Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 11 دقیقه

فرستاده ویژه اوباما چگونه در چین شكست خورد

فرستاده ویژه اوباما چگونه در چین شكست خورد

یکشنبه 25 دی 1390 ساعت 21:16

كارشناسان عصبانیت آمریكا از چین را به خاطر آن می دانند كه پكن ماموریت هفته گذشته فرستاده ویژه اوباما برای تحریم نفتی ایران را به شكست كشاند.

مقام های ارشد چین به  تیموتی گیتنر  وزیر دارایی و فرستاده ویژه آمریكا كه هفته گذشته به پكن سفر كرد، گفته اند نه تنها تحریم نفتی ایران را نمی پذیرند بلكه آماده اند در مقابل واشنگتن بایستند.

پس از اینكه گیتنر نتیجه ماموریت شكست خورده اش را به واشنگتن رساند، دولت اوباما در واكنشی عجیب شركت چینی  جوهای جنرونگ  را به خاطر معامله با ایران تحریم كرد.

كارشناسان و محافل رسانه ای این رفتار غیر مسوولانه آمریكا را ناشی از به خاك مالیده شدن پشت اوباما در سرزمین چین دانسته اند.

در پی این اقدام اوباما، برخی از محافل چینی حتی از رهبران كشورشان خواسته اند با آمریكا مقابله به مثل كند.

یك روزنامه دولتی چاپ پكن به صراحت نوشت: چین نه تنها بخاطر ایران تسلیم نمی شود بلكه باید در مقابل آمریكا بایستد.

این دومین بار در یك هفته گذشته است كه روزنامه گلوبال تایمز از رهبران چین می خواهد پوزه آمریكا را به خاك بمالند.

این روزنامه در آخرین شماره خود از تحریم شركت نفتی  جوهای جنرونگ  چین توسط دولت اوباما انتقاد كرده و گفته است : مقام های ارشد چین به  تیموتی گیتنر  وزیر دارایی آمریكا گفتند كه پكن با تحریم های دولت اوباما علیه ایران همراهی نمی كند.

كارشناسان چینی می گویند كه عصبانیت آمریكا از جواب رد به مقام ارشد آمریكایی در پكن موجب شد تا واشنگتن بی درنگ بحث تحریم شركت چینی را مطرح كند.

گلوبال تایمز نوشته است: اگر آمریكا چین را مورد تحریم قرار دهد پكن نیز می تواند همین كار را انجام داده و مقابله به مثل كند.

 چین نمی تواند سر تسلیم فرود آورد. ما باید از ایران دفاع كنیم .

این روزنامه پرشمارگان چاپ پكن و وابسته به ارگان حزب حاكم ، تحریم های آمریكا را بی معنی و ناقض مقررات سازمان ملل و مطابق تصمیم های داخلی و یك جانبه مقام های واشنگتن دانست.

گلوبال تایمز گستاخی  های آمریكا را فزاینده توصیف كرده و نوشت: ما قبل از این هم آمریكا را تحریم كرده ایم و باید بار دیگر بخاطر جمهوری اسلامی همین كار را انجام داده و با اقتدار و اعتماد كامل پشت ایران ایستاده و از منافع خود نیز دفاع كنیم .

این روزنامه نفت ایران را از هر جهت برای چین مهم دانسته و افزوده است: دیگر ترسی وجود ندارد. اقتصاد آمریكا در بحران غوطه ور شده است . واشنگتن نمی تواند هر كاری می خواهد انجام دهد.

 

تعداد بازدید : 793

ثبت نظر

ارسال