Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 14 دقیقه

جا برای خود نداریم!

جا برای خود نداریم!

باشگاه آلومینیوم: یک تولیدکننده ورق آلومینیومی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان سایر استان‌ها با فروش محصولات خود در استان آذربایجان غربی، باعث بر هم خوردن تعادل بازار مصرف این استان شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت سازمان‌های مربوطه و افزایش تعداد تولیدکنندگان غیراستاندارد ظروف آلومینیومی، میزان تقاضا برای محصولات ما و واحدهای تولیدکننده مجاز ظروف بسیار افت پیدا کرده است زیرا این تولیدکنندگان مواد اولیه بی‌کیفیت را از سایر استان‌ها تهیه کرده و محصولات خود را با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسانند.

چهارشنبه 3 آبان 1402 ساعت 12:40

به گزارش باشگاه آلومینیوم، میرقادر تیرماهی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در خصوص مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، بیان کرد: در حال حاضر محدودیت معامله شمش آلومینیوم در مقادیر بالا در بورس کالا باعث شده تا تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس که از توانایی زیادی برخوردار نیستند، امکان خرید از این تالار صنعتی را نداشته باشند. در مقابل خریداران انبوه به راحتی مقدار زیادی از شمش آلومینیوم را خریداری کرده و با فروش شمش به واسطه‌‌گران، باعث افزایش قیمت‌ها می‌شوند زیرا شمش آلومینیوم چندین بار میان واسطه‌‌گران‌ معامله شده و در نهایت به دست تولیدکنندگان می‌رسد. از سوی دیگر زمانی که تولیدکنندگان، شمش را از واسطه‌ها خریداری می‌کنند ملزم به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند اما نکته اینجاست که این افراد فاکتور رسمی صادر نکرده و سازمان امور مالیاتی مجددا از تولیدکنندگان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را مطالبه می‌کند؛ در این شرایط صنعتگران نیز به سبب عدم صدور فاکتور رسمی امکان اثبات پرداخت مالیات را نداشته و باید مبلغ مورد نظر را به سازمان امور مالیاتی بپردازند. متاسفانه مشکلات تولیدکنندگان در زمینه مالیات به اینجا ختم نشده و این سازمان علاوه بر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات‌های سنگینی را برای درآمد واحدهای تولیدی تعیین می‌کند؛ زمانی که حاشیه سود ما کمتر از مقدار مالیات‌های تعیین شده است، چاره‌ای جز تعطیل کردن مجموعه و پایان دادن به فعالیت‌های تولیدی نداریم. برای حل این مشکل بارها به ما پیشنهاد شده که قیمت محصولات را افزایش دهیم اما اکنون قدرت خرید مشتریان بسیار کاهش یافته و رقابت تنگاتنگی در بازار وجود دارد؛ به همین دلیل اگر محصولات را با قیمت رقابتی به بازار عرضه نکنیم، مشتریان خود را از دست داده و رقیبان از ما پیشی می‌گیرند. باید اذعان کنم که وعده‌های فراوانی در رابطه با حمایت از تولیدکنندگان داده می‌شود اما به هیچ‌کدام جامعه عمل پوشانده نشده و تولیدکنندگان به تنهایی در برابر مشکلات ایستادگی می‌کنند.

وی در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر این مجموعه تنها واحد تولیدی فعال در استان آذربایجان غربی است که در زمینه تولید ورق آلومینیومی فعالیت دارد اما علی‌رغم سابقه طولانی و پرداخت به‌موقع‌ حق بیمه کارکنان، تاکنون تخفیف و یا امتیازی در این زمینه شامل حال ما نشده است. اصلی‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان در مسیر تولید، موارد ذکر شده است که با رفع ‌آن‌ها ما از پس حل سایر مشکلات برمی‌آییم اما در صورت عدم تغییر شرایط، چراغ واحدهای تولیدی خاموش شده و افرادی که از این طریق به امراش معاش می‌پرداختند، شغل خود را از دست می‌دهند.

بازار مصرف در خواب زمستانی

این فعال صنعتی با اشاره به وضعیت بازار مصرف، اظهار داشت: ورق تولید شده در مجموعه ما برای ساخت ظروف آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به افزایش قیمت‌ محصولات نهایی و افت توان خرید مشتریان، شاهد روند نزولی تقاضا در بازار هستیم؛ در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که اکثر تولیدکنندگان فارغ از اینکه چه محصولی را تولید می‌کنند، با معضل رکود بازار مصرف مواجه بوده و در زمینه فروش محصولات با مشکلاتی دست به گریبان هستند. همان طور که پیش‌تر مطرح شد، یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها فروش چندین‌باره شمش میان واسطه‌گران است اما نمی‌توان از صادرات شمش آلومینیوم به ترکیه و خام‌ فروشی مواد اولیه چشم‌پوشی کرد؛ مسئله اینجاست که تولیدکنندگان مواد اولیه بدون توجه به شرایط صنعتگران کشور، شمش آلومینیوم را با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های داخلی صادر کرده و تمایلی به فروش آن با این قیمت به تولیدکنندگان ایرانی ندارند. گفتنی است که ما در گذشته امکان خرید مواد اولیه به طور مستقیم و با قیمت مناسب را از کارخانه‌های تولیدکننده شمش داشتیم اما با تغییر مدیریت برخی شرکت‌های بزرگ و عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالای ایران، دیگر این امکان را نداریم؛ در چنین شرایطی تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس در زمینه تامین مواد اولیه با چالش‌های فراوانی مواجه شده‌اند.

تیرماهی با بیان اینکه اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید ورق آلومینیومی توسط ماشین‌سازان داخلی بومی‌سازی شده است، مطرح کرد: بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز صنعتگران در داخل تولید شده و نیازی به واردات نیست اما در زمینه غلتک‌های دستگاه نورد، تولیدکنندگان داخلی باقدرت عمل نکرده و نیاز به واردات غلتک‌های خارجی به شدت احساس می‌شود؛ این در حالی است که تولیدکنندگان به سبب شرایط دشوار تعیین شده و عدم حمایت دولت، امکان خرید و واردات غلتک‌های خارجی را ندارند. لازم به ذکر است که غلتک‌های ایرانی دوام و ماندگاری بالایی نداشته و بعد از مدت کوتاهی باید مجددا سنگ‌زنی شوند، در غیر این صورت سطح ورق تولیدی صاف و صیقلی نخواهد بود؛ همچنین باید توجه داشت که هزینه سنگ‌زنی غلتک‌ها بسیار بالا بوده و تکرار این کار با فاصله‌‌های زمانی کوتاه از عمر مفید غلتک‌ می‌کاهد. باید تاکید کنم که ما برای حمایت از ماشین‌سازان داخلی و کاهش وابستگی به واردات، از ماشین‌آلات ایرانی در خطوط تولید استفاده کرده و تنها به دلیل تاثیر مستقیم غلتک‌ها روی کیفیت محصولات، از غلتک‌های خارجی بهره می‌بریم. به همین دلیل با چالش خاصی در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات روبه‌رو نبوده و تنها افزایش قیمت قطعات یدکی و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای در بازار برای ما مشکل‌ساز شده است؛ لازم به ذکر است که علاوه بر قطعات یدکی، هزینه خرید مواد مصرفی مانند دگازور هم افزایش یافته است.

منشا مشکلات داخلی است

وی در رابطه با سایر موانع تولید، اذعان کرد: در حال حاضر روابط کارکنان و کارفرمایان به نقطه‌ای رسیده که نیروی کار به دلیل هزینه‌های بالای زندگی تمایلی به فعالیت در واحدهای صنعتی ندارد و در مقابل پرداخت‌ حقوق‌های بالا برای کارفرمایان ممکن نیست. متاسفانه با رکود بازار مصرف، درآمد واحدهای تولیدی روند نزولی به خود گرفته و صنعتگران با وجود هزینه‌های بالای انرژی، حق بیمه، مالیات و… امکان ادامه فعالیت ندارند؛ به همین دلیل بسیار ضروری است که دولت و سازمان‌های دولتی از تولیدکنندگان حمایت کنند؛ خواسته اصلی ما کوتاه کردن دست واسطه‌گران و فروش مستقیم شمش به واحدهای تولیدی است. باید اضافه کنم که ما در گذشته در زمینه صادرات فعالیت داشته و محصولات خود را به عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می‌‌کردیم اما خام فروشی مواد اولیه باعث شد تا بازار‌ ترکیه و عراق را از دست داده و میزان صادرات به آذربایجان کاهش پیدا کند. با توجه به راه‌اندازی واحدهای نورد در سایر استان‌ها، محصولات تولیدی این مجموعه تنها در استان آذربایجان غربی عرضه شده و به فروش می‌رسد اما در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که تعداد بالای تولیدکنندگان و رقابت تنگاتنگ در استان آذربایجان شرقی، باعث شده تا برخی از فعالان صنعتی این استان برای فروش محصولات خود به بازار شهرستان‌های استان آذربایجان غربی مراجعه ‌کنند.

این تولیدکننده ورق آلومینیومی خاطرنشان کرد: متاسفانه چاره‌ای برای حل این مشکل وجود نداشته و این تولیدکنندگان با فروش محصولات خود با قیمتی پایین‌تر، تاثیر منفی بر فعالیت ما دارند. یکی از معضلات دیگر ما عدم تخصیص سهمیه نفت و گازوئیل است که به دلیل بروکراسی‌های اداری طولانی و پیچیده، ترجیح می‌دهیم تا سوخت مورد نیاز را با قیمتی بالاتر از بازار آزاد تهیه کنیم؛ در حالی که هدف ما فروش سوخت و کسب درآمد نبوده و ما از نفت برای آماده‌سازی غلتک‌های دستگاه نورد و از گازوئیل برای روشن کردن مولدهای انرژی در زمان قطع برق استفاده می‌کنیم. مسیر تولید در ایران ناهموار بوده و تولیدکنندگان در فصول مختلف با محدودیت‌های انرژی (برق و گاز) مواجه هستند. گفتنی است که در فصل تابستان با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، در روزهایی که قرار بود برق مجموعه قطع شود فعالیت نداشتیم اما هفته گذشته بدون اطلاع قبلی، برق مجموعه چندین بار قطع و وصل شد که در پی آن دینام دستگاه نورد مجموعه سوخت و ۳۰ میلیون تومان هزینه به ما تحمیل شد. در رابطه با گاز نیز تاکنون با محدودیتی مواجه نشده‌ایم اما هزینه ماهانه گاز کارگاه از یک میلیون تومان در اوایل سال گذشته به حدود ۹ میلیون تومان رسیده است.

 

تعداد بازدید : 921

ثبت نظر

ارسال