Breda) بوده که زیر نظر پائولو فراترنال (Paolo Fraternale) فعال است.

فراترنال، یکی از برجسته‌ترین کارشناسان اکستروژن پرس آلومینیوم محسوب می‌شود.

یکی دیگر از پایه‌های اصلی حضور صنعت آلومینیوم در ساختمان، شرکت پرماستیلیسا (Permasteelisa) است. این شرکت توسط ماسیمو کولومبان (Massimo Colomban) احداث شده است.

همکاری نزدیک میان ماسیموکولومبان و ماریو برتولی، تاریخچه ارگونومیک و ساختمان‌سازی امروزی را به‌همراه داشته است.

این همکاری طی 20 سال گذشته احداث بناهای نمادین و عظیمی را در سراسر جهان به‌همراه داشته است که از آن جمله می‌توان به احداث پارلمان اروپا در بروکسل و استراسبورگ، هرم لوور در پاریس، ساختمان سیتی لایف (City life) و ساختمان پلازودلا لومباردیا (Palazzo della Lombardia) در میلان اشاره نمود.

علاوه بر پروژه‌های فوق می‌توان به احداث چندین آسمان‌خراش در منهتن اشاره کرد. بلندترین این برج‌ها، برج گلدن ساکس، ساختمان هارست (Hearst)، مرکز تجارت جهانی 7 (7 world Trade center) ، برج ویستین نیویورک (westin) در میلان تایمز و برج تایمز سکور (Times Square Tower) می‌باشند.

 

تعداد بازدید : 671

ثبت نظر

ارسال