Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 12 دقیقه

شكست اماراتي ها براي دور زدن تنگه هرمز

شكست اماراتي ها براي دور زدن تنگه هرمز

به گزارش پايگاه خبري بلومبرگ، دو فردي كه از شرايط ساخت اين آبراه اطلاع دارند، اعلام كرده اند كه اين آبراه در راه ساخت خود با مشكلات بزرگ و متعددي روبرو شده است.

>

دوشنبه 19 دی 1390 ساعت 18:17

پس از آن كه ايران اعلام كرد توانايي بستن تنگه هرمز را در صورت احساس خطر براي صادرات نفتي خود دارد، امارات متحده عربي در بيانيه اي مدعي شد كه قصد دارد آبراهي را براي پايان نياز كشورهاي منطقه به تنگه هرمز در كشور خود احداث كند، اما به نظر مي رسد كه اين مسئله با مشكلات زيادي مواجه شده است.

به گزارش پايگاه خبري بلومبرگ، دو فردي كه از شرايط ساخت اين آبراه اطلاع دارند، اعلام كرده اند كه اين آبراه در راه ساخت خود با مشكلات بزرگ و متعددي روبرو شده است.
بر اساس اين گزارش، بيش از 270 مورد مشكل كوچك و بزرگ تاكنون بر سر راه ساختن اين آبراه ايجاد شده است كه اين مشكلات باعث شده است روند ساخت اين آبراه با تاخير زيادي مواجه شود. در واقع اين مسئله باعث شده است كه تاريخ اعلام شده پيشين براي ساخت اين آبراه محقق نشود.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: اين دو فرد كه خواسته اند نامشان فاش نشود، اعلام كرده اند كه آماده شدن اين پروژه 3.3 ميليارد دلاري حداقل تا ماه آوريل غير ممكن است. اين در شرايطي است كه ديتر بلاوبرگ مدير سابق اين پروژه امارات در ماه مي 2009 مدعي شده بود كه امارات در نظر دارد صادرات نفت خود را از اين آبراه از اوائل ماه ژانويه سال گذشته ميلادي آغاز كند تا از نياز به تنگه هرمز رهايي يابد.
در بخش ديگري از اين گزارش آمده است: اين آبراه مي توانست خيال مقامات اماراتي را از بابت اين كه اين كشور مي تواند صادرات نفت 1.5 ميليون بشكه اي روزانه خود را بدون هراس از مسدود شدن تنگه هرمز انجام دهد، راحت كند. اين در حالي است كه ساخت اين آبراه با زمان بندي پيش بيني شده فاصله بسيار زيادي دارد. در عين حال اين مسئله در زماني رخ داده است كه تنش هاي غرب بر ضد ايران افزايش يافته و احتمال بسته شدن تنگه هرمز نيز به مراتب بيشتر شده است.
رابين ميلز تحليلگر مسائل سياسي در مركز مشاوره انرژي در دوبي در اين باره مي گويد: آبراه عبور محموله نفتي امارات در صورت ساخته شدن مي تواند تمام نياز امارات به تنگه هرمز را از بين ببرد. اين مسئله در واقع يك مسئله حياتي براي امارات است. اما هنوز اجراي آن پس از گذشت اين همه مدت محقق نشده است.
تنگه هرمز كه داراي عرض 21 مايل است و باريك ترين آبراه جهان محسوب مي شود، روزانه 14 تانكر نفتي را از خود عبور مي دهد و به طور متوسط محل عبور 33 درصد از انرژي جهان است. تمامي كشورهاي عمده توليد كننده نفت در منطقه شامل عربستان، عراق، كويت، امارات، قطر و ايران نفت خود را از اين تنگه عبور مي دهند.
به همين دليل است كه امارات تصميم گرفته است آبراه ميانبر مورد نظر خود را احداث كند، اين در حالي است كه يكي از مسئولين احداث اين گذرگاه انتقال نفت در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ از اعلام زمان دقيق آغاز احداث اين پروژه امتناع ورزيده است. از سوي ديگر تاكنون تلاش ها براي گرفتن پاسخ در مورد سرنوشت اين پروژه بي نتيجه مانده است و هيچ يك از مقامات مسئول در زمينه اين آبراه حاضر به ارائه توضيح و پاسخگويي در اين مورد نشده اند.
اگرچه طرح آبراه جديد هنوز به مرحله پاياني احداث خود نرسيده است و چشم انداز مثبتي نيز براي كامل شدن مرحله ساخت آن در آينده نزديك ديده نمي شود، اما مقامات اماراتي اميدوارند كه اين خط كه به سواحل شرقي امارات منتهي مي شود، بتواند به انتقال نفت اين كشور كمك كند. اگرچه اين مسئله باعث كاهش تراكم صادرات نفتي امارات خواهد شد.
در پايان اين گزارش آمده است: مسئولين احداث اين آبراه پيش از اين ادعا كرده بودند كه اين مجراي عبور محموله هاي نفتي تا اوائل سال 2012 آماده بهره برداي خواهد شد.




تعداد بازدید : 993

ثبت نظر

ارسال