Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 6 دقیقه

مراحل پایانی احیاء بزرگترین واحد تصفیه آلومینای اروپا

مراحل پاياني احياء بزرگترين واحد تصفيه آلوميناي اروپا

باشگاه آلومینیوم: واحد تصفیه یورو آلومینا (Eurallumina) واقع در ایتالیا به‌عنوان بزرگترین واحد تصفیه آلومینا در اروپا اعلام نموده که به‌زودی فعالیت خود را ازسر خواهد گرفت. این واحد تولیدی در ساردینا (Sardina) ایتالیا واقع شده و به دریای مدیترانه دسترسی دارد.

چهارشنبه 7 مهر 1400 ساعت 15:29

به گزارش باشگاه آلومینیوم، به‌گفته مسئولین این واحد تصفیه تاکنون 300 میلیون یورو برروی بازگشایی و ازسرگیری تولید در این واحد سرمایه‌گذاری شده است. قرار است طی سه‌ماهه آینده مراحل گام به گام جهت بازگشایی این واحد صورت گیرد.

در سال 2009 با توجه به افزایش بی‌رویه هزینه سوخت، کاهش قیمت آلومینیوم و افزایش قیمت بوکسیت همگی دست به دست هم داده و موجبتوقف تولید در این واحد تولید آلومینا شدند. این واحد با ظرفیت تولید 1.07 میلیون تن آلومینا در سال، بزرگترین واحد تولید آلومینا در اروپا محسوب می‌شود.

فرانچسکو گارااو، یکی از مدیران این شرکت می‌گوید: پس ازآنکه این واحد در سال 2009 تعطیل شد، مراحل اولیه بازگشایی آن مورد بررسی قرار گرفت. از همان ابتدای تعطیلی ما به فکر بازگشایی مجدد این واحد بودیم. تأمین سوخت و درنهایت انرژی موردنیاز جهت قرارگرفتن مجدد این واحد در مسیر تولید، اولویت شرکت بود.

با مطرح‌شدن بحث دکربنازیسیون فرآیند تولید آلومینا، لازم بود گزینه‌ای را به‌عنوان جایگزین واحدهای تولیدکننده انرژی با سوخت فسیلی نماییم. درواقع این واحدها بخار موردنیاز را برای تولید تأمین می‌کردند.

می‌توان گفت جایگزین‌سازی سوخت‌های فسیلی در فرآیند تولید، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌‌ها در این واحد محسوب می‌شود چراکه قرار است از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت در کوره‌های کلسیناسیون استفاده شود.

یکی دیگر از برنامه‌های ارتقا در این واحد تولیدی، افزایش تعداد نیروهای کاری است. قرار است پس از بازگشایی 230 نیروی کاری (130 نیروی حاضر و 100 نیروی غیرحاضر) در این مجموعه در مراحل اولیه فعالیت کنند. یکی دیگر از دستاوردهای مهم، کاهش 31 درصدی آلاینده‌های زیست‌محیطی است که این کار با جایگزین‌سازی گاز طبیعی به‌جای سوخت فسیلی صورت خواهد پذیرفت.

با توجه به هدف نهایی این شرکت جهت بازگشایی مجدد، 200 میلیون یورو فقط و فقط صرف سرپا نگه‌داشتن این واحد گردید. طی سه سال نخست از سال 2009 به بعد، سالانه 16 میلیون یورو و پس از آن سالانه 20 میلیون یورو هزینه این واحد شده است. همچنین 31 میلیون یورو نیز صرف نگهداری و تعمیرات شده است.

روسال به‌عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین سرمایه‌گذار در این واحد از سال 2007 تاکنون، 52 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده است.

کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی در فرآیند تولید آلومینیوم که سالهاست در اتحادیه اروپا مطرح شده است موجب شده که طی سال‌های اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی وابسته به زنجیره آلومینیوم به‌دنبال کاهش دی‌اکسید کربن تولیدشده در این فرآیند باشند که نهایتاً در بسیاری از موارد منجر به کاهش موقت تولید و یا تعطیلی کامل آن واحد شده است. این واحد نیز به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده آلومینا در اروپا، از این قاعده مستثنی نبوده است.

شایان ذکر است که این شرکت براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تنها تا ابتدای سال 2022 زمان دارد تا به تولید کامل باز گردد.

شیوع کرونا در اروپا برنامه‌ریزی‌های بسیاری از شرکت‌ها و از آن جمله شرکت‌های فعال در حوزه فلز آلومینیوم را تغییر داده است اما مسئولین شرکت یورو آلومینا اظهار داشته‌اند که با توجه به برنامه‌ریزی بلندمدت و محاسبه‌شده‌ای که برای بازگشایی داشته‌اند خللی در تولید مجدد این واحد صورت نخواهد گرفت.

تعداد بازدید : 566

ثبت نظر

ارسال