Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 12 دقیقه

توقف رابطه تجاري با امارات؟

توقف رابطه تجاري با امارات؟

چهارشنبه 30 آذر 1390 ساعت 19:49

خبرگزاري هاي داخلي و خارجي ديروز در حالي از توقف مبادلات تجاري ايران با امارات خبر دادند كه معاون اول رييس‌جمهوري ايران ضمن تكذيب اين موضوع اعلام كرد: «به این سادگی نیست که روابط دو کشور همسایه یکباره قطع شود» محمد رضا رحيمي بر اين نكته نيز تاكيد كرد كه امارات متحده عربي تحت تاثیر فشار آمریکا کاری کرده که به ضرر ما نیست، بلکه به ضرر خودش است.

دنياي اقتصادنوشت،تنش تجاري ميان ايران و امارات متحده عربي از سال گذشته و پس از مسدود شدن حساب بانكي بيش از ۴۰ تن از بازرگانان ايراني بروز كرد؛ اما حتي اين تصميم بانك مركزي دبي نيز منجر به كاهش مبادلات كالايي دو كشور نشد؛ به گونه‌اي كه آمار رسمي گمرك ايران نشان مي‌دهد طي ۸ ماهه نخست سال جاري امارات كماكان بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران در منطقه بوده و حدود ۱۳ ميليارد دلار كالا از آن كشور وارد شده است. اين ميزان مبادلات كه تراز تجاري مثبت را به نفع همسايه جنوبي رقم زده همواره به سود شركاي اماراتي بوده است، از اين رو بازرگانان عضو اتاق بازرگاني دبي نيز از جمله مخالفان تحريم و تحديد تجارت كالايي با ايران محسوب مي‌شوند.

معاون اول رييس جمهور در واكنش به بحران مبادلات تجاري با امارات اعلام كرد

توقف مبادلات، خير؛ هشدار به اماراتي‌ها، آري

نمي توانيم به سادگي رابطه تجاري با كشور همسايه را قطع كنيم

گروه بازرگاني- روز گذشته خبرگزاري «مهر» از دستور وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر توقف مبادلات تجاري با امارات در واكنش به تصميمات بانكي اخير آن كشور و همراهي‌اش با خواست دولت‌هاي غربي خبر داد.

با اين حال معاون اول ريیس جمهور در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که آیا روابط تجاری ایران با امارات متوقف شده است، یا خیر؟ گفت: خیر، به این سادگی نیست که روابط دو کشور همسایه یکباره قطع شود.

محمد رضا رحيمي در عين حال تصريح كرد: به مسوولان این کشور تذکر دادیم که زیر بار فشار آمریکا نروند چرا که به صلاح‌شان نیست.

وي افزود: امارات تحت تاثیر فشار آمریکا کاری کرده که به ضرر ما نیست بلکه به ضرر خودش است.
رحيمي بر اين نكته نيز تاكيد كرد كه امارات در واقع در کنار ایران، امارات شد.

معاون اول رييس جمهور گفت: کشور ما تا به حال نشان داده که قادر است امور داخلی خود را جمع و جور کند و قادر هستیم شدیدترین تحریم‌ها را دور بزنیم همان طور که تا به حال این کار را انجام دادیم. دفعه اولمان نیست که تحریم شده‌ایم؛ ما بعد از انقلاب یکسره به ویژه از سوی آمریکا تحریم شدیم.

رحیمی تاکید کرد: البته این تحریم‌ها را هم پشت سر خواهیم گذاشت، ولی امارات اگر وارد این بازی نشود بهتر است.

اين تصميم در شرايطي اتخاذ شده است كه بنا به گزارش رسمي گمرك ايران طي ۸ ماه نخست سال جاري از مجموع ۳۹ ميليارد و ۷۵۰ ميليون دلار كالاي وارداتي به كشور نزديك به ۱۳ ميليارد دلار كالا از مقصد امارات‌متحده عربي وارد شده كه اين كشور را به بزرگ‌ترين شريك وارداتي كشور تبديل كرده است. ضمن اينكه ۸۰ درصد واردات از امارات جنبه سرمايه‌اي دارد. گفته می‌شود این تصمیم در پی مواضع ضد ایرانی کشور امارات‌متحده عربی اتخاذ شده است. اين در حالي است كه چندي پيش ريیس سازمان صادرات دبی گفته بود با وجود تحریم‌ها، روابط تجاری ایران و دبی رشد داشته و تحریم‌ها تاثیر زیادی بر روابط تجاری و مالی دو کشور نداشته است.الاوادی تصریح کرده بود : حتی در مواجهه با تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، روابط مالی و تجاری ایران و دبی ادامه یافته است.

مسعود دانشمند، رييس هيات‌مديره اتاق بازرگاني ايران و امارات معتقد است در چنین شرایطی بهترین راه‌حل برای تصمیم سازان ایرانی می‌تواند این باشد که با اتخاذ برنامه‌ای بلند مدت، کشورهای دیگر منطقه از جمله عمان و قطر را به عنوان بازار هدف سال‌های آتی صادرات ایران تعیین کرده و از هم‌اکنون برای آن برنامه‌ریزی کنند. چندي پيش خبرگزاري‌هاي خارجي از اعزام یک تیم کارشناسی آمريكايي به امارات برای مذاکره در ارتباط با تحریم تجاري ایران خبر دادند. بر این اساس، «دیوید کوهن معاون»، معاون خزانه‌داری آمریکا گفته است که هدف از اعزام مقام ارشد این وزارتخانه به امارات متحده عربی، مشورت درباره تصمیم دولت اوباما پیرامون نحوه برخورد با ایران و قرار دادن آن در فهرست کشورهای فعال در پولشویی بین‌المللی است.موسسات مالی در «دوبی و ابوظبی»، از جمله بزرگ‌ترین مراکز مالی خاورمیانه‌‌ هستند که با ایران روابط مالی و اقتصادی گسترده‌ای دارند.

بر اساس تحریم‌های قبلی، ایالات‌متحده از موسسات مالی بین‌المللی می‌خواست مبادلات خود را با نهادهای ایرانی که در لیست تحریم‌ها قرار دارند متوقف کنند تا مناسبات خود را با آمریکا به خطر نیندازند، اين تصميم آمريكا مشکلات بسیاری برای شرکت‌های امارات متحده عربی به وجود آورد و با انتقاد اتاق بازرگاني امارات نيز رو‌به‌رو شد.

امارات آسيب مي‌بيند

به دنبال تصمیم کشور امارات متحده عربی برای متوقف کردن ثبت سفارش كالا از ايران یک عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اعلام کرد: هنوز علت و انگیزه دولت امارات از این تصمیم مشخص نیست و هر‌گونه اظهار نظری در این رابطه در حد حدس و گمان است.
محسن بهرامی ارض‌اقدس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: یکی از عوامل این تصمیم می‌تواند به موضوع تحریم و افزایش محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران مربوط باشد. رییس کمیسیون صنعت و تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه دولت امارات شايد از تصمیم کنگره آمریکا برای تحریم ایران تاثیر گرفته باشد، گفت: البته تصمیم این کشور می‌تواند ریشه‌های دیگری نیز داشته باشد.بهرامی ارض اقدس با بیان اینکه کشور امارات تا پیش از این تصمیم، شریک اول ما در واردات و صادرات کالا بوده است، گفت: کشور امارات بازار مصرف ما نیست، اما ایران سالانه ۱۰ میلیارد دلار کالا به این کشور صادر می‌کند و بیش از این میزان نیز از این کشور کالا وارد. وی با بیان اینکه ۲۰ درصد از تعاملات تجاری ایران با کشور امارات انجام می‌شود، افزود: این موضوع باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و گزینه‌های جایگزین برای این کشور نیز دیده شود.

این عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: بسیاری از کالاها بعد از ورود به این کشور به صورت مستقیم به بازارهای هدف صادر می‌شود و برخی از کالاها نیز در این کشور به طور مجدد بسته‌بندی شده و بعد صادر می‌شوند. بهرامی ارض اقدس در پاسخ به این سوال که توقف ثبت سفارش کالا از سوی این کشور چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد، توضیح داد: این موضوع بیش از وضعیت تجاری ایران می‌تواند کشور امارات را متاثر و اقتصاد این کشور را دستخوش تغییرات جدی کند؛ بنابراین دولت این کشور باید به عواقب این موضوع فکر کرده و این تصمیم را اصلاح کند.

وی با اشاره به دامنه وسیع پل‌های ارتباطی ایران گفت: به دلیل گستردگی وسعت مرزهای کشور و بنادر، ایران به راحتی می‌تواند مسیر جایگزینی را برای صادرات و واردات کالا به آن کشور پيدا کند، اما کشور امارات از این تصمیم لطمات جدی خواهد دید.

نخستين نشانه‌هاي بحران

نخستين نشانه‌هاي بحران تجاري ميان دو كشور سال گذشته و پس از بخشنامه بانک مرکزی امارات و مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی ایرانی در راستای اجرای تحریم‌های سازمان ملل رخ داد. اين بانك از موسسات مالی و اعتباری خواسته بود که از پرداخت وجه به ایرانیان مشمول تحریم‌ها خودداری کنند. بخشنامه مذكور پس از مدتي عملا به فراموشي سپرده شد، اما عارضه‌هاي آن كماكان ادامه داشت كه البته با توجه به رشد روزافزون و جريان عادي روابط تجاري دو كشور چندان موثر واقع نشد. با اين حال ديروز معاون سازمان توسعه تجارت «توقف ثبت سفارش كالاهاي وارداتي از امارات» را ناشي از «اشكال فني» دانست.

 

تعداد بازدید : 1030

ثبت نظر

ارسال