Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 19 و 10 دقیقه

صادرات محصولات نهایی صنعت آلومینیوم به صفر رسید

قیمت‌ها در بازار داخلی بالاتر از قیمت صادراتی

صادرات محصولات نهایی صنعت آلومینیوم به صفر رسید

باشگاه آلومینیوم: صادق نیت حقیقی، دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، گفت: وزارت صمت هیچ تمایلی به اتحاد نظر و برخورد دلسوزانه با صنعت آلومینیوم ندارد و معضل بزرگ پیش روی این صنعت، این است که صادرات محصولات نهایی با ارزش ‌افزوده و ارزآوری بالاتر به صفر رسیده است.

یکشنبه 24 اسفند 1399 ساعت 10:24

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از بازار، آریا صادق نیت حقیقی در پاسخ به این پرسش که رشد تولید آلومینیوم در کشور چه تاثیری بر این صنعت دارد؟ اظهار داشت: تولید آلومینیوم کشور در سالجاری، نسبت به سال گذشته، حدود ۶۹ درصد افزایش داشته است که عمده دلیل این رشد به خاطر قرار گرفتن مجتمع سالکو، کارخانه جاجرم در مدار تولید و بازگشت دیگ‌ های خاموش شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال بوده است.

وی افزود: در حال حاضر با احیای این سه کارخانه، علاوه بر حل مشکل تولید، رشد قابل توجهی در تولید آلومینیوم به وجود آمده است.

این مقام مسوول، تصریح کرد: افزایش روند تولید یکی از مولفه ‌های اثرگذار در قیمت آلومینیوم است؛ به طوری که این اثرگذاری باعث شده در این مدت، آلومینیوم با قیمت مناسبی در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

صادق نیت حقیقی، بیان کرد: البته با توجه به اینکه همچنان شاهد فاصله قیمتی آلومینیوم صادراتی و عرضه داخلی آن هستیم اما قیمت عادلانه همان LME فلت یا LME منهای ۲۰، بدون پرمیوم است؛ یعنی همان قیمتی که صادر می ‌شود.

وی افزود: در واقع، اگر نمی ‌خواهند ارجحیتی به صنایع داخلی بدهند و آلومینیوم را ارزانتر در اختیار صنعتگر داخلی قرار بدهند، حداقل گران ‌فروشی نکنند.

دبیر هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، گفت: وزارت صمت و معاونت مربوطه هیچ تمایلی به اتحاد نظر و برخورد دلسوزانه با این صنعت ندارند؛ علی ‌رغم اینکه، بارها به صورت مکاتبه‌ ای این موضوع، پیگیری شده است اما متاسفانه مسئولان به این موضوع، بی توجه هستند و هیچ‌ پاسخی در این زمینه ارائه نمی‌ دهند.

صادق نیت حقیقی، افزود: علی ‌رغم تولید بیش از نیاز داخلی آلومینیوم، قیمت این محصول در بازارهای داخلی بالاتر از قیمت صادراتی است.

معضل بزرگ دیگر صنعت آلومینیوم این است که صادرات محصولات نهایی با ارزش ‌افزوده و ارزآوری بالاتر به صفر رسیده است

قیمت ‌گذاری غیر اصولی چالش پیش روی صنعت آلومینیوم

وی گفت: این موضوع، ضمن ایجاد رکود در بازار، موجب شده است که کالاهای دیگر مانند پنجره‌های upvc جایگزین آلومینیوم شود.

این مقام مسوول، تاکید کرد: قیمت ‌گذاری غیر اصولی و بازار سازی عرضه‌ کنندگان مواد اولیه، از مهمترین چالش‌های پیش روی این صنعت است.

دبیر و عضو هیات ‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، ادامه داد: مجتمع‌های سالکو و المهدی تمایل زیادی به همراهی با تولیدکنندگان و مصرف‎ کنندگان پایین ‌دستی صنعت آلومینیوم داشتند اما ایرالکو مانع این موضوع شد و اتحادی بین آن‌ها ایجاد کرد که تحت هیچ شرایطی با صنایع پایین ‌دستی همکاری نکنند و به گران‌فروشی ادامه دهند.

صادق نیت حقیقی، افزود: علی ‌رغم پیگیری‌ های متعدد، هیچ اقدامی توسط بخش‌های نظارتی، در این زمینه صورت نگرفت؛ معضل بزرگ دیگر صنعت آلومینیوم این است که صادرات محصولات نهایی با ارزش ‌افزوده و ارزآوری بالاتر به صفر رسیده است و امکان رقابت با رقیب های خارجی همانند ترکیه وجود ندارد.

وی با اشاره به نیاز جدی کشور به پودر آلومینا، بیان کرد: تنها تولید کننده آلومینا در داخل کشور، شرکت آلومینای جاجرم است که سالانه حدود ۲۸۰ هزار تن پودر آلومینا تولید می کند.

این مقام مسوول، اظهار داشت: این میزان تولید پودر آلومینا برای ۱۴۰ هزار تن تولید آلومینیوم کفایت می ‌کند در صورتی که تولید آلومینیوم در کشور به حدود ۴۰۰ هزار تن در سال می‌ رسد؛ لذا کمبود پودر آلومینا باعث شده که حدود ۸۰۰ هزار تن پودر آلومینا به کشور وارد بشود تا بتواند پاسخگوی تولید باشد.

برای حمایت از صنایع، نیاز است تامین مواد اولیه تولید کنندگان محصولات آلومینیومی در اولویت باشد؛ تا صنایع بتوانند محصولی را با قیمت مناسب تولید کنند

به بخش خصوصی و تولید بیشتر توجه می شود

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در پاسخ به این پرسش که شرایط صنعت آلومینیوم در سال آینده، چگونه خواهد بود؟ به بازار، گفت: نرخ فروش شمش آلومینیوم در بازار داخلی براساس قیمت این محصول در بورس فلزات لندن و نرخ ارز تعیین می‌ شود.

صادق نیت حقیقی، اظهار داشت: انتظار می ‌رود شمش آلومینیوم در سال آینده در بازه به نسبت بالایی به فروش برسد و نرخ فروش آن در بازه ۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰ دلار به‌ ازای هر تن پیش ‌بینی می ‌شود.

این مقام مسوول، افزود: بر این اساس، شرایط نرخ ارز، نیز بسیار بر نوسانات بازار آلومینیوم اثرگذار بوده است؛ حتی می توان گفت که نرخ ارز از تاثیر گذاری بیشتری بر این بازار برخوردار است.

وی گفت: بخصوص در شرایط کنونی کشور که شاهد نوسانات قابل توجه نرخ ارز در بازار هستیم؛ سیاست‌ های کلی نظام در ارتباطات جهانی، از اهمیت و اثر گذاری ویژه ‌ای برخوردار است.

صادق نیت حقیقی، تصریح کرد: اینکه برجام به چه سمت و سویی می‌ رود بر نرخ دلار در مقابل ریال و به دنبال آن بازار فلزات اساسی اثر گذار است.

وی تاکید کرد: عملکرد تولید کنندگان صنایع پایین‌ دستی آلومینیوم کشور در سال هایی که کشور با تحریم ها روبرو بوده بهبود یافته است؛ در واقع، تحریم ها با تمام چالش‌هایی که در مسیر فعالیت صنایع ایجاد کرد نگاه‌ صنعتگران را به سمت تولید داخل، هدایت کرد.

این مقام مسوول، افزود: در واقع با کاهش فروش نفت، اثر گذاری صنایع معدنی در اقتصاد بیش از پیش مورد توجه مسوولان قرار گرفت.

صادق نیت حقیقی، گفت: در شرایط کنونی که تحریم ها روزهای سختی را برای صنعت و اقتصاد کشور به وجود آورده است به بخش خصوصی و تولید بیشتر توجه می شود و امیدوار هستیم حتی در سال‌ های آینده و با رفع محدودیت‌ های بین‌المللی همچنان تولید و اقتصاد کشور در اولویت باشد.

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران، افزود: بنابراین از سیاست‌ گذاران انتظار می ‌رود استراتژی‌های صنعتی را به‌ گونه ‌ای تنظیم کنند که حمایت از صنایع در اولویت باشد.

وی گفت: برای حمایت از صنایع، نیاز است تامین مواد اولیه تولید کنندگان محصولات آلومینیومی در اولویت باشد؛ تا صنایع بتوانند محصولی را با قیمت مناسب تولید کنند.

صادق نیت حقیقی در پایان، بیان کرد: وقتی که محصولی با قیمت مناسب تولید شود علاوه بر اینکه نیاز بازار داخلی، تامین می‌ شود بلکه صادرات و ارز آوری محصولات نهایی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تعداد بازدید : 1512

ثبت نظر

ارسال