Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 2 دقیقه

تاثیر بارندگی در تعیین سقف ظرفیت تولید آلومینیوم در چین

تاثیر بارندگی در تعیین سقف ظرفیت تولید آلومینیوم در چین

باشگاه آلومینیوم: بر اساس گزارش روزنامه رویترز چاپ شهر لندن در تاریخ سوم نوامبر ۲۰۲۳، چین مجددا رکورد جدیدی در میزان تولید آلومینیوم اولیه به ثبت رساند.

شنبه 20 آبان 1402 ساعت 11:18

به گزارش باشگاه آلومینیوم و به نقل از فلزات‌ آنلاین، به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی آلومینیوم «IAI»، میزان تولید در بزرگ‌ترین تولیدکننده این فلز در چین از ماه مارس ۲۰۲۳، سالانه ۲٫۳ میلیون تن افزایش یافت و در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، به بالاترین میزان خود یعنی ۴۲٫۶ میلیون تن رسید.

افزایش مقدار تولید آلومینیوم، دوباره ذهن‌ها را بر روی سقف ظرفیت تولید ۴۵ میلیون تنی این فلز که دولت چین آن را در ۲۰۱۷ تعیین کرد، متمرکز می‌کند. در آن سال دولت چین این سقف ظرفیت تولید آلومینیوم را که لازمه آن، افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب جدید و تعطیلی واحدهای ذوب قدیمی بود، تعیین کرد.

سوالاتی که در این بین در ذهن متبادر می‌شود، این است که با توجه به شکاف بین نرخ‌‌های بهره‌برداری از تولید و ظرفیت اسمی، آیا سقف تولید ۴۵ میلیونی تن برای آلومینیوم تاکنون رعایت شده یا مقدار تولید سالانه این فلز از رقم تعیین شده فراتر رفته است. همچنین مقامات این کشور تا چه حد خود را ملزم به پیگیری رعایت سقف ظرفیت تولید از سوی واحدهای تولیدی می‌دانند و یا اینکه دولت این کشور سختگیری‌های لازم در رابطه با این مسئله را انجام خواهد داد یا خیر. به علاوه، تا چه اندازه رعایت این سقف تولید برای دولت اهمیت خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد دولت مرکزی و محلی چین از واحدهای استان در ینان بار دیگر درخواست کرده‌اند که فرایند تولید آلومینیوم را متوقف کنند؛ چراکه این استان به منظور تامین انرژی مورد نیاز برای تولید برق از طریق نیروگاه‌های برقی‌آبی، به دلیل کاهش حجم بارندگی‌ها با چالش مواجه شده است.

‌آنگونه که از قبل نیز تاثیرگذاری این موضوع به اثبات رسیده است، در دسترس بودن انرژی برق به اندازه تعیین سقف ظرفیت تولید از سوی دولت، بر میزان تولید آلومینیوم در واحدهای ذوب موثر است.

نرخ بهره‌برداری تولید روزانه آلومینیوم اولیه چین و تغییر ماهانه و سالانه

تاثیر بارش باران در وضعیت واحدهای ذوب

واحدهای ذوب در استان ینان در هفته اول نوامبر ۲۰۲۳ برای رعایت محدودیت‌های اعلام شده به منظور مصرف انرژی برق در فصل کاهش بارندگی‌ها، میزان فعالیت و ظرفیت تولید خود را کاهش دادند.

طبق توافق‌های انجام شده میان واحدهای ذوب آلومینیوم در استان ینان با شبکه برق این استان، ظرفیت سالانه این واحدها حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس گزارش موسسه «AZ Consulting» که از نزدیک تحولات بخش آلومینیوم چین را رصد می‌کند، تاثیر کاهش این ظرفیت تولید بر واحدهای ذوب از ۹ تا ۴۰ درصد متغیر خواهد بود.

چندین تولیدکننده آلومینیوم در سال‌های اخیر، استفاده از زغال‌سنگ در واحدهای ذوب قدیمی را متوقف کرده‌اند و به جای آن، انرژی مورد نیاز خود را از نیروگاه‌های برق‌آبی و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مستقر در استان ینان تامین می‌کنند.

ظرفیت واحدهای ذوب در استان ینان هم‌اکنون به بیش از ۶ میلیون تن می‌رسد. بر اساس گزارش موسسه «AZ Consulting»، ظرفیت تولید این واحدهای ذوب در هفته ابتدایی ماه نوامبر ۲۰۲۳، حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن اعلام شد.

لازم به ذکر است که برخی از این ظرفیت‌های تولید تنها پس از برداشته شدن دور قبلی محدودیت‌ها در واحدهای ذوب در این استان در ماه ژوئن ۲۰۲۳ افزایش یافته است. در واقع، بازگشت وضعیت تولید در واحدهای ذوب آلومینیوم در استان ینان به حالت عادی، یک عامل مهم در ثبت رکورد نرخ تولید این فلز در چین در بازه زمانی ماه‌های جولای تا سپتامبر ۲۰۲۳ بوده است.

با توجه به اینکه زمان زیادی از رسیدن تولید آلومینیوم به بالاترین میزان خود در سال ۲۰۲۳ در این استان نگذشته است و با در نظر گرفتن این موضوع که استان ینان، چهارمین منطقه بزرگ برای تولید آلومینیوم الکترولیتی محسوب می‌شود، این احتمال وجود دارد که در حال حاضر مقدار تولید این فلز در چین نیز به بالاترین میزان خود رسیده باشد.

تاثیر اوضاع جوی بر مقدار تولید آلومینیوم

به نظر می‌رسد که محدودیت‌های ایجاد شده برای ظرفیت تولید آلومینیوم در استان ینان در هفته ابتدایی نوامبر ۲۰۲۳ تا هنگام بازگشت فصل بارش باران در این استان در ماه می ادامه داشته باشد اما این مسئله به وضعیت آب و هوا در این مدت نیز بستگی دارد.

این استان شرایط خشک‌‎سالی بلندمدتی را تجربه کرده و به همین دلیل است که دولت چین به واحدهای ذوب فعال در این استان تنها در ماه ژوئن و جولای سال جاری میلادی برای افزایش تولید چراغ سبز نشان داد.

طبق بررسی‌های انجام شده، بخش‌های شمالی چین شدیدترین بارش باران‌ در تابستان ۲۰۲۳ را به ثبت رساند اما استان ینان از تجربه چنین وضعیتی محروم بود. اگرچه وضعیت بارش در سراسر این کشور نسبت به سال ۲۰۲۲ بهبود یافته اما همچنان نسبت به میانگین بلندمدت کمتر است.

تداوم خشکسالی در سال‌های متوالی در چین، سطح مخازن سدهای آب را به شدت کاهش داده است و فرایند تولید در بخشی از مناطق چین که تقریبا ۸۰ درصد انرژی مورد نیاز آن از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی تامین می‌شود را محدود کرده است.

این امر، تاثیرگذاری عمیقی بر جاه‌طلبی چین برای کنار گذاشتن استفاده از زغال‌سنگ که هنوز منبع اصلی تامین انرژی برق بسیاری از استان‌های این کشور محسوب می‌شود، خواهد گذاشت.

به علاوه، این موضوع همچنین برای تولیدکنندگان محلی آلومینیوم که باید وضعیت آب و هوا را در برنامه‌های تولید خود لحاظ کنند، چالش بزرگی محسوب می‌شود؛ با این حال، با توجه به برنامه‌ریزی دولت چین برای افزایش مقدار تولید آلومینیوم کم‌کربن در این کشور، تولیدکنندگان آلومینیوم در چین از قصد خود برای انتقال واحدهای ذوب به استان ینان و افزایش ظرفیت تولید خبر دادند.

در همین رابطه شرکت «Hongqiao Group» به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان، به دنبال انتقال دو میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم خود از استان شاندونگ تا پایان سال جاری و چهار میلیون تن تا پایان سال ۲۰۲۵ به استان ینان است.

این اقدام شرکت «Hongqiao Group»، باعث کاهش ۳۰ درصدی میزان انتشار کربن تولیدی این شرکت در سال جاری می‌شود؛ این در حالی است که اقدام برای انتقال و افزایش ظرفیت تولید به استان ینان، منجر به افزایش میزان کربن تولیدی این شرکت به بالاترین میزان خود تا سال ۲۰۲۵ خواهد شد.

ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در چین

سوالی که در این بین مطرح می‌شود، این است که آیا نیروگاه‌های هیدورالکتریکی (برق‌آبی) در استان ینان با توجه به اینکه در حال حاضر با چالش تامین برق بخش خانگی و بخش صنعتی دست و پنجه نرم می‌کنند، توانایی برآورده کردن حجم مورد تقاضای واحدهای ذوب انتقال یافته به این استان را خواهند داشت یا ممکن است با چالشی بسیار بزرگ‌تر روبه‌رو شوند.

مسئله افزایش ظرفیت ذوب آلومینیوم اولیه در کنار موضوع کاهش میزان بارندگی‌ها در استان ینان نشان می‌دهد که روند دوره‌ای ایجاد محدودیت برای ظرفیت تولید در این استان همچنان پابرجا خواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های انتقال واحدهای ذوب آلومینیوم از شمال به جنوب چین، کاهش چشمگیر میزان کربن تولیدی این واحدهاست. اگرچه چین ممکن است به سقف ظرفیت تولید تعیین شده توسط دولت این کشور نزدیک باشد اما آنچه از مشاهدات برداشت می‌شود، این است که این افزایش مقدار تولید در این واحدها تنها در چند ماه تابستان اتفاق می‌افتد.

در حال حاضر وضعیت بارندگی در استان ینان، عامل اصلی و تعیین‌کننده در ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه چین محسوب می‌شود.

تعداد بازدید : 1094

ثبت نظر

ارسال