Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 15 و 29 دقیقه

مدیرعامل شرکت صنایع توری کاشان:

حمایت از تولیدکنندگان، وظیفه اصلی دولت است

حمایت از تولیدکنندگان، وظیفه اصلی دولت است

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت صنایع توری کاشان گفت: کنترل نرخ ارز، ایجاد ثبات قیمتی و فراهم‌کردن زیرساخت‌های صادراتی و حذف موانع موجود در این زمینه، مهم‌ترین خواسته‌های تولیدکنندگان فعال در تمام صنایع کشور از دولت جدید است.

دوشنبه 21 تیر 1400 ساعت 13:35

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، محمدمهدی فرزانه در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تا ظرفیت تولید بیشتر شرکت‌ها و همچنین شرکت ما کاهش داشته باشد، رکود بازار و نبود متقاضی کافی برای محصولات است.

وی افزود: دلیل به‌وجود آمدن رکود بازار، افزایش بی‌حد و اندازه قیمت‌ها است؛ زمانی‌که نرخ دلار و همچنین قیمت مواد اولیه، بی‌منطق رشد پیدا می‌کند، هر مشتری نیز تصمیم می‌گیرد برای خرید، دست نگه‌ دارد تا بلکه ثبات نسبی بر قیمت‌ها حاکم شود و بتوانند با قیمت‌های مناسب و منطقی، محصول موردنظر خود را خریداری کنند.

مواد اولیه به سهولت تأمین می‌شود

این تولیدکننده سیم و مفتول آلومینیومی در ادامه به دردسترس بودن مواد اولیه اشاره کرد و گفت: در بخش تأمین مواد اولیه موردنیاز، تاکنون مشکلی نداشته‌ایم؛ چراکه با اضافه‌شدن شرکت صنایع آلومینیوم جنوب به جمع عرضه‌کنندگان بزرگ شمش و بیلت آلومینیومی، حجم عرضه آلومینیوم افزایش یافته است. به این ترتیب، شرکت‌های ایرالکو، المهدی، آلومینای ایران و سالکو با عرضه‌های خود در بورس کالا طی هر هفته، مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی را تأمین کرده و هرکس به میزان بودجه دردسترس خود، قادر به خریداری شمش و بیلت موردنیاز خود برای تولید محصول است.

دولت جدید باید حامی تولیدکننده باشد

مدیرعامل شرکت صنایع توری کاشان درخصوص عمده توقعات تولیدکنندگان از دولت سیزدهم، تصریح کرد: همه تولیدکنندگان در تمام صنایع، خواستار ایجاد ثبات قیمتی در بازار هستند. باید توجه داشت که سیم و مفتولی که در این شرکت تولید می‌شود، مختص بازار داخلی است؛ پس بهتر است این تدبیر و سیاست وجود داشته باشد که نرخ ارز، کنترل و نحوه قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی در بازار داخلی منطقی شود تا هم تولید به‌صرفه باشد و هم بتوانیم سفارش‌های بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم.

تولید توری آلومینیومی با تمام ظرفیت

فرزانه درمورد فرآیند تولید سیم آلومینیومی در شرکت صنایع توری کاشان توضیح داد: سیم آلومینیومی به‌روش ریخته‌گری تولید می‌شود. در این فرآیند، مفتول‌های آلیاژی خاص گروه 5000 ذوب شده و داخل قالب ریخته‌شده، سپس با استفاده از کشش به سیم تبدیل می‌شوند. مشتریان سیم آلومینیومی نیز کارخانه‌های کابل‌سازی و تولیدکنندگان شیلنگ‌های مسلح هستند. البته بخشی از این محصول نیز برای تولید توری‌های آلومینیومی در همین شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در شرکت صنایع توری کاشان، توری آلومینیومی مورد استفاده در پنجره نیز تولید می‌شود و ظرفیت تولید این محصول سالانه یک میلیون مترمربع است. همچنین ظرفیت تولید اسمی سیم و مفتول آلومینیومی در سال 1200 تن ارزیابی می‌شود که درحال‌حاضر، میزان واقعی تولید در حوزه سیم و مفتول به‌میزان 50 درصد ظرفیت اسمی بوده اما میزان بهره‌برداری از ظرفیت در حوزه تولید توری آلومینیومی، 100 درصد است.

صادرات با موانع متعددی روبه‌رو است

این تولیدکننده سیم و مفتول آلومینیومی درخصوص فعالیت در حوزه صادرات گفت: پیش‌تر محصول صادر می‌کردیم اما این‌کار را ادامه ندادیم. مشکل اصلی که در این زمینه برای ما به‌وجود آمده بود، انتقال ارز حاصل از صادرات به داخل کشور بود. بانک مرکزی، قوانین جدیدی برای صادرات و بازگشت ارز حاصل از آن وضع کرده که بیشتر مانع این امر مهم و استراتژیک است؛ به همین دلیل، دیگر اقدام به صادرات محصول نکردیم. معضل بعدی موجود در بحث صادرات این است که بعضی از کشورها عضو سازمان تجارت جهانی هستند و تعرفه‌های صادراتی آن‌ها نسبت به کشورهای دیگر صفر است اما تعرفه صادراتی برای محصولات ما به یک از کشورهای منطقه، 15 درصد درنظر گرفته شده بود. به‌صورت کلی، دیوار تعرفه‌ای برای صادرات، مشکلات عدیده‌ای را پدید آورده است.

مدیرعامل شرکت صنایع توری کاشان همچنین این نکته را اضافه کرد: عدم صادرات، در سودآوری این شرکت تأثیرگذار نبوده است. به این دلیل که قیمت‌های تعیین شده برای محصولات ما برابر با قیمت‌های صادراتی رقبای خارجی است و چون واردات نمونه خارجی این کالا، صرفه و توجیه اقتصادی ندارد، تقاضا برای محصولات این شرکت مطلوب است.

برنامه تولید حداکثری سیم و مفتول

فرزانه در پاسخ به این سوال که برای سال 1400، چه برنامه توسعه‌ای برای شرکت صنایع توری کاشان درنظر گرفته شده است، تصریح کرد: به‌منظور افزایش تولید میزان محصولات، قصد داریم در سال جدید از ظرفیت‌های خالی خود استفاده کنیم و میزان بهره‌برداری از ظرفیت اسمی تولید سیم و مفتول را به 100 درصد برسانیم. رشد تولید، مطمئناً سهم بازار شرکت را نیز افزایش خواهد داد.

تعداد بازدید : 544

ثبت نظر

ارسال