Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 11 و 2 دقیقه

عدم ثبات قیمتی آلومینیوم، تقاضای محصولات PVC را افزایش می‌دهد

عدم ثبات قيمتي آلومينيوم، تقاضاي محصولات PVC را افزايش مي‌دهد

باشگاه آلومینیوم:‌ با افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی آلومینیوم، قیمت این فلز در بازار داخلی افزایش یافت و تقاضا برای آن به حداقل رسید اما در بازه‌های زمانی که هرکدام از این دو مؤلفه کاهش یافت، شاهد رونق معاملات آلومینیومی در بورس کالا نبودیم و در این میان، حتی برخی از تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی، مواد فلزی یا غیرفلزی دیگری را جایگزین این فلز کردند.

سه شنبه 11 خرداد 1400 ساعت 16:5

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از فلزات آنلاین، حمید محرابی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره شرکت پروفیل اراک در این‌خصوص توضیحاتی ارائه داد:

  • درباره تاریخچه فعالیت شرکت پروفیل اراک، توضیحاتی بفرمایید.

شرکت پروفیل اراک درحال‌حاضر در زمینه تولید مقاطع صنعتی آلومینیومی و همچنین بیلت‌های آلیاژی فعالیت می‌کند. ظرفیت تولید این شرکت که در پروانه بهره‌برداری هم قید شده، سه هزار تن در سال است که البته با توجه به بحران‌ها و چالش‌های اخیر که همه تولیدکنندگان در تمام صنایع با آن مواجه هستند، این میزان به حدود دو هزار تن کاهش پیدا کرد. به‌عبارت دیگر، با نزدیک به 60 تا 70 درصد ظرفیت اسمی تولید درحال فعالیت هستیم. تکنولوژی تولید در این واحد تولیدی، اکستروژن بوده که آن هم البته نیمه‌مدرن است؛ یعنی همه خطوط تولید خود را مجهز به ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته و به‌روز نکرده‌ایم.

مقاطع خاص آلومینیومی که در این شرکت تولید می‌شود، مختص صنایع خودروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی است که در صنعت خودروسازی مقاطعی مانند قطعات کولر، بخاری و در کل مقاطعی که باید حتماً از آلومینیوم و به‌روش اکسترود ساخته شده باشند، تولید می‌شود.

  • به‌نظر شما، مهم‌ترین علت کاهش تقاضا برای خرید شمش آلومینیوم در بورس کالا چیست؟

همزمان با شیوع ویروس کرونا در آغاز سال 1399، متأسفانه نرخ دلار به‌شدت افزایش یافت و این افزایش قیمت بی‌رویه به‌صورت مستقیم روی بورس کالا نیز تأثیر گذاشت. قیمت شمش آلومینیومی در بورس کالا هماهنگ با افزایش نرخ دلار، دچار رشد شد و در این میان، مشتریان به نوعی دست نگه داشتند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کند. بعدتر با افت اندک نرخ دلار، قیمت شمش آلومینیومی کاهش نیافت و این امر، سردرگمی مشتریان را به‌همراه داشت زیرا به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانستند به‌درستی برنامه‌ریزی داشته باشند و مشخص نبود که آیا قیمت آلومینیوم در کشور کاهش می‌یابد یا خیر. این روند تا سال 1400 نیز تا حدودی ادامه یافته است و همچنان شاهد رونق معاملات آلومینیومی در بورس کالا نیستیم.

لازم به‌ذکر است چون در این واحد تولیدی، مقاطع خاص صنعتی آلومینیومی تولید می‌شود، مشتری به خاطر نیاز خود به این محصولات، مجبور است با قیمت‌های جدید کنار بیاید و خرید خود را انجام دهد اما درخصوص در و پنجره‌‌های آلومینیومی، باید گفت متأسفانه به‌علت اینکه آلومینیوم ثبات قیمت بسیار کمتری را دارا است، تولیدکنندگان این محصول به‌سمت جایگزین‌کردن UPVC به‌جای آلومینیوم در ساخت در و پنجره رفته‌اند. شاید این سوال پیش بیاید که چرا PVC بیش از آلومینیوم خواهان پیدا کرده است؟ پاسخ این است که PVC نسبت به آلومینیوم ثبات قیمت بالاتری دارد یعنی مانند شمش و بیلت آلومینیومی هر روز درحال تغییر نیست و از نوسان قیمتی کمتری برخوردار است. به همین علت نیز مصرف آن برای تولید در و پنجره بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

علاوه‌ بر این، درحال‌حاضر اکثر کارخانه‌هایی هم که در حوزه تولید در و پنجره فعالیت می‌کنند، تنها با 20 تا 30 درصد ظرفیت تولید خود مشغول به تولید و فروش هستند. طبیعی است، زمانی‌که مهم‌ترین مواد اولیه کارخانه‌ای شمش آلومینیومی باشد و با یک‌چهارم ظرفیت خود محصول تولید کند، میزان عرضه شمش آلومینیوم در بورس با تقاضای آن تفاوتی فاحش پیدا کند. گفتنی است برخلاف تصور برخی تولیدکنندگان، در بازار آزاد معاملات شمش آلومینیومی آنچنان تفاوتی با میزان معاملات صورت‌گرفته در بازار بورس کالا ندارد و روند خرید و فروش تقریباً همانند بورس کالا است.

  • با توجه به افت معاملات بورسی، آیا همچنان الزامی برای اجرای سهمیه‌بندی وجود دارد؟

همان‌طورکه می‌دانید، سهمیه‌بندی برای خرید مواد اولیه موردنیاز از بورس کالا تنها براساس ظرفیت تولید قیدشده در پروانه بهره‌برداری تخصیص داده شده است اما اکنون اجرای سهمیه‌بندی به آن شکلی که در اذهان عمومی ترسیم شده، انجام نمی‌شود؛ درحقیقت به‌نحوی میزان عرضه و فروش را کنترل می‌کنند تا بیشتر تولیدکنند‌گان موفق به تأمین مواد اولیه خود بشوند. دلیل این کنترل نیز، به‌وجود آمدن مازاد عرضه در بورس کالا است که به‌عنوان مثال در این رینگ صنعتی، 6 هزار تن شمش و بیلت آلومینیومی توسط تأمین‌کنندگان مواد اولیه مختلف، عرضه می‌شود اما تنها دو هزار تن معامله صورت می‌گیرد و آن چهار هزار تن باقی‌مانده که به قسمت مچینگ بورس کالا درصورت عدم تقاضا و معامله وارد می‌شود، ممکن است توسط یک تولیدکننده یا یک واسطه خریداری شود و ازطرفی چون قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن روند رو به رشد دارد و در داخل کشور هم به‌تبع آن، قیمت آلومینیوم و همچنین نرخ ارز رو به افزایش است، دلالان با علم بر اینکه قیمت‌ها روند افزایشی را طی می‌کنند، در هفته‌های بعدی محصولات خریداری شده از بورس کالا را به تولیدکنندگان خواهند فروخت اما اگر قیمت کاهش پیدا کند و هر سه شاخصی که ذکر شد، روند نزولی درپیش گیرند، این اتفاق نخواهد افتاد و میزان معاملات در بورس بهبود می‌یابد و دلالان هم نمی‌توانند خود روزبه‌روز به سود خود بیفزایند.

تا زمانی‌که نرخ ارز ثبات پیدا نکند، مشکلات جاری است و معضلی برطرف نخواهد شد. متأسفانه ناکارآمدی دولت در کنترل نرخ دلار در کشور، به‌شدت به تمام صنایع آسیب زده و این معضلات ذکر شده تنها مختص آلومینیوم نیست و صنعتی مانند فولاد که یکی از صنایع مهم و بزرگ در کشور است نیز دستخوش این اتفاقات قرار گرفته است.

  • تحریم‌ها، چه میزان بر فعالیت شرکت پروفیل اراک تأثیرگذار بوده است؟

طبیعی است زمانی‌که علیه یک کشور، تحریمی وضع شود، ارتباط با سایر تولیدکنندگان و خریداران خارجی به‌طورکلی قطع شود. در این شرایط، تمام مشتریان در داخل کشور هستند که بنا به شرایط اقتصادی شاید به آن میزانی که در دوره قبل از تحریم‌ها به کشورهای دیگر صادرات انجام می‌دادیم و با این امر، باعث ارزآوری نیز می‌شدیم، صادرات نداشته باشیم. متأسفانه صنعت آلومینیوم و تمام آلیاژهای آن نیز جزو موارد تحریم بوده است و نه می‌توان آن‌را صادر کرد و نه وارداتی در این زمینه انجام داد.

به‌صورت کلی، تحریم‌های همه‌جانبه بر تمام صنایع تأثیرات منفی گذاشته و کماکان اعمال تحریم ادامه دارد و معلوم نیست چه زمانی متوقف خواهد شد. با این وجود کیفیت محصولات تولیدشده شرکت پروفیل اراک، از سال گذشته تاکنون تغییرات مثبتی داشته و بهتر شده است چراکه هر روز درحال تلاش برای ارتقای تکنولوژی تولید خود هستیم تا بتوانیم مشتریان بیشتری نیز جذب کنیم.

  • درخصوص برنامه‌های توسعه‌ای شرکت پروفیل اراک، توضیحاتی بفرمایید.

در سال جاری، برنامه‌ریزی‌هایی جهت توسعه کارخانه صورت گرفته است که می‌توان به واردات ماشین‌آلات از کشور چین برای تولید اواپراتور، کندانسور، رادیاتور خودرو و به‌طورکلی تمام قطعات داخلی کولر خودرو اشاره کرد که تا به امروز نیز تا حدود زیادی اجرایی شده و تمام تلاش ما بر این است که هرچه سریع‌تر ماشین‌آلات وارد شده و پس از طی مراحل اداری و قانونی از حیث واردات، وارد مدار تولید شود.

 

تعداد بازدید : 685

ثبت نظر

ارسال