Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 15 دقیقه

به آینده امیدوار نیستیم!

به آینده امیدوار نیستیم!

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت توفیق ذوب خراسان، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل فعالان صنعت ریخته‌گری، نوسان قیمت مواد اولیه است؛ همین موضوع باعث شده تا صنعتگران امکان توسعه فعالیت‌های خود را نداشته و نسبت به تولید دلسرد شوند.

شنبه 4 آذر 1402 ساعت 9:47

به گزارش باشگاه آلومینیوم، داوود اندوختی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در رابطه با شرایط تولیدکنندگان و وضعیت صنعت ریخته‌گری در کشور، بیان کرد: متاسفانه شرایط تولید و تولیدکنندگان بسیار نامناسب بوده و این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست؛ به طوری که هر سال وضعیت واحدهای صنعتی وخیم‌تر می‌شود. در سال جاری نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، مشکلات تولیدکنندگان پیچیده‌تر شده است. با این اوصاف می‌توان نوسان قیمت آلومینیوم را یکی از مشکلات اصلی صنعتگران و مانعی جدی در مسیر پیشرفت واحدهای تولیدی برشمرد زیرا توان خرید مشتریان و قدرت ریسک‌پذیری‌ آن‌ها با نوسان قیمت‌ها کاهش می‌یابد؛ به عنوان مثال اگر در گذشته مشتریان سفارش ریخته‌گری ۱۰ هزار قطعه را به ما می‌دادند، اکنون تقاضای ریخته‌گری ۵۰۰ قطعه را دارند. علاوه بر افزایش قیمت آلومینیوم، رکود بازار مصرف، عدم تمایل مشتریان برای خرید محصولات به دلیل نگرانی از افت قیمت‌ها، مسائل مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده نیز باعث شده‌اند تا صنعتگران از هر سو تحت فشار قرار بگیرند.

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه وجود این مشکلات سبب شد تا علی‌رغم میل باطنی خود اقدام به تعدیل نیرو کرده و با تعداد نیروی انسانی کمتری به فعالیت بپردازیم؛ به طوری که اکنون هشت نفر در این مجموعه مشغول به‌کار بوده و ما به صورت دستمزدی ریخته‌گری قطعات را انجام می‌دهیم؛ به دلیل نوسان قیمت آلومینیوم، حتی‌الامکان سعی می‌کنیم که خود را درگیر چالش‌های بیشتری نکرده و خود مشتریان مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنند. در این شرایط مشتریان هم برای کاهش هزینه‌ها، از شمش آلومینیوم درجه دو استفاده می‌کنند زیرا ریخته‌گری قطعات با شمش آلومینیوم درجه یک که قیمت بالایی دارد، به صرفه نیست. لازم به ذکر است که اکنون ریخته‌گری قطعات به روش سنتی به دلیل نوسان قیمت مواد اولیه و افت میزان تقاضا، بسیار محدود شده و اکثر واحدهای صنعتی با استفاده از دستگاه‌های دایکست به تولید می‌پردازند؛ ما هم در گذشته با هر دو روش، ریخته‌گری قطعات را انجام می‌دادیم اما اکنون فقط از دستگاه‌های دایکست استفاده کرده و هر سفارشی که مشتریان داشته باشند، اعم از انواع قطعات لوازم خانگی، تاسیسات، خودرو و… تولید می‌کنیم.

انتخابی اشتباه

مدیرعامل شرکت توفیق ذوب خراسان عنوان کرد: یکی از سفارشات ما ریخته‌گری پایه‌های چراغ‌های روشنایی بود که در خیابان‌ها نصب می‌شوند اما به دلیل وزن بالای این قطعه، شهرداری برای کاهش هزینه‌های خود از قطعات فولادی استفاده کرد. در صورتی که قطعات فولادی مانند آلومینیوم دوام و ماندگاری بالایی نداشته و در آب و هوای مرطوب به ویژه در مناطق شمالی کشور، به سرعت پوسیده شده و زنگ‌ می‌زنند. به همین دلیل اگر شهرداری از پایه‌های آلومینیومی استفاده می‌کرد، نیازی به تعویض قطعات نبود و تنها با رنگ‌آمیزی چراغ‌ها، ظاهر آن‌ها مانند روز اول می‌شد.

اندوختی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت ریخته‌گری، تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه‌های دایکست در داخل بومی‌سازی شده و تولیدکنندگان هم از ماشین‌آلات ایرانی و هم ماشین‌آلات خارجی استفاده می‌کنند اما مسئله اینجاست که اکثر این دستگاه‌های خارجی بسیار قدیمی و فرسوده بوده و در گذشته از کشور روسیه خریداری شده‌اند. لازم به ذکر است که ما در گذشته بسیار امیدوار بوده و به دنبال به‌روزرسانی ماشین‌آلات بودیم اما رکود بازار مصرف، عدم وجود منابع مالی کافی و قیمت بالای ماشین‌آلات خارجی مانع از این کار شد. خوشبختانه در زمینه تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات با چالش خاصی مواجه نبوده و به دلیل تجربه و مهارت بالا در این صنعت، مشکلات پیش آمده را رفع می‌کنیم.

وی با اشاره به معضل محدودیت‌های انرژی، اذعان کرد: اکثر واحدهای تولیدی در کشور با این مشکل مواجه بوده و ما هم در فصل تابستان با قطعی برق دست به گریبان بودیم؛ به طوری که روز‌های یکشنبه برق مجموعه قطع می‌شد و روز‌های پنج‌شنبه مجبور بودیم با نیمی از توان خود به تولید بپردازیم. البته چند بار برق مجموعه بدون اطلاع قبلی قطع شد که این موضوع خسارات مالی زیادی را به ما تحمیل کرد زیرا با قطعی ناگهانی برق اگر مذاب داخل کوره باقی می‌ماند، بوته ذوب آسیب می‌دید و اگر از کوره خارج می‌شد، مجددا باید انرژی و هزینه بیشتری برای ذوب آن صرف کرده و بخشی از مواد به هدر می‌رفت. لازم به ذکر است که به دلیل قیمت بالای بوته‌های گرافیتی، ما امکان استفاده از این نوع بوته‌ها را نداشته و از بوته‌های چدنی استفاده می‌کنیم. باید گفت که با احتساب روزهای تعطیل و روزهایی که واحدهای تولیدی با محدودیت انرژی مواجه هستند، تولیدکنندگان فعالیت مفیدی نداشته و از برنامه خود عقب می‌مانند. متاسفانه اکنون کارگاه‌های ریخته‌گری در وضعیت بقا قرار داشته و با توجه به جایگزینی قطعات پلاستیکی و فولادی، ادامه فعالیت‌ها در صنعت آلومینیوم توجیه‌پذیر نیست.

تعداد بازدید : 384

ثبت نظر

ارسال