Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 4 دقیقه

دستیابی ایمپاسکو به دانش فنی تولید آلومینا از باطله‌های معدنی

دستیابی ایمپاسکو به دانش فنی تولید آلومینا از باطله‌های معدنی

باشگاه آلومینیوم: مدیر پژوهش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از همکاری این واحد با دانشگاه صنعتی شریف و دستیابی به دانش فنی تولید آلومینا از بوکسیت‌های پرسیلیس و کم عیار خبر داد.

دوشنبه 6 آذر 1402 ساعت 9:31

به گزارش باشگاه آلومینیوم، عباس جعفری مدیر پژوهش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران توضیح داد: دستیابی به دانش فنی تولید آلومینا از باطله‌های معدنی، ایمپاسکو را در آینده نزدیک به عنوان یکی از بازیگران اصلی تولید آلومینا تبدیل کرده و این دانش در توسعه تولید این فلز سهم اساسی خواهد داشت.

جعفری با تاکید بر اینکه با توجه به توسعه فناوری‌ها آلومینیوم به عنوان یک فلز بسیار استراتژیک و سبک، نقش اساسی به عنوان جایگزین فولاد در صنایع خواهد داشت، تصریح کرد: در تولید محصولاتی مانند خودرو به دلیل سبکی و استحکام آلیاژهای آلومینیوم، استفاده از این فلز منجر به کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای خواهد شد.

مدیر پژوهش ایمپاسکو ادامه داد: با توجه به کمبود ذخایر بوکسیت مناسب در کشور و نیاز بالای فعلی و آتی کشور به فلز آلومینیوم، در بخش پژوهش ایمپاسکو از پنج سال قبل، مطالعات توسعه تولید آلومینا را بر مبنای سه راهکار استفاده از منابع غیربوکسیتی مانند آلونیت، همچنین استفاده از باطله‌های معدنی مانند باطله‌های زغالشویی و همچنین بوکسیت‌های کم عیار و پرسیلیس آغاز کردیم.

جعفری عنوان کرد: در گام اول مطالعات تولید آلومینا و سیمان از باطله‌های زغال‌سنگ البرز مرکزی با موفقیت انجام و با توجه به نتایج اقتصادی بسیار بالا آماده سرمایه‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی است.

وی توضیح داد: در ادامه مطالعات برای بوکسیت‌های کم عیار و پر سیلیس به روش خشک نیز با موفقیت انجام شد که در این فرآیند علاوه بر امکان تولید آلومینا از بوکسیت‌های مقاوم پرسیلیس با بازیابی بالا، محصول جانبی سیمان نیز تولید می‌شود که عملات این روش را به یک روش بدون بر جای گذاشتن باطله تبدیل می‌کند.

مدیر پژوهش ایمپاسکو تاکید کرد:‌ نکته دارای اهمیت در این روش، مصرف انرژی پایین، بازگشت کامل مواد مصرفی مانند هیدروکسید سدیم در چرخه فرآیند و انطباق بالا با محیط زیست به دلیل عدم تولید هیچگونه پسماند جامد و یا پساب و آلودگی هواست.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با در اختیار داشتن معدن و محدوده‌‌های معدنی غنی در کردستان و استان‌های غربی کشور، علاوه بر توسعه اکتشاف و برنامه‌ریزی برای توسعه معادن بوکسیت، در حال برنامه‌ریزی برای مطالعات احداث کارخانه تولید آلومینا به این روش است که با این اقدام تولید آلومینا به سبد محصولات ایمپاسکو اضافه خواهد شد.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: به موازات این اقدامات، مطالعه بر روی شناسایی و استحصال عناصر ارزشمند و کمیاب به عنوان محصول جانبی فرآیند نیز در مرحله پژوهش در حال انجام است.

منبع: روابط عمومی ایمپاسکو

تعداد بازدید : 527

ثبت نظر

ارسال