Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 43 دقیقه

تلاش سندیکا برای جلوگیری از قطع برق صنایع بالادستی آلومینیوم جواب داد

تلاش سندیکا برای جلوگیری از قطع برق صنايع بالادستي آلومينيوم جواب داد

باشگاه آلومینیوم: جلسه سندیکای صنایع آلومینیوم با حضور اعضای هیأت‌مدیره برگزار شد. در این جلسه مهندس نیت‌‌حقیقی دبیر سندیکا گزارشی از اقدامات سندیکای صنایع آلومینیوم ارائه داد.

پنجشنبه 14 مرداد 1400 ساعت 12:21

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، مهندس حقیقی در این جلسه گفت: دستورالعمل وزارتخانه برای کاهش مصرف برق به صنایع بالا‌دستی ازجمله فولاد، آلومینیوم، مس و سیمان و ... به‌سمتی می‌رفت که ممکن بود اسملترهای آلومینیوم را دربر گیرد. با توجه به اینکه قطع برق در این صنایع به‌شدت صدمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند، از طرف سندیکای آلومینیوم یک جلسه خصوصی با حضور چند نفر از اعضا با مهندسی رزم‌حسینی وزیر صنعت برگزار شد و حساسیت این موضوع را برای ایشان یادآور شدیم. ایشان نیز پس از استماع و درک این موارد، از سندیکای آلومینیوم دعوت کردند تا در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل صنایع بالادستی و سازمان ایمیدرو و وزیر سابق نیرو (به‌عنوان مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت) تشکیل می‌شود، شرکت کند.

در جلسه مذکور، صنایع فولاد و سیمان ملزم به کاهش مصرق برق شدند اما در صنایع آلومینیوم مادر، تنها مقرر شد که پروژه‌های توسعه‌ای متوقف شوند و خطوط جدید راه‌اندازی نشوند. همچنین این صنایع موظف شدند برای احداث نیروگاه‌های اختصاصی هریک به اندازه 500 مگاوات سرمایه‌گذاری کنند و قبل از آن با مسئولین وزارت نفت تعامل داشته باشند که آیا می‌توان گاز موردنیاز این نیروگاه‌ها را تأمین کرد یا خیر؟

در این جلسه همچنین مطرح شد که افزایش نرخ حامل‌های انرژی ازجمله برق و گاز باید برای صنایع بالا‌دستی اعمال می‌شد تا محصولات خود را به نرخ جهانی به‌فروش می‌رسانند اما با سوء‌برداشت از این مصوبه مجلس بصورت سهوی! یا عمدی!، این افزایش نرخ برای تمامی شرکت‌هایی که کوره دارند، اعمال شده است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی استان‌ها این افزایش نرخ را هنوز اعمال نکرده‌اند.

شرکت‌های پایین‌دستی که مواد اولیه مانند آلومینیوم را به نرخ جهانی می‌خرند و فقط آن‌را تغییرشکل می‌دهند و یا فرآوری روی فلز انجام می‌دهند نباید به این شدت شامل افزایش نرخ شوند.

در این جلسه مقرر شد نامه‌نگاری‌هایی بابت پیگیری این موضوع انجام شود و مانع جدیدی که برسر راه تولید گذاشته شده است را، بردارند.

تعداد بازدید : 531

ثبت نظر

ارسال